رئیس کانون صنایع غذایی ایران:

زمینه تخلف در صنایع غذایی مهیاست

در حالی‌ که اخیرا و پس از کمپین نخریدن خودروهای صفر داخلی و تاثیر نسبی آن، کمپین جدیدی به نام نخریدن مرغ به راه افتاده، مقامات اقتصادی، بهداشتی و تولیدکنندگان یکصدا از سالم بودن مرغ‌های تولیدی و موجود در بازار سخن گفته‌اند.
کد خبر: ۸۴۰۷۸۶
دامپزشکی: مرغ بخورید؛ هورمون ندارد

به گزارش خبرنگار جام‌جم، در ماه‌های اخیر افکار عمومی نوع جدیدی از دفاع برای تحقق حقوق مصرف‌کننده را تجربه می‌کند و آن استفاده از ظرفیت رسانه‌های اجتماعی است.

بر این اساس کمپین‌های مختلفی به راه افتاده که یکی از مهم‌ترین آنها کمپین نخریدن خودروهای صفر داخلی است.

این کمپین که با حواشی موج گونه‌‌ای نیز روبه‌رو شد تا حدی توانست توجه افکار عمومی را به خود جلب کند و شاید نیز به حامیان راه‌اندازی این کمپین‌ها چراغ سبزی برای ادامه مسیر بدهد لذا شاید بی‌دلیل نیست که بلافاصله پس از نمونه اول، کمپین نخریدن مرغ به راه افتاده است.

طراحان این کمپین معتقدند در تولید مرغ از هورمون‌هایی استفاده می‌شود تا مرغ با سرعت بیشتری رشد کند. به گفته آنها، این هورمون‌ها باعث ایجاد اخلال در بدن انسان و به‌خصوص بانوان می‌شود.

اما در مقابل، این ادعا با واکنش یکصدای مقامات اقتصادی، بهداشتی و تولیدکنندگان مواجه شده است و آنان با اشاره به برخی مستندات علمی اصولا استفاده از هورمون در تولید مرغ را منتفی دانسته و به مردم اطمینان داده‌اند مرغ‌های موجود در بازار هیچ مشکلی ندارند. دو روز پیش وزیر بهداشت به این کمپین واکنش نشان داد و از سازمان دامپزشکی کشور خواست در این باره به طور شفاف اظهارنظر کند؛ درخواستی که دیروز اجابت شد.

مرغ ایرانی هورمون ندارد

در این باره، دیروز مهدی خلج، رئیس سازمان دامپزشکی کشور در حاشیه همایش شصتمین سالگرد صنعت مرغ تخمگذار در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما در این باره گفت: در تولید مرغ، چیزی به‌عنوان هورمون نه مصرف و نه تزریق می‌شود و مردم بدون هیچ تشویش و نگرانی، مرغ‌های عرضه شده در مراکز مجاز عرضه و فروش را مصرف کنند.

وی افزود: از نظر علمی و عملی، مصرف هورمون در پرورش مرغ امکان‌پذیر نیست و تنها تزریقی که به مرغ انجام می‌شود واکسنی است که به جوجه‌های یک‌روزه در محل جوجه‌کشی تزریق می‌شود که روشی معمول در پیشگیری و کنترل بیماری‌هاست.

وی با اشاره به کمپین شکل گرفته در برخی فضاهای مجازی با عنوان «مرغ نخوریم» تاکید کرد: این کمپین از روی جهل شکل گرفته و اغراضی دارد که دستگاه‌های مسئول باید درباره سلامت‌ مرغ و چگونگی شکل‌گیری چنین کمپین‌هایی اطلاع‌رسانی کنند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به نظارت 6500 نفر از کادر سازمان دامپزشکی و 23 هزار کادر فنی غیردولتی در کنار همه عوامل و کارشناسان بخش تولید بر همه مراحل تولید از مزرعه تا عرضه، افزود: این نظارت و پایش در بخش تولید و عرضه مرغ هم اعمال می‌شود و با اطمینان می‌گویم مردم عزیز ما آنچه را در مراکز مجاز عرضه می‌شود، می‌توانند بدون نگرانی مصرف کنند.

شناسنامه‌دارشدن تمام مرغ‌ها

در همین حال، مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی سازمان دامپزشکی کشور گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، تمام مرغ‌های سراسر کشور تا پایان آبان ماه سال‌جاری کد رهگیری دریافت می‌کنند.

عباس عباسی در گفت‌وگو با ایرنا، با بیان آن‌که سامانه ردیابی گوشت مرغ از دیروز در استان تهران کلید خورد، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود این طرح تا پایان آبان ماه سال‌جاری تمام استان‌های کشور را تحت پوشش قرار دهد. وی اضافه کرد: طبق برنامه این طرح ظرف مدت یک هفته در کل استان تهران عملیاتی می‌شود و امیدواریم تا دو هفته آینده نیز این طرح در مازندران به طور کامل اجرا شود. عباسی تصریح کرد: در زمان بارگیری مرغ از محل مزرعه به مقصد کشتارگاه به صورت آنلاین کد رهگیری قرنطینه‌ای (گواهی بهداشتی) حمل صادر می‌شود، بنابر این مرغ از مزرعه، کشتارگاه، بسته‌بندی، عرضه تا مصرف قابل رصد است.

مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی سازمان دامپزشکی افزود: از زمانی که مصرف‌کننده مرغ را خریداری می‌کند می‌تواند از طریق سامانه پیامکی 3008903 از محل پرورش، محل کشتار، تاریخ کشتار و زمان انقضای محصول اطلاع حاصل کند.

شیوه تشخیص مرغ تقلبی

این مقام مسئول به مردم توصیه کرد: در صورتی که کد رهگیری روی محصول مرغ در سامانه پیامکی ارسال شد و پاسخی دریافت نشد به طور حتم این مرغ خارج از شبکه نظارتی سازمان دامپزشکی کشور وارد بازار شده و دارای کد رهگیری تقلبی است.

وی با تاکید بر این‌که به طور قطع با عرضه‌کنندگان مرغ با کد رهگیری تقلبی برخورد قانونی خواهد شد، افزود: شناسنامه‌دار شدن مرغ تضمین‌کننده سلامت مرغ در حین تولید و کشتار خواهد بود، به طوری که براساس نظارت مسئولان فنی بهداشتی سازمان دامپزشکی از طریق این سامانه، علاوه بر کاهش مصرف دارو و آنتی‌بیوتیک‌ها و قطع دارو حداقل 10 روز قبل از کشتار، نظارت‌های مستمر بر جابه‌جایی مرغ‌‌ها و قرنطینه آنان نیز انجام می‌شود.

همه فرآورده‌های خام دامی کد رهگیری می‌گیرند

مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی سازمان دامپزشکی همچنین از ایجاد سامانه ردیابی و اعطای کد رهگیری به تمام فرآورده‌های خام دامی در کشور تا پایان برنامه ششم توسعه خبر داد و گفت: قصد داریم تمام فرآورده‌های خام دامی همچون تخم‌مرغ، خوراک دام، جوجه یک‌روزه و فرآورده‌های انجمادی را تحت پوشش این طرح قرار دهیم.

مردم به شایعات بی‌توجهند

در واکنشی دیگر، عظیم حجت، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران به اثرات منفی «کمپین نخریدن مرغ» اشاره و عنوان کرد: کشور ما هفتمین تولیدکننده مرغ در دنیاست که ضربه زدن به این صنعت موجب می‌شود که از یک کشور صادرکننده به کشوری واردکننده تبدیل شویم.

حجت به تبعات منفی کمپین نخریدن مرغ اشاره و اظهار کرد: در حال حاضر 24 هزار واحد مرغداری در سطح کشور به صورت مستقیم فعال و 600 هزار نفر به این صنعت وابسته هستند. موضوع مهم‌تر این‌که میزان مصرف گوشت مرغ در کشور دو میلیون تن است که امکان واردات این حجم گوشت مرغ به کشور امکان‌پذیر نیست، زیرا بنادر، سیستم حمل و نقل و فروشگاه‌های ما نمی‌توانند این حجم از واردات را پشتیبانی کنند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران در پاسخ به این پرسش که آیا «کمپین نخریدن مرغ» در روزهای اخیر بر میزان فروش تاثیر داشته است، اظهار کرد: شاهد هیچ تاثیری روی بازار گوشت مرغ در روزهای اخیر نبودیم که نشان‌دهنده بی‌توجهی به شایعات است.

وزن مرغ مناسب مصرف کمتر از 1.5 کیلوگرم

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی با بیان این‌که وزن مناسب مرغ برای مصرف یک کیلو و ۲۰۰ تا 1.5 کیلوگرم است از مردم خواست از مصرف لاشه‌‌های سنگین مرغ پرهیز کنند.

حسن رکنی در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما در حاشیه همایش 60 سالگی صنعت مرغ تخمگذار در ایران افزود: متاسفانه این وزن در کشور ما مطلوبیت ندارد و مردم مرغ‌های درشت‌تر مطالبه می‌کنند، در حالی که وزن مناسب مرغ برای مصرف کمتر از 1.5 کیلوگرم است و هرچه مرغ درشت‌تر باشد چربی انباشته در لاشه بیشتر می‌شود.

وی همچنین درباره کیفیت مرغ‌های تولیدشده در کشور تصریح کرد: به‌عنوان یک متخصص و مدیری که مسئول مستقیم این موضوع است، تاکید می‌کنم مرغ تولیدی کشور ما، وفق همه مقررات بین‌المللی تولید می‌شود و این فرآورده هیچ نوع آلودگی هورمونی ندارد و به مردم اطمینان خاطر می‌دهیم هیچ مشکلی در مصرف این فرآورده وجود ندارد.

مردم هوشیار باشند

دکتر جمشید پژویان، کارشناس اقتصادی درباره تب کمپین‌های اقتصادی و هزینه ـ فایده آن به خبرنگار جام‌جم گفت: به طور خلاصه باید بگویم مردم باید کمپین به کمپین ماهیت و اهداف آنها را بررسی کرده و پس از اطمینان از صحت اطلاعات ارائه شده به آن عمل کنند.

وی افزود: ظرفیت رسانه‌های اجتماعی در حمایت از حقوق مصرف‌کننده انکارناشدنی است و قابل کنار گذاشتن هم نیست. اما سوءنیت و سوءاستفاده در اقتصاد و تجارت همیشه وجود دارد لذا مردم باید با تکمیل اطلاعات، پرس‌وجو از کارشناسان و راه‌های دیگر، اول از صداقت و صحت اطلاعات ارائه شده اطمینان یابند و بعد در صورت لزوم به موج بپیوندند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها