14 سال پیش در روز 11 سپتامبر 2001 نه تنها ملت آمریکا بلکه مردم سراسر جهان با مشاهده تصاویرباورنکردنی که از تلویزیون هایشان پخش می شد، مات و مبهوت ماندند. جهان آنچه را که می دید باور نمی کرد. همه گمان می کردند که این تصاویر تیزر فیلمی آخر الزمانی است که قرار است به زودی در سینماها روی پرده برود.
کد خبر: ۸۳۴۳۷۳
واقعه 11 سپتامبر 2001 + عکس

به گزارش جام جم آنلاین، در روز سه شنبه 11 سپتامبر 2001 مردم شرق آمریکا از جمله نیویورک عازم کارهایشان شده بودند. 19 تروریست سازمان القاعده 4 فروند هواپیمای مسافربری را همراه با سرنشینانش ربودند. عملیات تقریبا همزمان و با فاصله زمانی اندکی انجام شد.

هواپیماربایان، دو هواپیما را در فاصله‌های زمانی گوناگون به برج‌های دوقلوی مرکز تجارت جهانی در شهر نیویورک کوبیدند. در نتیجه این دو برخورد، همه مسافران به همراه عده بسیاری که در ساختمان‌ها حضور داشتند، کشته شدند. هر دو ساختمان به ارتفاع 415 متر، پس از دو ساعت به طور کامل فرو ریختند و آسیب‌های زیادی به ساختمان‌های پیرامون زدند.

گروه هواپیماربایان، هواپیمای سوم را به یکی از اضلاع پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا واقع در آرلینگتون در ویرجینیا کوبیدند. هواپیمای چهارم اما در زمینی بایر نزدیک شنکسویل، در ایالت پنسیلوانیا، سرنگون شد. این هواپیما به قصد حمله ساختمان کاخ سفید ربوده شده بود اما به دلیل تأخیر و درگیری در حین کنترل هواپیما، هواپیماربایان موفق به این اقدام نشدند.

این در حالی بود که شماری از مسافران و خدمه پرواز پیش از سرنگونی هواپیما، تلاش کرده‌ بودند تا کنترل هواپیما را که هواپیماربایان آن را به سمت واشینگتن دی.سی. هدایت می‌کردند، به دست بگیرند اما هیچ‌ یک از مسافران این پرواز و سه پرواز دیگر زنده نماندند.

19 هواپیماربا همگی از اتباع عربستان سعودی و امارات بودند.

کشته شدگان این حمله‌ها 2973 تن بودند، که با در نظر گرفتن ۱۹ هواپیماربا در کل شمار کشته‌های این حمله‌ها به 2991 تن می‌رسد. بیشتر قربانیان این حمله‌ها مردم عادی و شهروندان بودند، که ملیت آن‌ها از ۹3 کشور گوناگون جهان بود. در عین حال، 6291 نفر در این حملات مجروح شدند. در نهایت، براساس آمار، هنگام احداث بنای یادبود قربانیان این حملات اسامی 2977 نفر درج شد.

حادثهٔ ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ میلادی بزرگ‌ترین عملیات تروریستی تاریخ ایالات متحده آمریکا به شمار می‌آید و پیامدهای مختلف سیاسی، اقتصادی، امنیتی و نظامی برای این کشور و جامعه جهانی در پی داشته‌ است.

ابعاد واقعه 11 سپتامبر 2001 به اندازه ای گسترده بود که از نظر بسیاری از کارشناسان معتبر مسائل امنیتی امکان اینکه یک سازمان تروریستی حتی القاعده قادر باشد به تنهایی آن را برنامه ریزی کرده و درکشوری مانند آمریکا اجرا کند، وجود نداشته است.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که این حملات تحت هدایت سازمان سیا و موساد انجام شده و هدف آن اعلام جنگی علیه مسلمانان و تغییرات ژئوپلیتیک در جهان بوده است. شواهد زیادی در طول این سال ها افشا شده که می تواند صحت این نظرات را به اثبات برساند. از سوی دیگر رویدادهایی که پس از واقعه 11 سپتامبر در جهان رخ دادند موجب شک و تردید در واقعیت روایت رسمی این حملات شده اند. صدها کتاب و هزاران مقاله در طول این 14 سال در مورد واقعه 11 سپتامبر منتشر شده اند.

حضور نومحافظه کاران تندرو حزب جمهوریخواه در دولت جرج دبلیو بوش که طرفداری آنها از رژیم اسرائیل و دشمنی آنها با مسلمانان کاملا علنی بود تردید در روایت رسمی دولت وقت آمریکا را تشدید می کند.

به هر حال،‌ در این واقعه به اندازه تناقض و نکات مبهم وجود دارد که به هیچ عنوان نمی توان دستکم فعلا در مورد آن نظراتی قطعی را ابراز کرد. باید صبر کرد تا شاید پس از گذشت سال ها و گشوده شدن بایگانی اسناد محرمانه که تاریخ سری بودن آنها منقضی شده بتوان به واقعیت ها پی برد. شاید هم مانند ماجرای ترور جان اف کندی ، رییس جمهوری آمریکا هرگز واقعیت این امر فاش نشود.

بنابراین، به جای روایت رسمی این واقعه یا نقل نظرات غیر رسمی که می تواند به چندین جلد کتاب بالغ شود، واقعه تاریخی 11 سپتامبر 2001 را به روایت تصویر با هم می بینیم.

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

بهرام افتخاری / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
علی
-
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۳
۰
۰
حقشون بود

نیازمندی ها