علی عابدزاده در گفتوگو با فارس درباره آخرین جزئیات بررسی سانحه سقوط هواپیمای ایران 140 که 19 مرداد سال گذشته و در حوالی فرودگاه مهرآباد رخ داد، اظهار داشت: همه بررسیهای لازم درمورد سقوط هواپیمای ایران 140 انجام شد و نتیجه تقریباً استخراج شده است.
وی با اشاره به تلاش اعضای کمیسیون بررسی سانحه سازمان هواپیمایی درباره این سقوط، بیان کرد: نتیجه بررسی این سانحه نشانگر این است که باید بر زیرساختهای ایمنی، فرآیندهای ایمنی و سامانه مدیریت ایمنی تکیه کنیم.
رئیس سازمان هواپیمایی افزود: هواپیماها تأییدهای لازم را براساس استانداردهای بینالمللی برای انجام پرواز اخذ میکنند.
عابدزاده درباره برخی ادعاها مبنی بر وجود مشکلات فنی کارخانهای در هواپیماهای ایران 140 بیان کرد: هیچ هواپیمایی فینفسه بد ساخته نمیشود، اما سامانههای تأمین ایمنی برای هر هواپیما متغیر است. بخشی از این سامانهها را کارخانه سازنده ابلاغ میکند، بخشی توسط شرکتهای هواپیمایی و بخشی دیگر توسط سازمان هواپیمایی کشوری تأمین میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه این قوانین و سامانهها باید حتماً رعایت شوند، بیان کرد: با بررسی سانحه هواپیمای ایران 140 سال گذشته مشخص میشود که باید بیشتر بر رعایت سامانه ایمنی و تقویت سامانههای ایمنی تأکید شود تا چنین سوانحی رخ ندهد.
***
ساعت 9:20 روز یکشنبه 19 مردادماه سال گذشته بود که یک فروند هواپیمای ایران 140 متعلق به شرکت هواپیمایی سپاهان در مسیر تهران-طبس هنگام بلند شدن از انتهای باند فرودگاه مهرآباد یک موتور خود را از دست داد و در شمال جاده مخصوص کرج سقوط کرد.
هواپیمای این پرواز که 48 سرنشین را جابهجا میکرد پس از سقوط، به دلیل تکمیل مخزن سوخت منفجر شد و 39 سرنشین هواپیما جان باختند.
حدود 2 ماه پس از وقوع این سانحه، رئیس وقت سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد که هواپیمای ایران 140 دو ثانیه قبل از پرواز موتور سمت راست خود را از دست داده بود و در یک ثانیه قبل از جدا شدن از باند، نیروی جلوبرنده موتور به صفر میرسد.
بنا به گفته علیرضا جهانگیریان خلبان و کمک خلبان در لحظه از دست دادن موتور، متوجه این موضوع نمیشوند و بعد از چند لحظه که هواپیما از باند جدا شده بود از این مسأله مطلع میشوند؛ با از دست رفتن موتور سمت راست، قدرت موتور سمت چپ 10 درصد افزایش مییابد اما هواپیما به سمت موتور از کار افتاده (سمت راست) میپیچد؛ خلبان سعی میکند هواپیما را مستقیم نگه دارد اما این موضوع امکانپذیر نمیشود.
وی گفته بود: عدم کنترل هواپیما در مسیر مستقیم و عدم افزایش سرعت هواپیما موجب شد، هواپیمای مذکور یک و نیم دقیقه در ارتفاع پایین ادامه حرکت دهد و دائم به سمت راست بپیچد، نیروی بالابر هواپیما کاهش یافته بود اما خلبان سه بار سعی کرد ارتفاع را کاهش دهد که بالاخره به بروز حادثه انجامید.
البته رئیس وقت سازمان هواپیمایی کشوری این را هم گفته بود که افزایش دما در روز بروز حادثه که 38 درجه بود و نیز ارتفاع فرودگاه مهرآباد از سطح آبهای آزاد از عوامل بروز این حادثه بود.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
ابراهیم قاسمپور در گفتوگو با جامجم مطرح کرد؛
ضرورت اصلاح سهمیههای کنکور در گفتوگوی «جامجم»با دبیر کمیسیون آموزش دیدبان شفافیت و عدالت