مراقب کلاهبرداران لیزینگی باشید

فقط ۲۹ شرکت لیزینگی مجوز فعالیت دارند +جدول

در بسیاری از کشورها شرکت‌های لیزینگ به‌عنوان نهادی قانونی برای تامین منابع مورد نیاز متقاضیان خرید کالا اقدام به فعالیت می‌کنند و رونق مناسبی در این زمینه دارند. این در حالی است که شرکت‌های لیزینگ در ایران اکنون به گفته برخی کارشناسان با بحران‌های متفاوتی دست و پنجه نرم می‌کنند و در پاره‌ای موارد با تحمل زیان‌های بسیار بزرگ مجبور به ترک بازار شده‌اند.
کد خبر: ۸۷۰۳۰۹
وام 25 میلیونی صنعت لیزینگ را تعطیل می‌کند

این مساله نه‌تنها خود شرکت‌ها را درگیر مشکلاتی کرده، بلکه بسیاری از افراد مرتبط یا آنهایی را که از لیزینگ‌ها خرید کرده‌اند نیز دچار مشکلاتی در این زمینه کرده است. فرشاد بیاتین، مدیرعامل یکی از شرکت‌های لیزینگ کشور و همچنین کارشناس لیزینگ در این زمینه با جام‌جم گفت‌وگویی کوتاه داشته که در ادامه می‌خوانید:

دلایل مشکلات صنعت لیزینگ را چه می‌دانید؟

امروز با توجه به این‌که بانک‌ها نرخ‌های ثابتی برای سودهای خود در نظر گرفته‌اند و حتی بر همین نرخ‌ها نیز پایبند نیستند، تامین مالی برای شرکت‌های لیزینگ بسیار سخت شده است. به‌عنوان مثال نرخ سود منابع 27 یا 28 درصد برای شرکت‌های لیزینگ است و با در نظر گرفتن هزینه‌ها این نرخ 31 درصد خواهد شد که این رقم اصلا برای متقاضیان خرید و دریافت تسهیلات قابل قبول نیست. در صورتی که شرکت‌ها نیز نمی‌توانند با زیان اقدام به ارائه تسهیلات خرید یا تامین کالا کنند به همین دلیل ترجیح می‌دهند از بازار خارج شوند. لازم به ذکر است اکنون هرچه شرکت لیزینگ فعال داریم صرفا برای تسویه‌حساب‌های گذشته مشغول هستند و خبری از کسب‌وکار روزانه نیست.

مشکلات موجود در تسویه‌حساب‌ها به چه علت است؟

ببینید بانک مرکزی نرخ جدید سود تسهیلات را اعلام کرده و تمام بانک‌ها ملزم به رعایت آن هستند، اما بسیاری از خریداران شرکت‌های لیزینگ در گذشته با نرخ‌های بالاتری معامله کرده و امروز با توجه به نرخ بسیار پایین تسهیلات حاضر به پرداخت اقساط خود نیستند و همین موضوع معوقات بسیار عظیمی را برای شرکت‌های لیزینگ ایجاد کرده است. حال آن‌که حتی تقاضای تسهیلات جدیدی نیز ایجاد نمی‌شود چون اصلا بهره‌های لیزینگی معقول نیست و به طوری که حتی خود من هم حاضر به استفاده از خدمات لیزینگ نیستم.

به نظر شما در شرایط کنونی که رکود وجود دارد، شرکت‌های لیزینگ چه جایگاهی دارند؟

همه می‌دانیم امروز بسیاری از مردم پول برای خرید برخی از نیازهایشان ندارند. بنابراین با اولویت‌بندی سعی می‌کنند برخی نیازهای غیرضروری را فراموش کنند. در حالی که فلسفه وجود شرکت‌های لیزینگ برای گردش کار و ایجاد تقاضاست. پس اگر بتوانیم با استفاده از راهکارهای علمی و عملی لیزینگ‌ها را برای مردم جذاب کنیم، بدون تردید تقاضای خرید ایجاد شده و رونق تولید را دوباره تجربه خواهیم کرد. در حالی که امروز شرکت‌های لیزینگ هیچ جذابیتی برای مردم ندارند. به‌عنوان مثال همین وام خرید ده میلیونی کالا که بسیاری از کارشناسان درباره آن بحث کرده‌اند، اگر از طریق شرکت‌های لیزینگ با شرایط جذاب برای متقاضیان ارائه می‌شد، نه نگران ورود نقدینگی به بازار بودیم و نه چالش وصول مطالبات معوق. چون لیزینگ خود کالا را به متقاضی تحویل می‌دهد و خبری از نقل و انتقال پول نیست.

نظر شما درباره وام 25 میلیونی خودرو چیست؟

اجازه دهید کاملا واضح بگویم سیاستی که دولت آن را اجرا کرد و خودروسازان هم برای رفع مقطعی مشکلات خود به آن تن دادند، به‌زودی باعث از بین رفتن شرکت‌های لیزینگ خودروسازان خواهد شد. چون با توجه به همان مشکلات قبلی، امروز هیچ تقاضایی برای مراجعه به لیزینگ خودرو از طرف متقاضیان وجود ندارد زیرا بانک با نرخ بهره پایین‌تری وام داده است.

راهکار چیست؟

لازم نیست ما دوباره چرخ را از نو اختراع کنیم. چون بسیاری از کشورهای خارجی تجربیات موفقی در این زمینه دارند و با استفاده از منابع ارزان پول و البته سیاست‌های تشویقی مناسب، شرایط خرید لیزینگی را برای مردم کاملا جذاب کرده‌اند. به‌عنوان مثال نرخ سود تسهیلات لیزینگی در برخی کشورها بین 3 تا 4 درصد است و متقاضیان ترجیح می‌دهند به جای این‌که نقدا تمام اندوخته خود را هزینه کنند با استفاده از این نرخ پایین با شرایطی کالایشان را تحویل بگیرند. پس اگر بانک‌ها به فعالیت واقعی خود بپردازند و با سیاست‌های متضاد خود نسبت به تولید گام برندارند، می‌توان به آینده شرکت‌های لیزینگ امیدوار شد.

عماد عزتی

اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها