میدان نفتی آذر با در اختیار داشتن بیش از دو میلیارد و 500 میلیون بشکه نفت خام درجا، کمتر از 20 درصد آن یعنی چیزی حدود 400 میلیون بشکه نفت قابل استحصال دارد. این میدان نفتی که در استان ایلام و در مرز خاکی ایران و عراق واقع شده، با میدان بدرای عراق مشترک است.
کد خبر: ۸۵۹۲۲۸
پیچیده‌ترین میدان مشترک نفتی ایران کجاست؟

میدان آذر که در 20 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان مهران و در استان ایلام قرار دارد، در بلوک اناران واقع شده که این بلوک شامل دو میدان نفتی آذر و چنگوله می‌شود که برخلاف آذر، میدان چنگوله یک میدان مستقل است که در 20 کیلومتری شهر مهران و در امتداد جنوب شرقی میدان آذر واقع شده است.

مطالعات و بررسی‌های اکتشافی نشان می‌دهد، پس از توسعه کامل و بهره‌برداری نهایی از آذر، امکان تولید روزانه 50 تا 65 هزار بشکه نفت خام سبک با درجه ای.پی.آی 32 در مدت 25 سال از این میدان وجود دارد. بنابراین حالا که نرخ بین‌المللی نفت خام بیش از 50 درصد کاهش یافته است، با فرض قیمت ثابت 50 دلار به ازای هر بشکه، ارزش این میدان دست‌کم 20 میلیارد دلار می‌شود.

تمایل روس‌ها نسبت به بازگشت

در حالی که بعد از کشف میدان آذر توسعه و بهره‌برداری از آن به شرکت‌های استات اویل هیدرو نروژ و لوک اویل روسیه سپرده شده بود، این شرکت‌ها سال 2008 به بهانه تحریم‌ها از ادامه کار خود صرف‌نظر کردند که با توافق صورت گرفته در شرکت ملی نفت، توسعه این میدان با رقمی نزدیک به 2 میلیارد دلار به کنسرسیوم داخلی شامل شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت ایران (اویک) و صندوق سرمایه‌گذاری بازنشستگی صنعت نفت واگذار شد، اما در پی توافق برجام و اجرای روند لغو تحریم‌ها، شرکت‌های بین‌المللی زیادی نسبت به حضور در طرح توسعه میدان آذر، ابراز علاقه‌مندی کرده‌اند. در همین ارتباط، عباسی‌لرکی مجری طرح توسعه میدان نفتی چنگوله با اشاره به آمادگی شرکت لوک اویل روسیه به منظور بازگشت به طرح توسعه میدان نفتی آذر، گفت: شرکت زاروبژنفت و روسنف روسیه نیز برای مشارکت و سرمایه‌گذاری در طرح چنگوله اعلام آمادگی کرده‌اند. وی با تاکید بر این‌که برای انتخاب سرمایه‌گذار و توسعه‌دهنده این میدان، منتظر کنفرانس تهران در تاریخ‌های هفتم و هشتم آذر هستیم، افزود: با توجه به این‌که در این کنفرانس مدل جدید قراردادهای نفتی (IPC) معرفی می‌شود، منتظر هستیم که چه شرکت‌هایی اعلام آمادگی می‌کنند.

اولین تولید آذر در سال 95

کیوان یاراحمدی، مجری طرح توسعه میدان مشترک آذر‌ اواخر آبان با اشاره به مشکلات تامین منابع مالی برای توسعه میدان مشترک آذر از سوی صندوق توسعه ملی، گفت: تولید زودهنگام این میدان مشترک ٣٠ هزار بشکه در روز بوده که از سال ٩۵ محقق خواهد می‌شود. برای این منظور باید حفاری ١٠ حلقه چاه شامل هفت حلقه چاه تولیدی، یک حلقه چاه توصیفی، یک حلقه چاه دفع پساب و تعمیر یک حلقه چاه موجود، به انجام برسد.

پیچیده‌ترین میدان نفتی خشکی ایران

میدان آذر، یکی از پیچیده‌ترین میادین مشترک خشکی کشور محسوب می‌شود چراکه توسعه این میدان به دلیل تنوع در فشار لایه‌های مختلف مخزن دشواری‌های خاصی دارد، به طوری که بعضا عمق حفاری در این میدان به 4700 متر می‌رسد و حفاری بعضی حلقه چاه‌ها به جای این که 120 روزه به پایان برسد تا 270 روز به طول می‌انجامد. علاوه بر آن پاکسازی و مین‌روبی میدان آذر، از دشوارترین مراحل آماده‌سازی منطقه برای استقرار دکل بود چراکه میدان نفتی آذر در نقطه مرزی ایران و عراق قرار دارد و از آنجا که زمان جنگ تحمیلی چند عملیات جنگی بزرگ در این منطقه انجام شده بود، برای مین‌روبی و پاکسازی آن زمان زیادی صرف شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها