ریزگردها و گرد و غبار بیابان‌های قره‌قوم در حوزه آسیای میانه و شمال ایران، هم‌اینک به تهدیدی جدی در حوزه کشاورزی و 650 هزار هکتار مزارع سرسبز گلستان و به‌ویژه در شمال و شرق این استان تبدیل شده است.
کد خبر: ۸۶۶۵۵۵

به گزارش ایرنا، بیابان‌های قره‌قوم (شن سیاه) یکی از بزرگ‌ترین کویرهای شنی جهان است که حدود 70 درصد از مساحت کشور ترکمنستان (350 هزار کیلومترمربع) را شامل می‌شود.

بیشتر آثار زیانبار بیابان قره‌قوم ترکمنستان متوجه استان‌های خراسان‌رضوی، خراسان شمالی و گلستان است و پیش از این بارها از سوی کارشناسان دستگاه‌های مرتبط، ورود گرد و غبار به این منطقه گزارش شده است.

گفته می‌شود در سرزمین قره‌قوم در هر کیلومتر به طور میانگین 5/6 نفر جمعیت زندگی می‌کنند و بارندگی نیز در آن بسیار کم است، به طوری که در برخی مناطق هرده سال یک‌بار مقداری باران می‌بارد.

ایجاد کانال آب بزرگ به طول 1340کیلومتر و عرض 120 متر از این بیابان برای انتقال آب از آمو دریا به دریای خزر و وجود مزارع وسیع پنبه، عبور راه‌آهن بین‌المللی از این بیابان، وجود منابع غنی نفت و گاز طبیعی و حفره آتشین به نام دروازه جهنم از ویژگی‌ها و مکان‌های دورافتاده و دیدنی بیابان قره‌قوم ترکمنستان به شمار می‌رود.

هرچند ایجاد کانال بزرگ در این بیابان توسط دولت ترکمنستان از سال‌های بسیار دور برای مقابله با بلندشدن ریزگردها انجام شد، ولی امروز بلند شدن گرد و غبار از این منطقه و ورود آن به آسمان استان‌های شمالی کشور ازجمله گلستان که در همسایگی ترکمنستان قرار دارند تهدیدی بزرگ به شمار می‌رود و مسئولان ارشد استان را نگران کرده است.

استاندار گلستان در این باره به ایرنا گفت: تهدید بیابانی شدن این استان به‌واسطه در حال پیشرفت بودن بیابان قره‌قوم در کشور جمهوری ترکمنستان است و باید برای مقابله با آن، کارهای زیربنایی در این خطه شمالی انجام شود.حسن صادقلو افزود: امروزه پیشرفت بیابان قره‌قوم در اراضی شمال استان گلستان بیشتر نمایان است.

به گفته وی اکنون یکی از نیازها در گلستان پرداختن به این مساله مهم است که مراکز پژوهشی با انجام کارهای تحقیقاتی خود در شمال استان پیشنهادهای مقابله با این پدیده را با معرفی گونه‌های درختان برای کشت در اراضی مسیر آن ارائه کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان نیز با ابراز نگرانی از این که بخشی از این خطه شمالی ایران توسط سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور در معرض بیابانی‌شدن معرفی شده است، گفت: اراضی در معرض بیابانی شدن گلستان بیشتر در شمال استان و در حوزه شهرستان‌های گنبدکاووس، مراوه تپه، گُمیشان و آق‌قلا قرار داشته و سطح آن حدود 450 هزار هکتار است. ابوطالب قزلسفلو افزود: قرار است در سال جاری کار مطالعه نحوه مقابله با اراضی در معرض بیابانی شدن استان گلستان انجام شود.

وی اضافه کرد: طرح مقابله با بیابان‌زایی در این اراضی نیز از سال 95 با جذب اعتبار و در قالب طرح «ترسیب کربن» به اجرا در خواهد آمد. مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان نیز معتقد است با روند کنونی گرد و غباری که از بیابان قره‌قوم به استان وارد می‌شود، آینده گلستان دچار چالش و تنش خواهد شد.

اسماعیل مهاجر افزود: به وجود آمدن چالش ناشی از بلند شدن گرد و غبار از بیابان قره‌قوم ترکمنستان در گلستان می‌تواند اثر زیانباری بر هوای استان و تنفس و سلامت مردم داشته باشد.

وی اضافه کرد: تداوم ورود گرد و غبار بیابان قره‌قوم به گلستان، اثرات سوء بررشد درختان و کاهش تولید در واحد سطح زمین‌های زراعی خواهد داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها