آبی را از آسمان نگیرید

باد و باران رنگ خاکستری را از آسمان تهران شست و پس از گذشت حدود یک‌ماه، آسمان تهران رنگ آبی‌اش را به شهروندان نشان داد.
کد خبر: ۸۶۹۹۵۳
آبی را از آسمان نگیرید

دیروز خیلی‌ها از دیدن آسمان آبی تهران ذوق‌زده شدند و عکس‌هایی را که در آن، آبی رنگ غالب بود در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشتند.

آسمان آبی که دیروز گوشه چشمی به تهرانی‌ها نشان داد، حق آنهاست، اما بیشتر شهروندان آن‌قدر درگیر زندگی شهرنشینی شده‌اند که این حق را فراموش کرده‌اند. این فراموشی آن‌قدر بالا گرفته که خود شهروندان نیز در تیره و تار شدن آسمانشان بی‌تقصیر نیستند، چون حتی اگر مسئولان نهایت خواسته‌های شهروندان را اجرا کنند، اما وقتی شهروندان برای آسمان آبی دلشان نمی‌تپد باید به آسمان خاکستری عادت کنند.

شاید برخی بگویند آسمان خاکستری شده چون مسئولانی که باید برای پاک نگه داشتن آسمان تلاش کنند، مشغول سیاست‌بازی شده‌اند، اما نباید فراموش کرد که مسئولان نیز زمانی از کارشان غفلت می‌کنند که شهروندان این مهم را فراموش کنند. بنابراین برای آبی ماندن آسمان، مردم باید این خواسته خود را به گوش مسئولان برسانند و هر جا که متوجه غفلت آنها شدند، خواسته خود را مطرح کنند.

این در حالی است که مسئولان نیز باید به گونه‌ای رفتار کنند تا شهروندان نیز برای حفظ آسمان آبی تلاش کرده و نسبت به آن ناامید نشوند، زیرا تا زمانی که شهروندان به این باور نرسند که حفظ محیط‌زیست و آسمان آبی اولویت دولتمردان است، آنها نسبت به نقش خود دلسرد می‌شوند. در واقع تا زمانی که دولت ثابت نکند محیط‌زیست برایش در اولویت است، نمی‌توان از شهروندان توقع داشت مثلا استفاده از خودروی شخصی را به حداقل رسانده یا برای کاهش مصرف سوخت دمای منازل خود را کاهش دهند.

به این ترتیب پاک نگه داشتن آسمان آبی را باید وظیفه مشترک دولت و شهروندان دانست و تاکید کرد چنانچه آنها نسبت به عملکرد یکدیگر ناامید شوند، آسمان برای مدت بیشتری خاکستری می‌ماند.

مهدی آیینی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها