وام خودرو در خدمت چینی‌ها

دیروز اخبار تکمیلی درباره خودروهای مشمول وام 25 میلیون تومانی خودرو در حالی منتشر شد که حاوی یک نکته عجیب بود و آن‌ این‌که خودروهای کاملا مونتاژی چینی که توسط دو خودروساز ایرانی سرهم‌بندی می‌شوند نیز با اصرار وزارت صنعت، معدن و تجارت در فهرست مشمولان وام قرار گرفته‌اند.
کد خبر: ۸۵۴۳۳۹
وام خودرو در خدمت چینی‌ها

این در حالی است که سیاست اصولی بسته خروج از رکود دولت این است که خودروهای تولید داخل یعنی خودروهایی که عمده قطعات آن در داخل کشور و توسط قطعه‌سازان ایرانی تولید می‌شود، از این وام برخوردار و بازار فروش پیدا کنند تا سرانجام چرخ راکد صنعت خودرو به گردش افتاده و اشتغال موجود در آن حفظ شود.

این امر مورد تاکید دولت و بانک مرکزی نیز هست، اما معلوم نیست در این میان چرا وزارت صنعت، معدن و تجارت ساز ناکوک می‌زند و به گفته سیدعلی‌اصغر میرمحمد صادقی، مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی اصرار دارد خودروهای تمام مونتاژی چینی هم به فهرست خودروهای مشمول وام 25 میلیون تومانی خودرو اضافه شود.

آیا مونتاژ، آن هم مونتاژ خودروهای چینی که در کیفیت آن تردید جدی وجود دارد، باید از این وام برخوردار شوند؟ آیا قرار است مصرف‌کننده ایرانی با بهره 16 درصد و به مدت 7 سال، اشتغال در بخش خودروسازی چین را تامین کند؟ آیا ایرانیان باید هزینه این اشتغال را بپردازند؟ پاسخ این پرسش‌ها و پرسش‌های مشابه قطعا منفی است و رویه صحیح این است که وام خودرو ـ که روی آن نیز حرف و حدیث فراوانی هست ـ باعث ایجاد گردش در صنعت خودرو و زنجیره صنایع وابسته به آن شود، نه این که صنعت مونتاژ و بخصوص مونتاژ خودروهای چینی را تقویت کند، اما در این میان باید از وزارت صنعت، معدن و تجارت درخواست کرد که توضیح بدهد چرا با اصرار، خواستار برخوردار شدن خودروهای چینی از وام 25 میلیون تومانی است؟ چرا می‌خواهد به قیمت سرپا ماندن چند کارخانه نه‌چندان بزرگ مونتاژ کاری، منافع مصرف‌کنندگان ایرانی را ضایع سازد؟ چرا واسطه می‌شود که با پول ایرانیان در چین اشتغال ایجاد شود؟ ... گرچه معمولا به پرسش‌هایی چنین حیاتی و بدیهی پاسخی داده نمی‌شود، اما باز به امید تغییر رویه، در انتظار پاسخ روشن وزارت صنعت در این باره خواهیم ماند.

سیدعلی دوستی موسوی - دبیر گروه اقتصاد / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها