ثروت میلیاردی با کلاهبرداری در «دیوار»

مجرم اینترنتی که با شگردی عجیب طعمه‌های خود را در سایت دیوار شکار و کلاهبرداری می‌کرد، به ثروت میلیاردی دست یافت.
کد خبر: ۸۴۸۴۰۹

به گزارش جام‌جم، فروردین امسال تعدادی از شهروندان تهرانی با مراجعه به پلیس آگاهی اعلام کردند پس از درج آگهی فروش کالاهایشان در سایت‌های مجازی فردی با آنها تماس گرفته و با معرفی خود به‌عنوان کارمند یکی از بانک‌های معتبر برای خرید کالا مذاکره کرده است.

بررسی شکایت‌ها نشان داد، متهم پس از توافق با فروشنده به بهانه این که نمی‌تواند حضوری بیاید، از صاحب کالا می‌خواهد آن را با پیک یا آژانس بفرستد و شماره راننده را نیز برای هماهنگی می‌گیرد. در میانه راه پس از چند بار تغییر آدرس به بهانه‌های مختلف، پیک را به منطقه موردنظرش کشانده و از او می‌خواهد همانجا بماند. چند لحظه بعد متهم از شماره دیگری با راننده تماس گرفته و با تغییر صدا، خود را فروشنده معرفی کرده و اطمینان می‌دهد پول را گرفته است. بعد از این تماس خریدار جوان سر قرار رسیده و کالا را تحویل می‌گیرد.

مرد جوانی که با آگهی فروش یک دوربین شش میلیون تومانی در سایت دیوار‌ طعمه این کلاهبردار شده بود، به ماموران گفت: 75 روز قبل برای فروش دوربین عکاسی در سایت دیوار آگهی داده بودم که این کلاهبردار با من تماس گرفت و خود را کارمند بانک معرفی کرد. قرار تحویل دوربین را بعد از ساعت کاری بانک گذاشتیم اما چون خودم خیلی گرفتار بودم کالا را به پیک دادم. خریدار از من شماره پیک را گرفت و بعد از تماس با راننده چند بار آدرس را تغییر داد. در این مدت با شماره دیگری با راننده تماس گرفته و با تغییر صدا، خود را به جای من معرفی وعنوان کرده پول را گرفته و از او خواسته کالا را تحویل دهد. راننده نیز با این اطمینان کالا را تحویل می‌دهد.

با توجه به افزایش شکایت‌ها و شگرد مشابه فرد کلاهبردار در همه پرونده ها، شکی نماند که یک نفر دست به این کلاهبرداری‌ها زده است.

با تحقیقات اولیه و اظهارات شاکیان مشخص شد مرد کلاهبردار بسیار بابرنامه عمل می‌کند و در هر مورد کلاهبرداری با یک سیمکارت تماس گرفته و بعد از گرفتن کالا آن را غیرفعال کرده و تنها ردپای خود را از بین می‌برد. کارآگاهان که با پرونده پیچیده‌ای روبه‌رو شده بودند وارد عمل شده و با اقدامات اطلاعاتی و مخابراتی توانستند مخفیگاه این کلاهبردار را که از مجرمان سابقه‌دار است شناسایی و متهم را 19 مهر در خانه اش در تهرانپارس دستگیر کنند.

بررسی‌ها نشان داد، علی 29 ساله دوباردر سال‌های 92 و 93 به اتهام کلاهبرداری دستگیر و با سپردن کفالت جعلی آزاد شده بود. متهم که مهندس سخت افزار و بیکار است در اعترافات خود به 30 مورد کلاهبرداری اعتراف و عنوان کرده، 40 میلیون تومان از طریق این کلاهبرداری‌ها به دست آورده است.

این کلاهبردار با گشتزنی در سایت‌های مجازی و پیدا کردن آگهی‌های لپ‌تاپ، تلفن همراه گران قیمت، لوازم خانگی و حتی خودروی سواری با فروشنده تماس گرفته و نقشه کلاهبرداری را اجرا می‌کرد. متهم پس از کلاهبرداری بسیاری از کالاها را در سایت دیوار فروخته و با چند مالخر نیز در ارتباط بوده است.

سرهنگ کرم یوسف وند، رئیس پایگاه یکم پلیس آگاهی تهران درباره این پرونده گفت: متهم از کلاهبرداران سابقه‌دار است که در دو فقره کلاهبرداری در سال‌های 92 و 93 دستگیر شده بود.

وی ادامه داد: سایت‌های فروش کالا در فضای مجازی به کاهش رفت و آمد و ترافیک کمک می‌کند اما وجود این افراد باعث ناامنی اقتصادی می‌شود. با توجه به شیوه کلاهبرداری این متهم، افرادی که در این سایت‌ها آگهی می‌دهند باید آگاهانه‌تر عمل کرده و تا زمانی که از واریز وجه مطمئن نشده‌اند، کالا را تحویل ندهند. ضمن این که در جابه‌جایی اموال از پیک‌هایی استفاده کنند که آشنا بوده و مشترکشان هستند.

یوسف‌وند اضافه کرد: متهم به 30 مورد کلاهبرداری اعتراف کرده اما در حال حاضر 100 مورد شکایت مطرح شده است. دو مالخر این متهم نیز شناسایی شده اند و به‌زودی دستگیر می‌شوند. این فرد در مدت دوسال کلاهبرداری، ثروت میلیاردی به دست آورده و خودرویی 80 میلیونی زیر پایش بود.

سرهنگ یوسف وند خاطرنشان کرد: با توجه به شناسایی تعدادی از مالباختگان و اعتراف صریح متهم به 30 فقره کلاهبرداری مجازی، عکس او برای شناسایی دیگر شاکیان به خواست قاضی پرونده در روزنامه‌ها منتشر می‌شود. افرادی که از متهم شکایت دارند برای پیگیری شکایات خود به پایگاه یکم پلیس آگاهی تهران بزرگ واقع در بزرگراه صدر، خیابان قلندری شمالی، پلاک 3 مراجعه کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها