فضای مجازی، گفت‌وگو و همدلی را در برخی خانواده‌ها به خاطره تبدیل کرده است

شبکه‌های اجتماعی؛ عضو تحمیلی خانواده‌ها

روزی گمان می‌کردند تولد یک رسانه جدید به مرگ رسانه قدیم منجر می‌شود؛ مثلا تلویزیون که آمد سینما احساس خطر کرد یا تلویزیون که آمد رادیو نگران شد که دورانش به پایان رسیده است. چرا راه دور برویم. تلفن همراه که گسترش یافت برخی گمان می‌کردند دیگر باید دکان تلفن ثابت را تخته کرد، اما هیچ کدام از این اتفاقات نیفتاد.
کد خبر: ۸۵۹۹۱۰
وقتی رسانه ملی به شبکه اجتماعی وصل می‌شود

ریزش شدید مخاطب

حالا چند سالی است با بسط و توسعه شبکه‌های اجتماعی و مجازی، خیلی از رسانه‌ها مثلا روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها یا رسانه ملی نگران بودند با ریزش شدید مخاطب همراه شوند و به تدریج از یاد بروند؛ ولی تجربه نشان داده است هیچ رسانه تازه واردی به قیمت پایان و مرگ رسانه‌های قبلی منجر نشده و هر رسانه‌ای کار ویژه‌ خود را دارد که همواره ضرورت وجود آنها حس شده و اگرچه در برهه‌ای ممکن است ورود رسانه جدید جای رسانه قدیم را تنگ کرده باشد، اما هیچ گاه جایگزین آن نشده و به نابودی آن دامن نز‌ده است. حتی فراتر از این، امروزه ما شاهد رفاقت رسانه‌ها به جای رقابت آنها هستیم و این رسانه‌ها نه‌تنها رقیب را از میدان به در نکرده، بلکه دست دوستی و همکاری داده و به تکامل هم کمک کرده‌اند. آخرین نمونه این رفاقت و دوستی، تاسیس کانال رسانه ملی در سرزمین شبکه اجتماعی ازجمله تلگرام است و شبکه‌های مختلف تلویزیون با باز کردن صفحه‌ای در فضای تلگرام به استفاده بین بخشی و تعامل رسانه‌ای پرداختند. این بهترین راه برای ارتباط با مخاطب، اطلاع‌رسانی، آگاهی‌بخشی و حتی اعتمادپذیری اوست. در واقع، رسانه ملی از این طریق به تکثیر و بازتولید کارکرد خود از طریق ظرفیت‌های رسانه‌ای دیگر پرداخته و این مصداقی از تعامل سازنده و اثربخش رسانه‌هاست. شبکه‌های تلویزیون با بهره‌گیری از فضای مجازی و ظرفیت‌های رسانه‌ای ـ ارتباطی آنها، هم از یک سو به اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی خودپویایی و سرعت بیشتری می‌بخشند و هم ضمن جذب مخاطبان بیشتر، آنها را از مخاطب منفعل به مخاطب فعال بدل می‌کنند که به واسطه قابلیت‌ها و کارکردهای رسانه‌های مجازی و شبکه‌های اجتماعی، امکان تعامل بهتر آنها را با رسانه ملی فراهم می‌کند.

رسانه های مستقل

در دنیای رسانه‌ای شده معاصر، حتی خود رسانه‌ها نیز بی‌نیاز از ارتباط و تعامل با هم نیستند و باید از یک موقعیت موزائیکی در ساحت رسانه‌ای سخن بگوییم که آنها با استقرار در چنین موقعیتی می‌توانند به تولید و بازتولید پیام‌های خود، رونق و تداوم ببخشند. شاید گزافه نباشد به جای رسانه مستقل از خانواده رسانه‌ای یا مجمع‌الجزایر رسانه‌ای حرف بزنیم که مخاطب با استقرار در این موقعیت و تجربه چندگانه رسانه‌ای است که می‌تواند به مصرف پیام‌های رسانه‌ای موفق شود. نگارنده معتقد است وصل شدن شبکه‌های مختلف رسانه ملی به شبکه تلگرام یک نوع واکنش هوشمندانه نسبت به این ابزار ارتباطی نوین است. بهترین مواجه و حتی مقابله با پیامدها و کارکردهای بد و منفی یک رسانه استفاده درست و مثبت از آن است.

سیدرضا صائمی

ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها