احیای دریاچه ارومیه از برنامه تا عمل

دریاچه ارومیه این روزها حال خوشی دارد، زیرا علاوه بر بارش‌های خوب پاییزی، اقدامات ستاد احیای دریاچه ارومیه نیز که اجرای آن از سال گذشته آغاز شده، با جدیت ادامه دارد که مهم‌ترین آن استقرار و توسعه کشاورزی پایدار در روستاهای حاشیه این دریاچه است که به صرفه‌جویی 35 درصدی مصرف آب کشاورزی منجر شده است.
کد خبر: ۸۶۷۲۴۰

به گزارش ایسنا، در همین زمینه، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست که روز پنجشنبه گذشته به ارومیه سفر کرده بود، گفت: دریاچه ارومیه میراثی جهانی محسوب می‌شود و هم‌اکنون یک اهتمام جهانی برای احیای آن شکل گرفته است. معصومه ابتکار با بیان این که کشورهای بسیاری برای مشارکت در احیای دریاچه ارومیه در کنار مردم کشورمان ابراز علاقه کرده و معتقدند که نباید اجازه داد این زیست بوم ارزشمند خشک شود، افزود: باید تمام همت و امکانات را به کار بگیریم تا این دریاچه به عنوان میراثی ارزشمند برای آیندگان احیا و حفظ شود و در این زمینه مقام‌های محلی مسئولیت مضاعفی به‌عهده دارند.

وی به اقدامات ستاد احیای دریاچه ارومیه اشاره و تصریح کرد: دولت باید در زمینه توان افزایی و افزایش مشارکت جوامع محلی نیز تلاش کند تا بتوان به رونق اشتغال، گردشگری و تولید در روستاها به عنوان جایگزینی برای کشاورزی کمک کرد؛ چراکه با ایجاد تنوع در درآمد جوامع محلی می‌توان از فشار وارده بر منابع آب و خاک کاست و با آموزش‌های مشارکتی در روستاها و آموزش کشاورزی پایدار به روستاییان نیز بهره‌وری محصول را افزایش داد.

مدیر طرح ملی حفاظت از تالاب‌های ایران نیز در این زمینه گفت: با اجرای طرح همکاری در احیای دریاچه ارومیه از طریق مشارکت جوامع محلی در استقرار کشاورزی پایدار و حفاظت از تنوع زیستی از مصرف آب در بخش کشاورزی در حوضه این دریاچه به‌میزان 35 درصد کاسته شده است.

محسن سلیمانی با بیان این که روند اجرایی طرح کشاورزی پایدار در 75 روستا در دو مرحله صورت گرفت، افزود: در اجرای مرحله نخست این طرح که در وسعت 30 هزار هکتاری از حوضه این دریاچه با موفقیت به اجرا گذاشته شد، نتایج خوبی در بحث صرفه‌جویی در مصرف آب در بخش کشاورزی به دست آمد. به گفته وی، این طرح که از طریق مشارکت جوامع محلی در قالب همکاری دولت ژاپن و جمهوری اسلامی ایران از سال گذشته آغاز شده است، در مرحله نخست در 41 روستا واقع در حوضه آبریز دریاچه ارومیه در استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی با معرفی شیوه‌های کشاورزی پایدار به این روستاها با موفقیت به اجرا درآمد.

مدیر طرح ملی حفاظت از تالاب‌های ایران یادآور شد: اجرای این طرح به کاهش مصرف آب در سطح مزرعه، کاهش استفاده از نهاده‌های کشاورزی، حفظ یا افزایش درآمد کشاورزان در واحد سطح، حمایت از تنوع زیستی دریاچه ارومیه و تالاب‌های اقماری و اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی عمومی در مورد نقش ذی‌نفعان مختلف در احیای این دریاچه منتج شد.

سلیمانی با اشاره به این که مرحله دوم اجرای برنامه استقرار کشاورزی پایدار هم‌اکنون در 34 روستای دیگر آغاز شده است، گفت: در این زمینه توافق‌نامه همکاری با سازمان جهاد کشاورزی حاصل شده و سایت‌های پروژه در کمیته راهبری استان‌های آذربایجان غربی و شرقی مشخص و با شرکت‌های اجرایی محلی نیز قرارداد منعقد شده است.

وی برگزاری کارگاه‌های آموزشی تسهیل‌گری و مستندسازی و برگزاری کارگاه‌های آموزشی فنی و مدیریت آب در مزرعه و خاک ورزی حفاظتی در استان‌های آذربایجان غربی و شرقی را در سال جاری در همین راستا عنوان کرد.

ضرورت تلاش همگانی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز با بیان این که برای احیای دریاچه ارومیه نیازمند یک تلاش همگانی هستیم، اظهار کرد: همه اعتبار مصوب برای احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی 2680 میلیارد ریال بود که از این میزان 750 میلیارد ریال برای آبیاری تحت فشار، کاداستر اراضی، انتقال آب با لوله، زهکشی اراضی پایاب سدها و دیگر طرح‌های مصوب ستاد احیا تخصیص یافته است.

اسماعیل کریم‌زاده با بیان این که شهرستان ارومیه هم‌اکنون 29 درصد از نیاز آبی حوضه دریاچه ارومیه و شهرستان میاندوآب 18 درصد از نیاز آبی حوضه دریاچه ارومیه را مصرف می‌کند، تاکید کرد: وضعیت کنونی دریاچه و کمبود منابع آب‌های زیرزمینی ایجاب می‌کند یک الگوی کشت بهینه و اقتصادی را در این محدوده برنامه‌ریزی و به صورت هدفمند اجرا کنیم.

امسال با مشارکت کشاورزان، ۱۳۵۷ هکتار از اراضی کشاورزی حاشیه دریاچه ارومیه به آبیاری تحت فشار مجهز شده است.

تجهیز اراضی کشاورزی استان به آبیاری نوین، نشان‌دهنده مشارکت مردم و کشاورزان درخصوص ضرورت احیای دریاچه ارومیه است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها