قطار شهری تبریز در ایستگاه اول

کلانشهر تبریز به تازگی از مواهب قطار شهری برخوردار شده است. اگرچه این قطار در حال حاضر روزانه به صورت محدود سرویس‌دهی می‌کند، ولی از نگاه مسئولان استانی، آغاز یک حرکت مهم برای کاهش وکنترل ترافیک شهری است که به زودی توسعه نیز خواهد یافت.
کد خبر: ۸۵۰۸۵۳
قطار شهری تبریز در ایستگاه اول

هرچند این قطار پس از 14 سال انتظار و بعد از کلی وعده و وعید در شهریور ماه امسال ودر هفته دولت به بهره‌برداری رسید، اما فقط فاز اول خط یک آن راه‌اندازی شده است و اکنون نیز مراحل آزمایشی خود را سپری، و روزی چهار ساعت شهروندان و مسافران را در مسیر شش کیلومتری ایستگاه ائل‌گلی تا استاد شهریار جابه‌جا می‌کند.

مسعود قاسمی هلق، معاون اجرایی سازمان قطار شهری تبریز در خصوص مراحل اجرایی این پروژه عظیم به جام‌جم می‌گوید: قطار شهری تبریز در پنج خط (چهار خط داخلی و یک خط حومه) در حال ساخت است که خط یک آن شامل سه فاز بوده و فاز اول آن به طول شش کیلومتر از ائل گلی تا ایستگاه استاد شهریار در هفته دولت امسال به بهره‌برداری رسید و فاز دوم آن نیز به طول شش کیلومتر از استادشهریار تا میدان ساعت در حال اجراست. وی می‌افزاید: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار است این فاز نیمه اول سال 95 به بهره‌برداری برسد که با اتمام آن شهروندان خواهند توانست مسیر ائل گلی تا میدان ساعت ـ که محدوده مرکزی شهر است ـ را با مترو طی کنند.

معاون اجرایی متروی تبریز با اشاره به این که اکنون فاز اول تاثیر زیادی در جابه‌جایی مسافر و کاهش بار ترافیکی تبریز ندارد، می‌گوید: اما با بهره‌برداری از فاز دوم تا حدودی مترو تاثیر خود را در سیستم حمل‌و‌نقل عمومی کلانشهر تبریز نشان خواهد داد.

وی می‌افزاید: خط دو نیز در سه فاز و 20 ایستگاه و در مسیری بالغ بر 22 کیلومتر اجرا می‌شود که عملیات اجرایی آن به صورت پراکنده در چهار ایستگاه آغاز شده و به ترتیب در ایستگاه‌های دیگر نیز شروع خواهد شد.

قاسمی با اشاره به این که خط سه برخلاف دو خط یک و دو که شرقی ـ غربی بودند در مسیر شمالی ـ جنوبی اجرا خواهد شد، می‌گوید: این خط که در مراحل آغازین قرار دارد از فرودگاه شروع می‌شود و 15 کیلومتر طول دارد. اکنون مشاوران آن انتخاب شده‌اند و پیگیر مطالعات فاز اولیه آن هستیم.

بهره‌برداری از 2 رام دیگر قطار

سعید بشیریان، معاون بهره‌برداری قطار شهری تبریز نیزدر این باره می‌گوید: هم‌اکنون دو رام از قطار شهری تبریز فعال است و دو رام دیگر مراحل تست خود را سپری کردند و منتظر اخذ گواهی از شرکت سازنده هستیم تا آن دو را نیز وارد مدار بهره‌برداری کنیم.

وی می‌افزاید: یک رام دیگر در بندرعباس است و پس از طی مراحل گمرکی حداکثر تا ده روز آینده به سمت تبریز حرکت می‌کند و یک رام هم توسط کشتی به سمت ایران در حرکت است.

معاون بهره‌برداری متروی تبریز درخصوص این که از چه زمانی ساعات استفاده از قطار شهری افزایش خواهد یافت، می‌گوید: زمان افتتاح دو ساعت از شبانه‌روز را به این امر اختصاص داده بودیم که از اول مهرماه به سه ساعت افزایش دادیم و با هماهنگی‌هایی که با سازنده قطارها صورت گرفته، قرار شده ماهی یک‌ساعت به ساعات استفاده شهروندان از قطار شهری تبریز افزوده شود. هم اکنون شهروندان می‌توانند از ساعت 10 صبح تا 14 بعداز ظهر از این سیستم حمل‌و‌نقل عمومی بهره‌مند شوند. وی می‌افزاید: همچنین به دنبال تفاهماتی که با سازنده قطارها داشتیم اگر قطارها ایراد نداشته باشد در آینده نه چندان دور و به یکباره ساعات قطار شهری را زیاد می‌کنیم.

بشیریان:

با هماهنگی‌هایی که با سازنده قطارها صورت گرفته، قرار شده ماهی یک‌ساعت به ساعات استفاده شهروندان از قطار شهری تبریز افزوده شود

بشیریان در خصوص کاستی‌های این مسیر می‌گوید: هر پروژه‌ ای زمان افتتاح با کاستی‌هایی همراه است که این پروژه نیز از این قاعده مستثنا نیست. اوایل ارائه خدماتی چون پله‌برقی و آسانسور این فاز محدود بود؛ اما در این مدت سعی کردیم این کمبودها را تا حدودی رفع کنیم به طوری که از شش پله برقی، دو فقره آن نصب شده و بقیه به مرور در حال نصب شدن است. همچنین از شش واحد آسانسور تعبیه شده دو واحد راه‌اندازی شده و برای راه‌اندازی بقیه آسانسورها، منتظر دریافت مجوز از اداره کل استاندارد هستیم.معاون بهره‌برداری قطار شهری تبریز ادامه می‌دهد: در مرحله آزمایش که ممکن است چندماهی به طول انجامد با توزیع بروشورهایی، شهروندان و مسافران را با قوانین و مقررات مربوط به مترو و خطرات احتمالی استفاده ناصحیح از مترو آشنا می‌کنیم.

راه‌اندازی قطار در مسیرهای پرترافیک

برخی مسافران نیز با اظهار رضایت از عملکرد سازمان قطار شهری درخصوص ارائه خدمات به شهروندان می‌گویند: هر چند قطار شهری تبریز تازه به بهره‌برداری رسیده و طبیعتا ایراداتی خواهد داشت، اما مزایای آن به حدی است که بتوان از نقایص آن چشم‌پوشی کرد.

علی نوعی، یکی از مسافران استفاده‌کننده از متروی تبریز با بیان این که بهتر بود مسیرهای قطار شهری به نوعی طراحی می‌شد که در فازهای اولیه مسیرهای پررفت‌و‌آمد و پرترافیک به بهره‌برداری می‌رسید، می‌گوید: ما امیدواریم با تزریق بودجه لازم، فازهای بعدی خط اول سریع‌تر به بهره‌برداری برسد تا بخش بزرگی از مشکلات شهری ازجمله ترافیک، آلودگی هوا و اتلاف وقت مردم رفع شود. وی همچنین خواستار افزایش ساعات خدمات‌دهی قطار شهری شده است و می‌افزاید: با توجه به حضور مردم در ساعات شب در پارک ائل گلی، اگر مسئولان در این ساعات نیز اجازه مسافرگیری دهند، شهروندان بیشتری از آن می‌توانند استفاده کنند.

گفته می‌شود مطالعات طرح قطار شهری تبریز در سال 1380 شروع و عملیات اجرایی این پروژه که در پنج مسیر به طول بیش از80‌کیلومتر طراحی و در حال ساخت است از سال 1384 آغاز شده است.

این پروژه پس از تهران بیشترین تعداد خطوط مترو در ایران را دارد که چهارخط آن داخلی و یک خط آن خارج از حومه است.

به گفته کارشناسان، با آغاز به‌کار قطار شهری در کلانشهر تبریز، جابه‌جایی بیش از 40 درصد کل سفرها به صورت حمل‌و‌نقل ریلی صورت خواهد گرفت. همچنین راه‌اندازی قطار شهری ضمن صرفه‌جویی در وقت و کاهش آلودگی هوا و کاهش مصرف بنزین، صرفه‌جویی ارزی را نیز به دنبال خواهد داشت.

اجرای کامل این طرح زمانبر خواهد بود

معاون اجرایی سازمان قطار شهری تبریز معتقد است: متروی تبریز تاثیر زیادی در کاهش بار ترافیکی این کلانشهر خواهد داشت؛ اما باتوجه به عملیات سنگین این پروژه که قسمت اعظم آن در زیرزمین اجرا می‌شود ، مشکلات متعددی چون جابه‌جایی تاسیسات وجود دارد، از همین رو با وجود همکاری دستگاه‌ها و ادارات مربوط با این سازمان، یک پروژه زمانبر است.

سعیده دلال علیپور

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها