پیشنهاد دولت برای خروج صنایع دستی از رکود در بازارهای جهانی

صنایع دستی در راه لوکس شدن

توسعه صنایع دستی برای بهبود معیشت زنان

زنان خصوصا زنانی که در روستا‌ها یا در میان عشایر ایرانی زندگی می‌کنند در کنار دیگر فعالیت‌های روزمره‌ای که دارند، می‌توانند در صنعت گردشگری خصوصا در صنایع دستی فعال باشند. به صورتی که این زنان حتی می‌توانند هزینه‌های زندگی خانوارهای خود را تامین کنند.
کد خبر: ۸۵۰۳۰۳

صنایع دستی نزد ایرانیان خصوصا زنان ایرانی از گذشته‌های دور تا امروز دارای ارزش‌های معنوی و حتی مادی بوده است. به خصوص در دوران اخیر که توجه بسیاری از گردشگران و مشتری‌های خارجی را نیز به خود جلب کرده است. به طور خلاصه اگر بخواهیم بگوییم صنایع دستی که زنان ایرانی
در اقصی نقاط سرزمین پهناور ما تولید می‌کنند به نوعی معرف فرهنگ و هنر غنی و کهن ایران است. در کنار آن نشانه‌هایی از زندگی روزمره زنان در آن دیده می‌شود.

این اشیای تولید شده توسط زنان تنها کالاهایی نیستند که زیبایی ظاهری داشته باشند بلکه در دل خود آداب و رسوم زندگی زنان روستایی و عشایر را نهفته دارند. در واقع باید از همین جا فهمید که یکی از ظرفیت‌های بالقوه صنعت گردشگری در ایران همین صنایع دستی هستند.

در کنار آن پیشرفت و توسعه همین صنایع دستی در بلندمدت نه تنها به معیشت زنان و خانوارهایشان کمک می‌کند، بلکه می‌تواند ستونی باشد برای کمک به صنعت گردشگری. آثار صنایع دستی این زنان، هم از جنبه‌های اجتماعی، تاریخی ، فرهنگی و هنری با اهمیت است و هم این که در کنار همه اینها می‌تواند از نظر اقتصادی و کسب درآمد نیز برای خانوارهای روستایی و عشایر کمک شایانی باشد. خصوصا این که به دلایل مختلف متاسفانه با کارهایی همچون کشاورزی و دامداری نمی‌توان امید داشت معیشت روستاییان و عشایر تامین شود.

در نتیجه زنان روستایی و عشایر می‌توانند در کنار فعالیت‌های روزمره‌ای که در کشاورزی و دامداری، انجام می‌دهند به تهیه و ساخت انواع صنایع دستی نیز مشغول شوند تا کمک خرجی برای خانواده خود باشند. به هر روی به نظر می‌رسد اگر دولت در این زمینه اندکی سرمایه‌گذاری کند ظرفیت‌های فراوانی برای کسب درآمد وجود دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها