گوشی هوشمند چند حسگر دارد؟

کالبدشکافی هوشمندهای همه‌کاره

تشخیص زلزله از طریق شتاب‌سنج تلفن هوشمند

آوریل 2013 گروهی از زلزله‌شناسان موسسه ملی ژئوفیزیک و آتشفشان ایتالیا به این نتیجه رسیدند که می‌توان از حسگر شتاب‌سنجی که در تلفن‌های هوشمند آن زمان قرار داشت به‌عنوان لرزه‌سنج تکان‌های قوی استفاده کرد. پس از این کشف، دانشمندان اعداد به‌دست آمده از یک لرزه‌سنج واقعی را به‌عنوان مرجع در نظر گرفتند سپس چیپ شتاب‌سنج LIS331DLH به‌کار رفته در آیفون 4 و 5 را روی میز لرزه که در مطالعات زلزله‌شناسی مورد استفاده قرار می‌گیرد، قرار دادند.
کد خبر: ۸۳۷۰۷۴

پس از این آزمایش دریافتند چیپ مورد بررسی در مقایسه با شتاب‌سنج‌های استاندارد FBA که در زلزله‌شناسی استفاده می‌شوند، واکنش بسامدی و مرحله‌ای بسیار عالی دارد، اما نتایج نشان می‌داد چیپ مورد نظر آن‌قدرها هم حساسیت ندارد که بتواند زلزله‌های 5 ریشتری یا کمتر را نیز تشخیص دهد.

بعلاوه میزان تشخیص این چیپ‌ها بستگی کامل به نزدیکی آنها به مرکز زلزله دارد. از نظر دانشمندان مهم‌ترین و اصلی‌ترین مزیت حسگرهای MEMS این است که در تلفن‌های هوشمند تعبیه شده‌اند، زیرا با وجود این حسگرها می‌توان شبکه‌ای اورژانسی برای اطلاع‌رسانی به کاربران ایجاد کرد.

این اولین باری نیست دانشمندان به قابلیت حسگرهای شتاب‌سنج موجود در تلفن‌های هوشمند در تشخیص زلزله پی می‌برند. پیش از این گروهی از زلزله‌شناسان دانشگاه کالیفرنیا حسگرهای موجود در گوشی‌های آیفون و اندروید را با هم مقایسه کرده و به این نتیجه رسیده بودند پاسخ این حسگرها به فعالیت‌های معمول مثل راه رفتن یا دویدن با لرزش‌های ناشی از زلزله متفاوت است. البته اپلیکیشن‌های زلزله‌سنج موجود برای iOS و اندروید هیچ کدام کارایی لازم را نداشته و قابل اعتماد نیستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها