مستندهای قدیمی از کارگردانان سرشناس به نمایش در می‌آید

«گنجینه»، مستندهای تاریخی را از بایگانی درآورد

گردآوری آثار شاخص مستند متعلق به دهه‌های گذشته علاوه بر مطرح کردن نام و عنوان اثر و سازنده‌اش در یک سطح وسیع، می‌تواند بهانه‌ای شود برای حفظ و صیانت از این مستندات ارزشمند. البته قضاوت و داوری درباره این‌که به آثار گردآوری شده از سوی شبکه مستند بتوان عنوان گنجینه اطلاق کرد را باید به خبرگان و صاحبنظران سپرد. یک مستند شاخص و ممتاز باید پیوند تمام عیار با تمامی ارکان دینی، ملی، میهنی و تاریخی یک ملت داشته باشد.
کد خبر: ۸۳۳۸۳۵
پیوند مستند با تاریخ یک ملت

شبکه مستند سیما بسیار تخصصی به مقوله مستند می‌پردازد و مستندات دیدنی و قابل تاملی را در معرض دید علاقه‌مندان این نوع آثار قرار می‌دهد، اما ای کاش جدول پخش این شبکه از طریق شبکه‌های دیگر هم اطلاع‌رسانی شود تا دوستداران سینمای مستند تماشای آثار شاخص را از دست ندهند.

بخشی از مستندهایی که این روزها ساخته می‌شود به روز هستند و به مسائل جاری جامعه می‌پردازند. طبیعی است این نوع آثار که قابلیت تاریخی ندارند ماندگار هم نخواهند شد. موضوعات اجتماعی عموما مبتلا به مسائل روز هستند و عرض و طول تاریخی یک ملت را در بر نمی‌گیرند. برای مثال، ساخت برخی مستندها نمی‌تواند ارزش تاریخی داشته باشد.

این روند باعث می‌شود که موجی در میان مستندسازهای جوان بوجود بیاید و همه به‌دنبال موضوعاتی بی‌ارزش بروند. طبیعی است که این آثار ماندگار نخواهند شد، اما هستند مستندهایی که فیلمساز برای ساخت آنها از جانش مایه گذاشته است. بشخصه در مقام یک مستندساز خون دل خوردم و 20 سال زمان گذاشتم تا تاریخ 220 ساله مطبوعات در ایران را در مستند «آینه‌های غبار گرفته» بررسی کنم.

رهبر قنبری

مستندساز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها