رئیس کمیته ملی المپیک در فاصله کمتر از سه ماه مانده به بازی‌های المپیک 2016 ریو معتقد است برنامه‌های آماده‌سازی رشته‌های مدال‌آوری چون کشتی، تکواندو و وزنه برداری مطلوب است با این حال او پیش بینی نتایج ایران در المپیک را زود دانست.
کد خبر: ۸۵۱۷۸۰
هاشمی: تیم امید می‌تواند المپیکی شود

کیومرث هاشمی در حاشیه بازدید از اردوی تیم ملی کشتی فرنگی و در حالی که دقایقی پیشتر خبر مصدومیت بهداد سلیمی، ملی‌پوش وزنه‌برداری را شنیده بود، با جام‌جم گفت‌وگو کرد.

رئیس کمیته ملی المپیک در فاصله کمتر از 300 روز مانده به بازی‌های المپیک 2016 ریودوژانیرو شرایط کلی ورزش ایران را برای شرکت در این رویداد چگونه می‌بیند و آیا از روند کسب سهمیه‌های ورودی راضی است؟

در بحث کسب سهمیه خیلی نگرانی نداریم، هر چند در رشته‌هایی مثل دوومیدانی نسبت به دوره قبل سهمیه کمتری کسب خواهیم کرد، آن هم به این دلیل فنی که در دوره گذشته رکوردهای ورودی دوومیدانی را در دو سطح A و B اعلام کرده بودند. حالا در این دوره خبری از رکوردهای گروه B نیست و کار برای کسب سهمیه سخت‌تر شده است‌، با وجود این معتقدم در مجموع کسب سهمیه خیلی نگرانی نداریم‌. از طرفی رشته‌هایی مثل فوتبال و والیبال را داریم که به کسب سهمیه آنها خیلی امیدواریم و چنانچه این دو تیم ما المپیکی شود شیرینی ویژه‌ای دارد، چرا که از بحث اتکای صرف به رشته‌های انفرادی در بحث کسب سهمیه ورودی خارج شده‌ایم. در ضمن خود شما می‌دانید المپیکی شدن فوتبال بعد از چهار دهه، چه شیرینی‌ای برای مجموعه ورزش و فوتبال کشور خواهد داشت.

انگار خیلی به تیم فوتبال امید، امیدوارید که المپیکی شود؟

تیم فوتبال پتانسیل بسیار بالایی برای حضور در المپیک دارد و می‌تواند المپیکی شود. اگر به تک‌تک بازیکنان تیم نگاهی بیندازیم، می‌بینیم واقعا بچه‌ها از لحاظ فنی در سطح بسیار بالایی هستند و چنانچه به این تیم امید نداشتیم دلیل برای شرکت آنها در رقابت‌های گزینشی وجود نداشت. خوشبختانه با برنامه ریزی خوب فدراسیون و حمایت‌های حبیب کاشانی به‌عنوان مدیر تیم و زحمات کادرفنی، اقداماتی در این ماه‌ها انجام شده که تیم را خیلی به هدف خود یعنی المپیکی شدن نزدیک کرده است و این زحمات و روند ارزشمند است.

گفتید رشته‌های تیمی. والیبال را چطور می‌بینید؛ تیمی که در سه سال گذشته حسابی نظرها را به خود جلب کرده، اما شکست در جام‌جهانی بدجوری توی ذوق علاقه‌مندان آن زد؟

واقعیت این است والیبال ما از مدت‌ها قبل پیش بینی کرده بود سهمیه ورودی المپیک را در مسابقات انتخابی ـ که اردیبهشت 95 در ژاپن برگزار خواهد شد ـ کسب خواهد کرد و هیچ جا مسئولان فدراسیون و مربیان تیم ملی ادعای صعود به المپیک از طریق جام‌جهانی را نداشتند. حال آن‌که در جامعه این‌گونه جا‌افتاده بود که والیبال ما در جام جهانی المپیکی می‌شود؛ اتفاقی که نیفتاد و کمی باعث سرخوردگی شد. معتقدم والیبال هم مثل فوتبال امید زیادی برای المپیکی شدن دارد، چرا که ظرفیت‌های بسیار بالایی در تیم ما هست.

نتایج تیم‌های ملی کشتی در رقابت‌های جهانی، شکست قهرمانانی چون فرزان عاشورزاده در رقابت‌های جایزه بزرگ تکواندوی منچستر و همچنین ناکامی احسان حدادی در رقابت‌های جهانی شما را نگران نکرده است؟

به نظر من برای قضاوت و پیش‌بینی در بحث مدال‌آوری در المپیک خیلی زود است. در این مقطع هیچ کارشناسی نمی‌تواند پیش‌بینی درستی داشته باشد؛ بنابراین نتایج کنونی نگران‌کننده نخواهد بود به شرطی که در ماه‌های پیش رو برنامه‌های جامعی وجود داشته باشد که خوشبختانه همین‌طور هم است. در ارتباط با المپیک می‌توان گفت ظرفیت کسب مدال ما در ریو 2016 مثل لندن 2012 بین 20 تا 25 نفر است و با توجه به حوادث غیر‌قابل پیش‌بینی مثل بهداد سلیمی اساسا نمی‌توان به ضرس قاطع در این باره حرفی زد؛ البته امیدواریم درمان بهداد سلیمی به سرعت انجام شود تا او بتواند در المپیک برای کشورمان افتخار‌آفرینی کند.

هاشمی:

ظرفیت کسب مدال ما در ریو 2016 مثل لندن 2012 بین 20 تا 25 نفر است و با توجه به حوادث غیر‌قابل پیش‌بینی مثل بهداد سلیمی اساسا نمی‌توان صددرصد در این باره حرفی زد

در مورد شکست قهرمانان نامدار مطلبی نگفتید.

ذهنیت همیشه پیروز و قهرمان شدن که میان عموم مردم وجود دارد خوب است‌؛ اما به نظر من نباید به محض این که یک قهرمان ما یا یک رشته تیمی مثل والیبال جایی نتیجه لازم را نمی‌گیرد، همه چیز را تمام شده دانست. یک طرف ورزش برد است وطرف دیگر باخت. قرار نیست برد همیشه از آن ما باشد. چون همه برای پیروزی در ورزش تلاش می‌کنند؛ بنابراین بر خلاف فضایی که شکل گرفته باید بگویم نگرانی وجود ندارد و نتایجی که رشته‌های مدال‌آور ما در رقابت‌های اخیر کسب کرده‌اند نمی‌توان گفت نگران‌کننده است. از طرفی فدراسیون‌هایی که مدال‌آور هستند برنامه‌های منسجمی طراحی کرده‌اند؛ مثل کشتی، وزنه‌برداری و تکواندو. اینها شرایط را رضایت‌بخش کرده است. کشتی، تکواندو و و‌ز‌نه‌بر‌د‌ار‌ی امیدهای اصلی ما در المپیک هستند. احسان حدادی هم در پرتاب دیسک بر‌اساس سوابق خود به‌ هر‌ حال شانس رسیدن به مدال را دارد. در رشته تیراندازی هم با توجه به رکوردهایی که به ثبت رسیده است می‌توانیم امیدوار باشیم. ما در تخصیص اعتبار بیشترین توجه را به رشته‌ها‌ی مدال‌آور خواهیم داشت و در این راه از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنیم.

کشتی فرنگی ما در دوره گذشته سه مدال طلا کسب کرده است‌؛ اما در حال حاضر هنوز سه سهمیه ورودی را کسب نکرده است. وضعیت این تیم را چطور می‌بینید؟

114 سهمیه کشتی فرنگی برای حضور در المپیک توزیع می‌شود که 36 سهمیه آن در مسابقات جهانی لاس وگاس میان کشورهای جهان توزیع شد که ما توانستیم سه سهمیه را کسب کنیم و تنها دو کشور آذربایجان و روسیه با کسب چهار سهمیه بهتر از ما عمل کردند. بنا‌بر‌این جای نگرانی در این باره وجود ندارد و امیدوارم در مسابقات قزاقستان که اولین گزینشی المپیک است، بتوانیم این سه سهمیه باقیمانده را بگیریم.

امید توفیقی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها