نبیل رجب، فعال برجسته حقوق بشر بحرینی ژانویه گذشته به اتهام انتقاد از رژیم آل خلیفه در صفحه توئیتر خود به شش ماه زندان محکوم شد. نبیل رجب که به دلیل فعالیت‌های مسالمت‌آمیزش در زمینه حقوق بشر از نظر بین‌المللی چهره‌ای شناخته شده است، به مدت دو سال از اواسط 2012 تا اواسط 2014 میلادی زندانی بود. خانواده‌ رجب می‌گویند وی 2 آوریل همان سال به دلیل انتشار مطلبی در صفحه توئیتر خود که در آن از رژیم آل‌خلیفه به دلیل شکنجه فعالان در مراکز شکنجه‌ خود انتقاد کرده بود، بازداشت شد.
کد خبر: ۸۳۵۵۸۹
هیچ‌کس نمی‌تواند مهر‌خاموشی بر‌لبانش بزند

نبیل رجب رئیس مرکز حقوق بشر بحرین و از موسسان مرکز حقوق بشر خلیج فارس از اقدام رژیم آل‌خلیفه در سرکوب اعتراض‌های مسالمت‌آمیز که سال 2011 میلادی آغاز شد، انتقاد کرده است. چندی پیش شبکه روسی راشاتودی با نبیل رجب، گفت‌وگو کرد که ترجمه آن را می‌خوانید:

هم اکنون پس از آخرین آزادی چه احساسی دارید؟

خوشحالم از زندان آزاد شده‌ام. پادشاه بحرین اخیرا مرا عفو کرد اما باید این موضوع را متذکر شوم که به خاطر یک پرونده دیگر یعنی اتهام اهانت به مقامات دولتی احتمالا دوباره محاکمه خواهم شد و ده سال زندان پیش روی من است. بنده همچنان از سفر به خارج از کشور منع شده‌ام اما آزادی خود را قدمی مثبت می‌دانم. البته هزاران نفر از هم سلولی‌هایم پشت میله‌های زندان هستند، آنها به دلیل مبارزات و صحبت یا انتقاد از دولت زندانی شده‌اند و دولت به جای آن که از نظرات آنها استقبال کند، این افراد را پشت میله‌های زندان نگه می‌دارد. واقعا مشتاقانه منتظر آزادی همه زندانیان سیاسی و آغاز هرچه سریع‌تر گفت‌وگوهای مسالمت‌آمیز بین دولت و مخالفان و حل بحران آن هم درست در زمانی هستم که کشور و منطقه با خطر افراط‌گرایی مواجه است و بیشتر از همه نیاز به اتحاد و وحدت در کشور احساس می‌شود. در حقیقت، ادامه چنین وضعیتی یعنی سرکوب مخالفان نه به دولت و حتی به مردم بحرین نیز کمکی نمی‌کند.

در زندان چگونه تحت درمان بودید؟

صادقانه بگویم، اگر چه تقریبا چهار ماه در سلول انفرادی زندانی بودم اما مراقبت‌های پزشکی نیز بخوبی جریان داشت. از هفته دوم محاکمه‌ام تصور کردم آنها بزودی مرا آزاد خواهند کرد، چون تلاش بسیاری برای بهبود وضعیت سلامتم می‌کردند، اما آزادی‌ام تا چهار ماه طول کشید.

اما باید این نکته را تذکر دهم که مراقبت‌های ویژه از من به معنای آن نیست که دیگر زندانیان نیز در چنین وضعیتی قرار داشته و از آنها مراقبت‌های ویژه می‌شود. هنوز هم شکایاتی مبنی بر بدرفتاری با زندانیان یا شکنجه آنها دریافت می‌کنم. بنابراین‌ امیدوارم چنین رفتاری که نقض حقوق بشری است و در زندان‌های بحرین اتفاق می‌افتد، بالاخره روزی متوقف شود. من آزادی خودم را موضوعی مثبت می‌دانم و به همین خاطر از دولت بحرین می‌خواهم تمام زندانیان سیاسی را آزاد کند و فضای مثبتی را برای پیدا کردن یک راه‌حل، گفت‌وگو و آشتی ملی فراهم کند.

آیا شما همچنان پیام‌های انتقادآمیز را در رسانه‌های اجتماعی خواهید گذاشت؟

اوضاع کنونی بسیار پیچیده و دشوار شده است. باید یادآوری کنم در ابتدا به خاطر پست برخی مطالب در توئیتر‌ بازداشت شدم اما دومین بار بابت پست مطلب نبود، بلکه به خاطر بازتولید آن بود؛ یعنی اگر شما یک مقاله چاپ شده در یک روزنامه را در اختیار کاربران اینترنت قرار دهید که مورد پسند دولت نباشد، به مدت ده سال محاکمه می‌شوید. آستانه تحمل دولت در برابر انتقاد بسیار پایین آمده است، حتی کمتر از قبل. این آستانه تحمل با تصویب بسیاری از قوانین سختگیرانه در بحرین روز به روز کمتر هم می‌شود: برای مثال شما دیگر نمی‌توانید از پارلمان انتقاد کنید، نمی‌توانید منتقد دولت باشید، نمی‌توانید از پلیس انتقاد کنید و ... بنابراین وضعیت کنونی بسیار پیچیده و بغرنج است. اما می‌توانم به شما اطمینان دهم هرگز از مسیر خود منحرف نشده و به مبارزاتم برای تحقق دموکراسی و حقوق بشر در این جهان ادامه خواهم داد. در همین بازه زمانی، تمام تلاش خود را برای جلوگیری از نقض قوانین بین‌المللی به کار خواهم گرفت . فکر می‌کنم خارج از زندان بسیار بیشتر و بهتر از داخل زندان می‌توانم مبارزات حقوق بشری‌ام را ادامه دهم یا همچنان مطالب ضددولتی در توئیتر پست کنم.

مترجم: معصومه زارع

منبع: راشاتودی ‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها