در صورت تصویب لایحه پیشنهادی برنامه ششم توسعه

۲،۵ سال به سن و سنوات بازنشستگی اضافه می شود

بازنشستگی شغلی در ایران معنا ندارد و سن و سال هم نمی شناسد .در کشور ما تنها کسانی می توانند بازنشسته شوند که یا از کار افتاده باشند یا به بیماری مبتلا شوند که دیگر توان و امکان کار کردن نداشته باشند.هر چند هستند افرادی که حتی با وجود بیماری و نامناسب بودن شرایط باز هم مجبورند که کسب درآمد کنند ، مانند مرد سن و سال دار، ویلچر نشینی که تقریبا هر روز صبح در خیابان ولیعصر ( عج ) بعد از میدان ونک که با سرافتاده بر روی شانه و ماسک اکسیژن بر دهان و جعبه کوچکی که در آن چند بسته دستمال کاغذی و فال قرار دارد، روزی اش را طلب می کند.
کد خبر: ۸۵۴۰۳۹
جیب بازنشسته ها، پاک تر از کف دست

به گزارش جام جم آنلاین، بسیاری از بازنشستگان شغلی در ایران اگر تعبیر بر سیاه نمایی نشود در وضعیت بدی قرار دارند و اتفاقا این قشر محروم در رده آخر برنامه ریزی های دولتمردان قرار دارند. افزایش حداقلی حقوق و خدمات و عیدی های معوق و پرداخت نشده هر گونه عذر و دلیل تراشی را از مسئولان سلب می کند.

معوقات بازنشستگان به قدری بالا رفته است که برای دولت به یک بار مالی 24 هزار میلیارد تومانی تبدیل شده است و معلوم نیست کدام دولت موفق به پرداخت آن خواهد شد.

مسئولان در کلام و نه در عمل درباره مشکلات بازنشستگان سخن می گویند اما حقوق و مزایای شغل دولتی شان، مانع از آن می شود که با گوشت و پوستشان، زندگی با درآمد ماهیانه تقریبا یک میلیون و 200 هزار تومانی را بتوانند تجربه کنند.

به گفته سیدتقی نوربخش، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی هم اکنون بیش از دو میلیون و 700 هزار نفر بازنشسته و مستمری‌بگیر در کشور وجود دارد که مجموع حقوق پرداختی آنها، بیش از 3 میلیارد تومان است.طبق این آمار ، میانگین درآمد ماهانه هر فرد بازنشسته، تقریبا یک میلیون تومان است که با توجه به خط فقر 2.6 میلیون تومان برای سال 93 و 3.2 میلیون تومان برای سال 94 ، پاسخگوی تنها بخشی از هزینه های بازنشستگان است.

با توجه به این که خانواده های بازنشستگان دخل و خرج خود را بر اساس زمان دریافت حقوق از 5 تا 27 هر ماه تنظیم کرده بودند، بی شک جمله امیدواربخش مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی مبنی بر " بازنشستگان و مستمری‌بگیران نگرانی از پرداخت حقوق نداشته باشند" نه تنها دردی از آنان دوا نمی کند بلکه آنها را با بدهی های جدیدی مواجه می کند که جبران عقب ماندگی های مالی را نه تنها سخت، چه بسا غیرقابل جبران خواهد کرد و با این حساب، بازنشستگان قدیم و جدید هیچ گاه نخواهند توانست روی آرامش و رفاه را ببینند.

سهیلا فلاحی -جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها