روش‌های قرون وسطایی آل‌ سعود

در کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس با پدیده‌های گوناگونی مواجه هستیم که این پدیده‌ها به شرایط اجتماعی و سیاسی منطقه برمی‌گردد. یکی از این پدیده‌ها پدیده عدم تحمل انتقاد و بی‌توجهی به حقوق انسان‌ها و آزادی بیان است. این پدیده به صورت‌های مختلف و با درجاتی گوناگون در کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس دیده می شود.
کد خبر: ۸۵۰۱۱۲
روش‌های قرون وسطایی آل‌ سعود

به گزارش جام جم آنلاین ، اما در این میان، عربستان به شیوه‌ای قرون وسطایی اداره می‌شود؛ در این کشور هیچ انتخاباتی وجود ندارد و فقط یک مجلس وجود دارد که اعضای آن را حاکم مشخص می‌کند. در عربستان، اراده یک فرد به نام پادشاه بالاتر از همه اراده‌ها و بالاتر از همه شخصیت‌های ملی، دینی و تاریخی به حساب می‌آید و گاهی هم در حد یک موجودیت خدایگانی تلقی می‌شود.

در چنین کشوری، سخن گفتن یک عالم دینی، از سوی حکومت تحمل نمی‌شود و آن را مخالفت با خدا و احکام دین تلقی می‌کنند. طبعا اقدام به بازداشت و محاکمه در دادگاه‌های قرون وسطایی در این کشور، شیوه‌ای متداول است، اما صدور حکم اعدام برای یک عالم دینی که درجه اجتهاد دارد کار جدیدی است که تبعات بسیاری برای دولت عربستان خواهد داشت.

در همه مذاهب اسلامی، یک شخص مجتهد دارای حریم و احترام بوده و مجاز است تا احکام دینی و عبادی و اجتماعی را بیان کند. بنابر فهمی که همه بزرگان مذاهب اسلام از اصطلاح مجتهد دارند، علمایی در این سطح از علم، آزادی بیان دارند.

حال اگر دولت عربستان بعد از مراحل مختلفی از جمله بازداشت، زندان، شکنجه و صدور احکام در دادگاه‌های ابتدایی و دادگاه‌های عالی و استیناف، قصد اذیت رسانی به این عالم بزرگوار و مجتهد را داشته باشد در برابر اعتراض همه علمای مذاهب اسلامی قرار خواهد گرفت.

علاوه بر این موضوع، اقدام دولت عربستان در صدور حکم اعدام برای شیخ نمر، تعارض و نتاقض صریحی با حقوق بشر دارد که در همه جای دنیا تعریف مشخصی دارد بنابراین چنانچه گام دیگری از سوی دولت عربستان در این مسیر برداشته شود قطعا با عکس‌العمل‌های گسترده و غیرقابل پیش‌بینی، چه در داخل عربستان و چه در کشورهای مختلف جهان مواجه خواهد شد.

دکتر صباح زنگنه - کارشناس مسائل خاورمیانه / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها