پس از اعلام بیانیه وین، در ماه‌های اخیر شاهد رفت و آمدهای تجاری از کشورهای اروپایی به ایران بوده‌ایم .هیات تجاری بزرگی از آلمان، انگلستان، چک، اسپانیا، اتریش و حالا اخیرا کشورمان میزبان بیش از 150 شرکت معروف و بنام فرانسوی بود که به سرپرستی وزیر کشاورزی این کشور و با هماهنگی انجمن کارفرمایی فرانسه (مدف بین‌الملل) به ایران آمده و متشکل از بازرگانان و صاحبان صنایع آن کشور، فعال در زمینه‌های انرژی، نفت، گاز، پتروشیمی، بانک، بیمه و خدمات، حمل و نقل و امور زیربنایی، صنایع و تجارت، ارتباطات و فناوری اطلاعات، کشاورزی، دارو و تجهیزات پزشکی هستند.
کد خبر: ۸۳۸۹۹۷
150 شرکت فرانسوی، مشتاق همکاری اقتصادی با ایران

البته پس از گذشت 12 سال این اولین‌بار است که یک هیأت اقتصادی بلند پایه از کشور فرانسه به ایران سفر می‌کند. جدای از حضور شرکت‌های دانه درشت و مهمی چون توتال، پژو، ایر باس و ک‌ال‌ام که می‌توان حدس زد جهت از سرگیری برنامه‌ها و توسعه همکاری‌ها وارد ایران شده‌اند می‌توان از تعداد و تنوع شرکت‌های فعال در سه زمینه اصلی انرژی، کشاورزی و بهداشت این‌گونه دریافت که فرانسه برای توسعه همکاری‌ها در این زمینه‌ها بیشتر علاقه‌مند و دارای اهداف و برنامه‌هایی است. خصوصا این‌که سرپرستی هیات بزرگ فرانسه با وزیر کشاورزی این کشور است که شرکت‌های بزرگی از بخش کشاورزی را همراه خود کرده است و دو کشور، در حوزه فعالیت‌های کشاورزی و امنیت غذایی، پنج تفاهمنامه با هدف توسعه مناسبات دوجانبه و گسترش روابط، در بخش کشاورزی و تجارت محصولات کشاورزی به امضا رساندند. به نظر می‌رسد فرانسوی‌ها بیش از ایران از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های دست نخورده بخش کشاورزی ایران آگاهی یافته و برای رساندن آن به مرزهای رشد و تولید بهینه برنامه‌هایی دارند.

همان‌گونه که استفان لوفول، وزیر کشاورزی و جنگلداری فرانسه در نشست تجاری که 31 شهریور گذشته میان تجار ایرانی و فرانسوی برگزار شد، اظهار کرد: براساس سوابق تاریخی گذشته می‌توانیم روابط تجاری آینده خود را بسازیم و از فرصت‌های طلایی و برگه‌های برنده‌ای که در دست داریم نهایت بهره را ببریم.

وی حضور بیش از 150 شرکت معروف و بنام فرانسه در ایران را نشان از علاقه و تمایل بخش خصوصی فرانسه به همکاری با صاحبان صنایع و فعالان اقتصادی ایران دانست.

تراز ناهمگون

تراز ناهمگون تجاری ایران و فرانسه

در سال 2014 حجم روابط تجاری ایران و فرانسه در حدود 650 میلیون دلار اعلام شده است که ازاین رقم 600 میلیون دلار مربوط به صادرات فرانسه به ایران بوده است و حدود 50 میلیون دلار را صادرات ایران به فرانسه تشکیل می‌دهد که با الزامات نگاه رشد صادرات محور ایران تطابق ندارد و ایران ‌باید در جهت مطالعه و حضور بیشتر خود در بازارهای فرانسه به تقویت و افزایش میزان صادرات غیر‌نفتی خود مبادرت کند.

همچنین یک مقام مسئول در وزارت نفت ایران گفته است، با اجرای قراردادهای جدید با «توتال»، «فرصت‌ها و پروژه‌های اکتشاف، توسعه، نگهداشت، تولید و افزایش ظرفیت تولید در قالب جدیدی» ارائه خواهد شد.

عباس آخوندی، وزیر راه و ترابری هم از مذاکرات با شرکت‌های هواپیماسازی بوئینگ و ایرباس، بر سر خرید یا اجاره هواپیماهای جدید به منظور نوسازی صنعت هوایی ایران خبر داد.

در مجموع به نظر می‌رسد هم ترکیب هیات‌های اقتصادی اروپایی که به ایران می‌آیند متناسب با نیازهای امروز ایران بوده و هم تجار و فعالان اقتصادی ایرانی به آگاهی خوب و مثبتی رسیده و با اندیشه رشد و توسعه کشورمان گام‌های بزرگی بر‌می‌دارند.

نگاه

همان‌گونه که مقامات ایران بارها تصریح کرده‌اند حضور شرکت‌های اروپایی نباید به منظور تصرف و بهره‌برداری از بازار ایران باشد و ‌باید به سرمایه‌گذاری‌های مشترک و طرح‌های بلند‌مدت اقتصادی اندیشید برای مثال طرح سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری از طرح تکثیر بچه‌ ماهی در جزیره قشم که توسط سرمایه‌گذار فرانسوی آغاز شده است را می‌توان نقطه عطفی برای همکاری‌های متقابل بین دو طرف دانست.

الهام حیدری

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها