حادثه خبر نمی‌کند؛‌ همه ما این جمله را شنیده و به نحوی تجربه کرده‌ایم، اما نکته اینجاست که در تمام حادثه‌های ناگهانی از سیل و زلزله گرفته تا توفان، آتش‌سوزی و... شهروندان و مردم عادی یک منطقه اولین افرادی هستند که درگیر حادثه می‌شوند و قبل از ورود امدادگران و نیروهای سازمانی آموزش‌دیده و باتجربه، نسبت به کمک‌رسانی به آسیب‌دیده‌ها واکنش نشان می‌دهند.
کد خبر: ۸۵۴۵۴۱
شهروندانی که برای بحران آماده می‌شوند

بر مبنای همین موضوع تصمیم گرفته شد کارکرد آنها مبتنی بر آموزش باشد تا سطح آسیب پایین‌تر بیاید؛ یعنی مردم بدانند در زمان حادثه چه کاری انجام بدهند و از انجام چه کاری پرهیز کنند. به زبان ساده تر، از آنجا که مردم ما همیشه به طور خودجوش نسبت به کمک و امدادرسانی به دیگران اقدام می‌کند، لزوم آموزش به آنها مورد توجه قرار گرفت؛ از آنجا که زمان وقوع حادثه‌های بزرگی مثل زلزله، ساده‌ترین کمک بیرون کشیدن مصدومان از زیر آوار است، اگر این جابه جایی مبتنی بر اصول نباشد، متاسفانه خطرآفرین می‌شود و به مصدومان آسیب بیشتری می‌رساند.

بر همین مبنا مدیریت بحران شهرداری تهران به این نتیجه رسید که مردم را در محلات مختلف دسته‌بندی کرده و تحت آموزش قرار بدهد. سابقه این آموزش‌ها طولانی است، اما بعدها طی مطالعاتی تصمیم گرفته شد میزان آمادگی این داوطلبان آزموده شود. البته به صورتی که این سنجش حالت رقابتی داشته باشد تا هم در شرکت‌کننده‌ها انگیزه ایجاد کند و هم در نهایت اطلاعات خوبی را از میزان آمادگی داوطلبان در اختیار کارشناسان قرار بدهد.

آشنایی مردم عادی با کمک‌های اولیه و امدادی، هرچقدر هم کم باشد باز هم نتایج خوبی به دنبال دارد ؛‌خوشبختانه این موج در تهران ایجاد شده و درحال حاضر یک قسمت از ذهن داوطلبان گروه‌های دوام در محلات مختلف با وجود تمام دغدغه‌های زندگی شهری، متوجه این قضیه شده که موقع بروز حادثه چه واکنشی نشان بدهند؛ درحقیقت این داوطلبان نه فقط برای حوادثی مثل زلزله که برای حادثه‌های بزرگ و کوچک شهری آماده می‌شوند.

به عبارت دیگر با این کار تک تک مردم با فرهنگ مقابله با خطرات حوادث مختلف آشنا می‌شوند و یاد می‌گیرند در چه موقعیتی چه واکنشی از خودشان نشان بدهند که بحران ایجاد نکند. چراکه بحران در شرایطی به وجود می‌آید که ما برایش آماده نشده‌ایم و برنامه نداریم. عضویت در گروه‌های دوام در حالت کلی، کمکی است به این موضوع که حوادثی مثل زلزله در تهران به بحران تبدیل نشوند. چراکه یکی از تمهیدات مقابله با بحران این است که خود مردم توانمند باشند.

در این زمینه هم توانمندسازی همه اقشار جامعه باید مورد توجه قرار بگیرد؛ از زن‌های خانه‌دار گرفته تا بچه‌ها و مردها. البته در حال حاضر خانم‌ها حضور پررنگ‌تری در گروه‌های دوام و بالطبع در مسابقات دارند و این موضوع نه‌تنها تهدید نیست بلکه یک فرصت است. وقتی در یک خانواده، ‌یک مادر، یک همسر و یک خواهر این آموزش‌ها را دیده باشد و برای مقابله با بحران و حادثه آماده باشد، از نظر روانی تاثیر مستقیمی بر آرامش بقیه افراد خانواده در شرایط بحرانی دارد. از طرف دیگر همین که یک خانواده بتواند بار خودش را از دوش سازمان‌های امدادرسان کم کند، نکته ارزشمندی است که باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

سعید سپهری‌کیا

مسئول آموزش‌های تخصصی هلال احمر استان تهران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها