پسری چهار ساله دارم که خیلی با پسرعموهایش ‌بازی می‌کند. آنها را زیاد می‌بیند و به بازی با آنها علاقه‌مند است، ولی مدتی است ‌ متوجه‌ شدم پسرعموهایش که هم‌سن و سال او هستند، به او فخر می‌فروشند و به اصطلاح کلاس می‌گذارند. پسرم مدام از من می‌پرسد‌ خانه ما بزرگ‌تر است یا آنها؟ ماشین ما گران‌تر است یا آنها؟ واقعا نمی‌دانم چطور می‌توانم فرزندم را از ناراحتی درآورم. آنها شرایط اقتصادی خیلی خوبی دارند و نمی‌خواهم ‌ به فرزندم دروغ بگویم. بتازگی از ما تلفن همراه می‌خواهد، چون آنها دارند. می‌ترسم دچار سرخوردگی شود، اما توانایی برآورده کردن نیازهای او را هم ندارم. چگونه با فرزندم رفتار کنم تا اینقدر خودش را با آنها مقایسه نکند؟
کد خبر: ۸۴۴۷۱۳

پاسخ مشاور: فخرفروشی، کلاس گذاشتن، احساس حقارت و... ادبیات ما بزرگ‌ترهاست. این حرف‌ها برای کودکان معنایی ندارد، اما آنها هم مثل ما چیزهای خوب و زیبا را دوست دارند و دلشان می‌خواهد صاحب آنها شوند.

شما در تربیت فرزند خود سبکی خاص دارید و خانواده دیگر هم سبک خاص خود را دارد. دلیلی ندارد برای این‌که فرزندتان احساس ناراحتی نکند شما به هر چیزی تن دهید. فرزند شما باید بیاموزد ‌ زندگی خانوادگی شما دارای مقرراتی است که باید از آن تبعیت کند.

حتی اگر شرایط مالی خیلی خوبی هم داشتید بازهم نباید برای فرزندتان در این سن تلفن همراه تهیه می‌کردید. بسیاری از خواسته‌های فرزندتان به دلایل درست تربیتی باید برآورده نشود، نه به دلیل مشکلات اقتصادی.

به علاوه او باید بداند‌ هر خانواده‌ای از نظر مالی شرایط خاص خود را دار‌د و باید پایش را اندازه گلیمش دراز کند، این موضوع مهم از سنین پایین آموخته می‌شود و بهترین روش آن الگو گیری است که از شما و حرف‌های‌تان می‌کند.

سعی کنید به فرزندتان برای مقرراتی که می‌گذارید توضیحاتی در حد درکش بدهید. امروز ممکن است جذابیت‌های یک بازی در تلفن همراه پسر عمویش او را جذب کند و درکی از چشم و همچشمی و فخر‌فروشی نداشته باشد، اما هر چه بزرگ تر شود، درک او از چنین چیزهایی بالاتر می‌رود، آن وقت بحث مدل لباس، ماشین و... هم مطرح می‌شود.

برای او توضیح دهید اگر بخواهد دنبال داشته‌های دیگران باشد، هیچ وقت از شرایط موجود لذت نمی‌برد و این را در قالب داستان‌هایی که به زبان کودکانه طرح می‌کنید برایش نهادینه کنید. وقتی او می‌پرسد ‌ ماشین عمو گران‌تر است یا بابا، وقت خوبی نیست تا بگویید: این چه سوالی‌است که می‌کنی ؟ چه اهمیتی دارد؟ بلکه به او بگویید ماشین عمو گران‌تر است، اما ماشین ما هم خیلی خوب است، اما در زمان دیگر حتما برایش جا بیندازید که هر کس شرایطی دارد و توانایی بالای مالی باعث خوشبختی نمی‌شود البته به شرطی که خودتان هم چنین اعتقادی داشته باشید.

از طرفی شما نیاز دارید‌ قوانین خانه‌تان را از حالا خیلی واضح مطرح کنید، اما بهترین روش برای تبعیت فرزندان؛ هم در کودکی و هم در نوجوانی از قوانین خانواده، داشتن ارتباط صمیمانه
با آنهاست.

هر قدر ارتباط شما بر پایه دوستی باشد، با او بازی کنید، وقت بگذارید، رابطه‌تان با همسرتان گرم و محیط خانه جذاب باشد، بهتر می‌توانید ارزش‌های انسانی مثل سادگی را به او بیاموزید و کاری کنید که از شرایط موجود لذت ببرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها