اعتماد به نابینایان درکنار تلاش این افراد می‌تواند آنها را به قله‌های موفقیت برساند

ندیدن، دلیل نرسیدن نیست

امروز، روز جهانی عصای سفید است؛ روزی که باید در کنار تلاش برای بازگو کردن مشکلات نابینایان به توانایی آنها نیز پرداخت؛‌ توانایی‌هایی که اگر جدی گرفته شود و با حمایت اطرافیان به مرحله بلوغ برسد، می‌تواند ضعف بینایی آنها را جبران کند.
کد خبر: ۸۴۶۱۸۶
ندیدن، دلیل نرسیدن نیست

به گزارش جام جم آنلاین، امروز دراین صفحه، کنار پرداختن به مشکلات عمده این افراد، گوشه‌ای از زندگی آنها روایت می‌شود که در کنار ضعف نابینایی با مشکلاتی که اغلب‌ مردم برای آموزش و یافتن شغل با آن روبه‌رو هستند، دست و پنجه نرم کرده و توانسته‌اند توانایی‌هایشان را به اطرافیان خود ثابت کنند و اکنون از موقعیت شغلی و اجتماعی مناسبی برخوردار باشند.

زندگی‌اش با دنیای خبر گره خورده است. بیشتر اوقات روز را به بررسی خبرگزاری‌ها و شبکه‌های تلویزیونی بین‌المللی می‌پردازد تا از دنیای خبر عقب نماند و بتواند با کمک همکارانش ـ که حدود 25 نفر هستند ـ نیاز مخاطبان را برآورده کند. این حکایت این روزهای امیرحسین سلیمانی، سردبیر بخش بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان است.

امیرحسین برای این که از دیگر رقیبان رسانه‌ای عقب نماند، باید تلاش بیشتری کند، زیرا او در کنار محدودیت‌هایی که اغلب روزنامه‌نگاران با آن روبه‌رو هستند، باید برای جبران نابینایی‌اش بیشتر تلاش کند؛ تلاشی که تاکنون نتیجه‌بخش بوده و توانسته توانایی‌هایش را به مدیران مجموعه‌ای که او در آن مشغول است، ثابت کند.

یک روز کاری

روز کاری برای سلیمانی از 5 و 20 دقیقه صبح شروع می‌شود. او باید 6 و 10 دقیقه سوار سرویس شود و خود را به محل کارش برساند.

آقای سردبیر درباره یک روز کاری‌اش می‌گوید: حدود 6 و 45 دقیقه صبح پشت میزکارم هستم و با روشن کردن رایانه کارم را شروع می‌کنم. چون همکاران او در چند شیفت به شکل شبانه‌روزی فعال هستند، سلیمانی صبح کاری‌اش را با مرور خبرها و گزارش‌هایی که همکارانش در شیفت شب تهیه کرده‌اند، آغاز می‌کند. به این ترتیب او خبرهای روز دنیا را رصد می‌کند تا با رسیدن همکارانش به محل کار،‌ وظیفه هر شخص و گروه از قبل مشخص باشد و بدانند باید چه خبرها و گزارش‌هایی را آماده یا ترجمه کنند.

سلیمانی می‌گوید: روند خواندن، بررسی و مقایسه خبرها و انتخاب خبرهای برتر برای پیامک شدن تا 5 یا 7 عصر ادامه پیدا می‌کند.‌به این ترتیب، آقای سردبیر در پایان کار دوباره با سرویس به خانه برمی‌گردد، اما کار او هنوز تمام نشده، زیرا در خانه نیز از راه‌دور باید خبرها را بررسی کند و هر جا نیاز باشد، به همکارانش نکاتی را یادآور شود. به گفته خودش او تا 12 شب نیز با خبرها سر و کله می‌زند.

گوش‌هایی که حکم چشم دارند

سلیمانی برای کار بهتر، از فناوری نهایت بهره را می‌برد، زیرا رایانه‌اش به سیستم گویا مجهز است، به این شکل که نرم‌افزار نصب شده روی رایانه‌اش متن‌های مورد نیازش را به زبان‌های مختلف برای او می‌خواند. او ادامه می‌دهد: سرعت خواندن نرم‌افزار در اختیار خودم است و حتی می‌توانم متن را خط به خط یا حرف به حرف گوش کنم. آقای سردبیر همه خبرها،گزارش‌ها و ترجمه‌هایی را که همکارانش تهیه می‌کنند، می‌شنود و هر کجا لازم باشد، ایراد‌ها را بر طرف می‌کند.

سلیمانی : بخشی از ‌موفقیتم‌ به دلیل اصرار ‌خودم بود و بخشی نیز به اعتماد دوستان برمی‌گردد تا مدیران به من اعتماد کرده و این فرصت را ‌در اختیارم بگذارند

بسته به تحولات و دنیای اخبار، کار سلیمانی و همکارانش افزایش پیدا می‌کند، اما به شکل میانگین آنها روزانه یکصد خبر و گزارش آماده می‌کنند. به گفته او بخش بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان حدود 25 نفر نیرو دارد.

علاوه‌بر این، سلیمانی بخش ویژه خبری به نام مجله خبری توانا را نیز اجرا می‌کند. این برنامه از شبکه خبر پخش می‌شود. او در این باره توضیح می‌دهد: به عنوان مجری در این برنامه فعالیت می‌کنم. برای این کار متن اخباری را که در حوزه آخرین تحولات معلولان کشور و جهان است، به شکل بریل آماده می‌کنم تا موقع اجرا به مشکل بر نخورم. این برنامه، سه‌شنبه شب‌ها ساعت 11 و 15 دقیقه از شبکه خبر روی آنتن می‌رود.

تلاش، رمز موفقیت

امیرحسین متولد 59 است. او که مادرزادی نابیناست، فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد زبان انگلیسی از دانشگاه علامه طباطبایی است. سلیمانی حدود 6 سال است با سازمان صدا و سیما همکاری می‌کند. تا پیش از آن نیز او در سازمان بهزیستی به عنوان مسئول انفورماتیک مشغول بوده است. سلیمانی درباره چگونگی ورود به دنیای روزنامه‌نگاری می‌گوید: زمانی که در دانشگاه زبان می‌خواندم، از خبر غافل نبودم و ترجمه و خبر را دنبال می‌کردم. به این ترتیب مدتی در نشریه ایران سپید، ستونی ویژه فناوری داشتم که هفتگی منتشر می‌شد.‌ این ابتدای فعالیت سلیمانی در دنیای روزنامه‌نگاری بود.

او درباره این که چگونه توانسته مسیرش را به درستی انتخاب کند، می‌افزاید: پاسخ این سوال آسان نیست. علاوه‌بر تلاش‌های مادرم که بسیار تاثیرگذار بود، انگیزه خوبی دارم. نمی‌توان سختی‌ها را انکار کرد، اما بر این باورم که با تلاش بیشتر می‌توان این کمبود را جبران کرد. بخشی از موفقیتم به دلیل اصرار و سماجت خودم بود و بخشی نیز به اعتماد دوستان برمی‌گردد. برای نمونه مدیرانم به من اعتماد کرده و این فرصت را در اختیارم گذاشته‌اند. سلیمانی تاکید می‌کند: بسیاری از نابینایان، افراد توانمندی هستند، اما فرصت نشان دادن توانایی خود را پیدا نمی‌کنند. علاوه‌بر این، اواخر دهه 70 فناوری‌های مناسبی در حوزه رایانه داشتیم که توانست در تحصیل و اشتغال کمکم کند.

مهدی آیینی‌

جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها