به مغازه‌ای که تازه کنار محل کارش باز شده بود رفت تا لوازم مورد نیازش را خریداری کند. خریدهایش را انتخاب کرد و به سمت پیشخوان رفت. هنوز چشمش به بقیه اجناس مغازه بود و فکر می‌کرد که آیا همه چیز را خریده است؟ نکند چیزی را از قلم انداخته باشد.
کد خبر: ۸۵۶۳۷۲

فروشنده طبق عادت همیشگی بعد از رد و بدل کردن تعارفات معمول، قیمت اجناس را اعلام کرد.

مرد فروشنده آنقدر مودبانه برخورد کرد که او خجالت کشید به تخفیف گرفتن فکر کند. کارت عابربانک را به فروشنده داد. او مرد قابل اعتمادی بود، بعد هم با کارت هیچ سوءاستفاده‌ای نمی‌توانست بکند.

فروشنده رمز را پرسید و او چهار رقم سال تولدش را گفت. رمزش آنقدر راحت بود که حتی یک کودک هم با یک بار شنیدن رمز می‌توانست آن را تا مدت‌ها به‌خاطر بسپارد. کارت را از فروشنده که مرد میانسالی بود پس گرفت.

اجناس خریداری شده را برداشت و راهی خانه شد. مدت‌ها از این موضوع گذشت و در تمام این مدت پیامک‌هایی از بانک برایش می‌آمد؛ درخصوص آن‌که از حساب بانکی‌اش برداشت شده است. او هم با خوش‌خیالی فکر می‌کرد که حتما در جایی از کارت خود استفاده کرده و حالا پیامک‌هایش می‌آید.

بعد از مدتی دیگر به موضوع مشکوک شد. دوستش به او پیشنهاد داد موضوع را با پلیس در میان بگذارد و او هم همین کار را کرد.

موضوع از طرف پلیس پیگیری شد و ماموران با تحقیقات فراوان شخصی را که از حساب او سوءاستفاده کرده بود، شناسایی کردند.

شخص سارق کسی جز فروشنده مودب و میانسال مغازه نبود. او نمی‌دانست که این شخص چگونه از حساب او پول برداشته است.

یکی از ماموران پلیس برایش توضیح داد که فرد به وسیله دستگاه کوچکی به نام اسکیمر از کارتش اسکن گرفته و با دانستن رمز کارت، از آن سوءاستفاده کرده است.

سرهنگ علیرضا آذردرخش، کارشناس پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتای ناجا با بیان این‌که دستگاه‌های کارتخوان فروشگاهی مهم‌ترین درگاه کلاهبرداری شده‌اند، گفت: خریداران و فروشندگان هنگام استفاده از کارتخوان بسیار مراقب باشند. بیشتر جرایم مالی در حوزه سایبر مربوط به برداشت‌های غیرمجاز از حساب‌های بانکی است و این موضوع به‌دلیل کم‌توجهی دارندگان کارت‌های بانکی به ساده‌ترین موارد امنیتی و ایمنی است.

وی با بیان این‌که متاسفانه بسیاری از کارتخوان‌های فروشگاهی دور از دسترس خریداران قرار دارد، افزود: فروشگاه‌های دارای کارتخوان باید دستگاه کارتخوان را در دسترس مشتری قرار داده و واریز وجه خرید را نیز خود خریدار انجام دهد. قرار دادن دستگاه کارتخوان در جایی خارج از دسترس مشتری و انجام عملیات بانکی توسط فروشنده ممنوع است و خریداران در صورت مشاهده چنین فروشگاه‌هایی حق اعتراض دارند و در صورت وقوع کلاهبرداری، همواره انگشت اتهام به سوی فروشندگان است.

سرهنگ آذردرخش با بیان این‌که در خرید سنتی به هیچ عنوان کیف پول خود را به فروشنده نمی‌دهیم تا مبلغ خرید را از کیف ما بردارد، گفت: در خرید با کارتخوان نیز این امر صادق است و ما نباید کارت بانکی خود را در اختیار فروشنده قرار دهیم تا مبلغ خرید را برداشت کند.

وی با بیان این‌که تمام اطلاعات مورد نیاز برای برداشت غیرمجاز از یک کارت بانکی در چند شماره خلاصه شده، افزود: این چند شماره عبارتند از شماره 16 رقمی کارت، شماره 4 رقمی cvv2 کارت، تاریخ انقضا و رمز اول و دوم کارت.

وی با اشاره به این‌که یکی از راه‌های به‌دست‌آوردن اطلاعات کارت بانکی افراد، استفاده از ابزار سرقت اطلاعات بانکی به نام اسکیمر است، گفت: در این شیوه دستگاهی کوچک به نام اسکیمر روی دستگاه کارتخوان نصب می‌شود، تکنیک اسکیمینگ (Skimming) کپی‌کردن غیرقانونی داده‌های نوار مغناطیسی کارت بانکی است که در برخی فروشگاه‌ها صورت می‌گیرد؛ بنابراین خریداران هنگام پرداخت مبالغ خرید باید مراقب باشند تا در دام اسکیمرها گرفتار نشوند.

کارشناس پلیس فتا افزود: در صورت داشتن اطلاعات کارت بانکی بدون داشتن رمز کارت، کار سارقان برای برداشت غیرمجاز بسیار سخت می‌شود؛ لذا ضرورت دارد که خریداران در خریدهای خود، رمز عبور را وارد کنند و به هیچ وجه رمز عابربانک خود را به فروشنده اعلام نکنند.

وی توصیه کرد: کارت بانکی خود را در دستگاه کارتخوان کشیده و خودتان رمز را وارد کنید. هیچ گاه و تحت هیچ شرایطی آن را در اختیار فرد دیگر یا فروشنده قرار ندهید. دست خود را مقابل صفحه کلید کارتخوان حائل کنید. سپس رمز خود را وارد کنید، هنگام وارد کردن رمز عبور به اطراف و اطرافیان توجه داشته باشیم؛ حتی مراقب دوربین‌های موجود در مغازه بوده تا رمز کارت شما را ثبت نکند.

سرهنگ آذردرخش ادامه داد: در صورتی که شکل دستگاه کارتخوان غیرعادی یا قطعه‌ای روی آن نصب و یا چسب خورده بود از کشیدن کارت خودداری کرده و موضوع را به بانک مورد نظر اطلاع دهید، قبل از اتمام پردازش و خاتمه عملیات بانکی، محل را ترک نکنید و در صورت ناموفق بودن تراکنش، رسید مربوط را تا حصول اطمینان از کسر نشدن وجه از حساب خود نگهداری کنید و رمز کارت خود را هرچند وقت یک بار تغییر دهید.

این مقام پلیس درباره نحوه استفاده از اسکیمرها گفت: اسکیمرها، دستگاه‌های الکترونیکی کوچک، ظریف و باریکی هستند که اطلاعات کارت عابربانک‌ها را روی نوار مغناطیسی خوانده و ذخیره می‌کنند. این روزها کلاهبرداری و سرقت از طریق دستگاه‌های خودپرداز افزایش یافته، طوری که افراد سودجو با نصب لوازم و تجهیزات اضافی روی این دستگاه اقدام به سرقت اطلاعات حساب و دستبرد به حساب‌های بانکی مردم می‌کنند.

دستگاه کوچکی که تشخیص آن به‌سادگی امکان‌پذیر نبوده و از کارت‌های بانکی افرادی که از دستگاه خودپرداز استفاده می‌کنند، اسکن ‌کرده و اطلاعات حساب افراد را نیز در خود ذخیره می‌کند.

این دستگاه کوچک اما ظریف و باریک اسکیمر نام دارد که به عنوان سارق نامرئی اطلاعات عابربانک‌ها را سرقت می‌کند. اسکیمرها، دستگاه‌های الکترونیکی کوچک، ظریف و باریکی است که درون شکاف‌های ورودی کارت عابربانک قرار می‌گیرد و دیده نمی‌شود و به راحتی اطلاعات کارت عابربانک را روی نوار مغناطیسی خوانده و در حافظه خود ذخیره می‌کند. اما برای مقابله با آن، در دستگاه‌های قدیمی می‌توان ضداسکیمر نصب کرد و بهترین راه این است که نوار مغناطیسی را مغشوش کنند. در روش‌های نوین و پیشرفته، علاوه بر نصب حسگرهای لازم، برای جلوگیری از نصب اسکیمر، تجهیزات دیگری قابل نصب است که هنگام برداشت اطلاعات کارت، با ایجاد سیگنال استراسونیک، مانع جمع‌آوری اطلاعات به صورت صحیح و سالم در Skimmer می‌شود و پس از اتمام عملیات تا هنگام خروج کارت، دستگاه فعال می‌شود و اجازه استخراج اطلاعات را نمی‌دهد. عوامل حراست بانک‌ها با بازدید شبانه‌روزی دوربین‌های کنترل دستگاه‌های خودپرداز و همچنین بازرسی از خودپرداز، از نصب اسکیمر توسط مجرمان پیشگیری کنند.

وی در پایان تاکید کرد: برای دریافت وجه تنها اعلام شماره حساب یا شماره کارت به فرد واریزکننده کفایت می‌کند و نیازی به ارائه رمز اول و دوم، CVV2، تاریخ انقضا و ... نیست. همچنین برای این‌که شخصی پولی به حسابمان واریز کند نیاز به حضور در پای دستگاه‌های خودپرداز نیست.

افرادی که از کارت‌های عابربانک استفاده می‌کنند، باید به دقت نبود ابزار اسکیمینگی نظیر دوربین یا صفحه کلید دروغین یا هر چیز مشکوکی را بررسی کنند و در صورت برخورد با موارد مشکوک، موضوع را با بانک مطرح کنند تا از کلاهبرداری احتمالی جلوگیری شود.

هشدار

در حفظ و نگهداری کارت‌های اعتباری خود دقت لازم را به عمل آورید و از نگهداری رمز عبور در کنار کارت اجتناب کنید.

هنگام برداشت وجه مواظب باشید کسی رمز شما را نبیند. هر چند وقت یکبار نسبت به تغییر کلمه عبور کارت‌های عابربانک اقدام کنید.

برگ رسیدی که از دستگاه خودپرداز دریافت می‌کنید در محل رها نکرده و در صورت نیاز نداشتن آن را معدوم کنید.

موجودی حساب‌های بانکی به خصوص حساب‌های عابربانک را در فاصله‌های زمانی مناسب چک کنید.

غزاله مالکی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها