از «سیب» بپرسید

بهروز. الف هستم و از تهران پیامک می‌زنم. (09190000229) 27 سال دارم. به نظافت فردی‌ام بسیار حساس و دقیق هستم، اما چند روزی است صبح‌ها دچار قی چشم می‌شوم. این مساله با هیچ عارضه دیگری مثل درد، خارش یا سوزش همراه نیست. چند بار چشمم را با چای شستم، اما تاثیری نداشت. نگران هستم که این مساله به بینایی من آسیب بزند. علت ایجاد قی چشم چیست و برای درمان آن باید چه کار کنم؟
کد خبر: ۸۳۷۹۳۲

دکتر طاهره صبوری‌‌ - متخصص چشم: ترشحات چشم بخشی از عملکرد دفاعی چشم در مقابل عواملی است که باعث آزار آن شده‌اند. این ترشحات زردرنگ بوده و معمولا در گوشه داخلی دیده می‌شود. در واقع این مساله نشان می‌دهد عاملی باعث تحریک چشم شده است. در واقع کمی قی کردن چشم در صورتی که تازه از خواب بیدار شده باشید، مشکل‌ساز نیست.

علاوه‌بر این‌که اگر گریه کرده باشید یا به هر دلیل چشم کمی تحریک شده باشد، قی کردن طبیعی است. اولین مساله‌ای که باید به آن دقت کنید، آلوده بودن چشم است. این مساله در شرایط آلودگی هوا یا زندگی کردن در شهرهای آلوده‌ای مثل تهران طبیعی است. بنابراین اولین اقدام تمیز کردن پوست صورت، دور چشم‌ها و پلک با آب ولرم، شامپوی بچه یا با دستمال‌های ویژه شست‌وشوی پوست صورت و دور چشم و سپس شستن پوست صورت با آب‌ ولرم است. درباره جنس پوست‌تان صحبت نکرده‌اید، اما اگر پوست صورت شما چرب است، احتمال ایجاد قی بیشتر است. به این دلیل که چربی پوست به گوشه‌های پلک منتقل شده و زمینه‌ساز ایجاد قی است.

بنابراین اگر پوست شما چرب است، بهتر است روزی دو تا سه بار صورت‌تان را با آب ولرم و صابون‌های ملایم بشویید تا چربی در گوشه‌های چشم تجمع پیدا نکند، اما اگر قی با خارش، سوزش، ترشح غلیظ و مشکلاتی از این نوع همراه باشد و از طرفی مانع عملکرد طبیعی چشم شود، باید به متخصص مراجعه کنید تا مشکل برطرف شود. گاهی ممکن است مشکل از این شرایط هم حادتر شود.

در این شرایط ممکن است این ترشحات با درد، کاهش بینایی، دوبینی، تاری و التهاب چشم، ورم و قرمزی چشم و نشانه‌های اینچنینی همراه باشد که باید حتما به متخصص مراجعه کرده و معاینه شوید. به این دلیل که این عارضه می‌تواند روی چشم تاثیر منفی داشته و باعث ایجاد عوارض جانبی شود. در توضیح شرح حال‌تان به این نکته اشاره کردید که قی کردن چشم شما با مشکلات حادی همراه نیست، اما اگر مساله جدی شده و قی باعث بروز مشکلاتی مثل چسبیدن پلک‌ها به هم شود، ممکن است نشانه عفونت چشم باشد. بنابراین حتما به متخصص مراجعه کنید.

به این نکته هم دقت داشته باشید که نورآفتاب می‌تواند عامل محرکی برای ایجاد قی چشم باشد. بنابراین به استفاده از عینک آفتابی استاندارد توجه داشته باشید.

علیرضا. ش هستم از تهران پیامک می‌زنم. (09120000338) از یک هفته پیش دچار مشکل خارش گلو شده‌ام. این مساله با وجود نوشیدن آب، قرقره کردن آب نمک و... برطرف نشده است. دائما درگلویم احساس خشکی دارم و کمی سرفه می‌کنم. این مساله ممکن است ناشی از چه مشکلی باشد؟ ممکن است این مساله دلیلی برای ابتلا به بیماری بدخیم گلو باشد؟

دکتر خشایار احمدی‌‌ - متخصص گوش، گلو و بینی: دلایل متعددی برای حالتی که به آن اشاره می‌کنید، وجود دارد. به این معنی که می‌تواند ناشی از یک سرماخوردگی و گلودرد ساده تا مسائل جدی‌ باشد. بنابراین باید مساله با مراجعه به متخصص مورد بررسی قرار گیرد. در واقع خارش گلو به خودی خود بیماری نیست؛ بلکه بیشتر نشانه بروز مشکلی است که باید آن را بررسی کرد. اولین احتمال ابتلا به سرماخوردگی مزمن همراه با گلو درد، تب، اختلال در بلع، سرفه و... است. بنابراین ابتدا باید مجاری تنفسی شما بویژه ناحیه گلو از نظر وجود چرک یا عفونت مورد بررسی قرار گیرد. در سوال توضیح نداده‌اید که علت ابتلا به این خارش گلو، مشکلی مثل حساسیت فصلی است یا نه؟ اما در حال حاضر با تغییر فصل ممکن است دچار آلرژی شده باشید یا آلرژی که به آن دچار هستید، دوباره عود کرده باشد. بنابراین به این مساله دقت کنید که ممکن است علت گلودرد و خارش گلوی شما ناشی از همین مساله باشد. نکته بعدی که ممکن است باعث این حالت شما شده باشد، خشکی گلو است. نوشیدن آب به مقدار کافی یکی از راهکارهای رفع این مشکل است. حتما به اندازه کافی آب بنوشید تا بافت حنجره و در کل ناحیه‌ای که به آن گلو می‌گوییم، دچار خشکی نشود.

در واقع وقتی گلو خشک شده و ترشحات موکوسی کافی برای نرم نگه‌داشتن این ناحیه وجود نداشته باشد، گلو دچار خارش می‌شود. از سوی دیگر ممکن است به غذایی حساسیت داشته باشید یا این‌که بدون آن‌که بدانید همراه با غذایی، عامل حساسیت‌زا به بدن شما وارد شده باشد. برای مثال خوراکی‌های ادویه‌دار یکی از آنهاست. در سوال توضیح نداده‌اید که آموزش گویندگی یا خوانندگی می‌بینید یا نه؟ این کارها می‌تواند به دلیل استفاده مداوم از حنجره، گلو را دچار خشکی، خارش و سوزش کنند.

خرو پف، بسته نبودن دهان در حالا تنفس و هر عاملی که باعث شود شما تنفس دهانی داشته باشید هم می‌تواند عاملی برای ایجاد خارش و سوزش گلو باشد؛ از سوی دیگر خارش گلو ممکن است ریشه عصبی داشته باشد.

ممکن است بعد از یک خارش واقعی گلو به این مساله دچار شده باشید. در صورتی که دچار ریفلاکس معده باشید، اسید بازگشته به راه مری و رسیدن آن به گلو می‌تواند ناحیه گلو شامل حنجره و تارهای صوتی را دچار مشکل خارش کند. در سوال اشاره نکرده‌اید که آیا به بیماری خاصی دچار هستید یا نه؟ برای مثال برونشیت، جراحت گلو، پنومونی و... می‌توانند عوامل ایجاد خارش و سوزش گلو باشند. بنابراین به این موارد نیز دقت کنید و در صورت وجود این مشکل درصدد درمان آن برآیید. گاهی این عوامل دلیلی برای ایجاد خارش و حتی گلودرد ماندگار است. بنابراین برای فهمیدن علت دقیق حالتی که به آن اشاره کردید حتما به متخصص گوش، گلو و بینی مراجعه کرده و برای درمان و رفع این مشکل اقدام کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها