بزرگ جماعت شعر انقلاب، پدر شعر انقلاب، پیر ادبیات ایران ؛ صحبت از حمید سبزواری است که این روزها کهولت سن و برخی بیماری‌ها گرفتارش کرده اند . روز گذشته جمعی از شاعران و اهالی رسانه برای عیادت حمید سبزواری به منزل این شاعر پیشکسوت رفتند تا با او دیداری تازه کنند.
کد خبر: ۸۴۸۷۱۴

به گزارش فارس، در این دیدار شاعرانی از جمله علیرضا قزوه، حسین اسرافیلی، علی داوودی، رضا اسماعیلی و هاشم کرونی حضور داشتند. وقتی مهمانان از احوال سبزواری پرسیدند، او با اشاره به کهولت سن خود این شعر را زمزمه کرد: پیری رسید و فصل جوانی دگر گذشت / دیدی دلا که عمر چسان بی خبر گذشت

سبزواری با بیان این که متولد سال 1304 است، به سن بالای خود اشاره و این مسأله را سبب بروز مشکلات عنوان کرد. این شاعر پیشکوست که می‌گوید آرزویش این است که جوانان این مملکت سربلند باشند و به آرزوهایشان برسند، به مهمانانش گفت: در طول زندگی‌ام سعی کرده‌ام در راهی قدم بگذارم که خدا راضی است و همین شاید باعث شد نظر خداوند بر این بنده ناچیز بیفتد چون قدمی که در راه خدا برداشته شود خودش توفیقش را می‌دهد. سبزواری در پاسخ به مهمانانش که او را پدر شعر انقلاب می‌خواندند، بیان کرد: بنده در آن زمان دیدم که مردم به شعرهای انقلابی نیاز دارند، پس وظیفه‌ام به عنوان یک شاعر این بود که شعر بگویم و این گونه به انقلابم خدمت کنم.

پرچمداران شعر انقلاب

در ادامه این دیدار رضا اسماعیلی، سبزواری را از پرچمداران شعر انقلاب خواند و گفت: جان گرفتن سرودهای انقلابی به خاطر وجود ایشان است.

حسین اسرافیلی هم سبزواری را مخاطب قرار داد و عنوان کرد: شما بیشتر از ظرفیت و توانایی‌هایتان به این انقلاب کمک کرده‌اید. من شاگردی شما را کرده‌ام و همیشه به این شاگردی افتخار می‌کنم. شعر شما در ذهن شاگردانتان جاری است و این کار باعث می‌شود نسل‌های بعد هم شعر شما را درک کنند.

اسرافیلی با نقل خاطره‌ای از سید حسن حسینی، گفت: او می‌خواست با ده شاعر مصاحبه بگیرد و یادم می‌آید که می‌گفت اولین شاعر باید استاد حمید سبزواری باشد؛ چون شعرهای ایشان در انقلاب بسیار ماندگار شده است.

بهترین قصیده‌پرداز ایران

در ادامه این دیدار، علیرضا قزوه با بیان این که استاد سبزواری زحمت زیادی برای شعر انقلاب کشیده‌اند؛ افزود: به نظر من شعر «این بانگ آزادی کز خاوران خیزد» ایشان باید به عنوان سرود ملی انتخاب می‌شد. چون هم حماسی است و هم برآیند پیام انقلاب را در این شعر می‌بینیم.

او سبزواری را بهترین قصیده‌پرداز شعر ایران خواند و گفت: یک نکته مهم در شعر ایشان این است که شعرهایشان مردمی است و در دل مردم جای دارد. قزوه همچنین از ساخت سردیس استاد سبزواری خبر داد و گفت: نمی‌دانم تا به حال از ایشان مجسمه‌ای ساخته شده است یا نه اما این تصمیم را داریم و به‌زودی آن را عملی می‌کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها