مهرداد. ب هستم از شیراز تماس می‌گیرم.(09170000299) چند روز پیش به دلیل این‌که مدت زیادی در آفتاب راه رفتم، عرق‌سوز شدم. این مساله در همان لحظه خیلی ناراحت‌کننده نبود، اما 24 ساعت بعد دچار خارش پوست شدم و قضیه جدی شد. از درمان‌های خانگی مثل یخ و کرم نرم‌کننده استفاده کردم. اما بازهم آن‌طور که باید اثر نداشت. می‌خواستم بپرسم برای درمان این مشکل می‌توانم از چه روش خانگی استفاده کنم؟
کد خبر: ۸۳۳۴۴۶

دکتر مریم طباطبایی یزدی - متخصص پوست، مو و زیبایی:یکی از مشکلات رایج در تابستان همین مساله عرق‌سوختگی است که به آن اشاره کردید. حساسیت پوست و تعرق به دلیل گرمای هوا باعث عرق‌سوز می‌شود. برای جلوگیری از بروز آن اولین راهکار، استفاده از عرق‌گیر است. دوم این‌که باید از لباس‌های نخی استفاده کنید تا خطر ابتلا به عرق‌سوختگی کمتر شود.

بهتر است در فصل تابستان حتما از لباس‌های رنگ روشن استفاده کنید تا مانع از جذب آفتاب شده و دمای بدن بالا نرود. این لباس‌ها نباید تنگ و چسبان باشد تا هوا بتواند در بدن جریان داشته باشد. سوم این‌که برای جلوگیری از عرق‌سوز شدن باید پس از بازگشت به منزل حتما بدن را بشویید. در صورت لزوم با استفاده از کرم مرطوب‌کننده نیز بدن را شست‌وشو دهید تا باقی‌ماندن نمک بدن ناشی از تعرق باعث عرق‌سوختگی نشود.

عرق‌سوز باعث بروز التهاب، ورم و قرمزی پوست می‌شود و علاوه بر راهکارهایی که برای آن اشاره شد، می‌توانید از بعضی از روغن‌های گیاهی هم استفاده کنید. روغن بابونه یکی از این روغن‌هاست. برای این کار می‌توانید از روغن‌ گرفته شده از گل گیاه بابونه استفاده کنید. علاوه ‌بر این‌که می‌توانید گل‌های بابونه را کوبیده و سپس آن را روی نقاط عرق‌سوز شده بمالید. روغن رز از دیگر روغن‌های مورد استفاده برای درمان خانگی عرق‌سوختگی است. علاوه‌ بر این‌ استفاده از این روغن باعث کنترل عرق‌سوختگی نیز می‌شود.

حنا از دیگر گیاهان دارویی برای کنترل عوارض عرق‌سوز است. علاوه‌ بر این‌که استفاده از حنا باعث کاهش دمای نقطه آسیب‌دیده پوست و درمان عوارض آن می‌شود. روغن گیاه اسطوخودوس نیز از دیگر روغن‌های مورد استفاده برای کنترل عوارض عرق‌سوختگی است. این روغن خاصیت ضدالتهابی داشته و مانع از ایجاد تورم و التهاب ناشی از عرق‌سوز و آفتاب‌سوختگی می‌شود. بهتر است برای این‌که پوست بدن خیلی خشک نشود، از صابون‌های روزانه یا غیرعطری یا صابون‌های حاوی مرطوب‌کننده استفاده کنید تا بدن دچار خشکی بیش از حد پوست نشود.

پیش از بیرون رفتن از منزل حتما به تمهیدات لازم برای تاثیر آفتاب بیندیشید تا دچار عرق‌سوز و آفتاب‌سوختگی نشوید. در صورتی که با استفاده از این روش‌ها مشکل برطرف نشد، باید به متخصص پوست مراجعه کرده و برای درمان کامل‌تر آن اقدام کنید.

المیرا. ج هستم از تهران تماس می‌گیرم. (0919000877) من به تمیز بودن محیط دهان و دندانم بسیار حساس هستم. به این دلیل که دوست دارم هر وقت می‌خندم لبخندم زیبا بوده و دندان‌هایم بسیار تمیز باشد. بنابراین علاوه بر استفاده از نخ‌دندان و مسواک زدن پس از هر سه وعده غذایی، از دهانشویه هم استفاده می‌کنم. اما چند روز پیش دوستم که دندانپزشک است توصیه کرد، از دهانشویه کمتر استفاده کنم به این دلیل که باعث آسیب به محیط دهانی می‌شود. آیا این مساله حقیقت دارد و باید کمتر از این دهانشویه‌ها استفاده کنیم؟

دکتر شاداب خسروشاهی - متخصص ترمیمی- زیبایی و استادیار دانشگاه: دهانشویه‌ها عموما برای جلوگیری از آسیب‌های دهانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. علاوه‌ بر این‌که دهانشویه‌ها پس از انجام عمل‌های جراحی برای درمان و جلوگیری از عفونت محیط دهانی استفاده می‌شوند. اما استفاده خودسرانه از این دهانشویه‌ها به محیط دهان آسیب می‌رساند، به این دلیل که مدت زمان و شیوه استفاده از آنها مهم است.

بعضی از دهانشویه‌ها الکل دارند. انواع الکلی آنها راحت‌تر جذب دهان شده و اثرگذاری آنها بیشتر است، اما ممکن است به دنبال مصرف آنها مشکلاتی مثل خشک شدن محیط دهان ایجاد شود. این مساله یعنی خشکی دهان یکی از عوامل اثرگذار روی سلامت دندان‌ها بوده و زمینه‌ساز پوسیدگی آنهاست. علاوه‌ بر این‌که خشکی دهان باعث ایجاد بوی بد دهان می‌شود. استفاده از دهانشویه‌ها را باید بلافاصله پس از طی شدن دوره درمانی متوقف کرد به این دلیل که استفاده طولانی‌مدت از آنها باعث تغییر رنگ دندان‌ها می‌شود.

در صورتی از دهانشویه استفاده می‌کنید، بدون آن‌که برای درمان باشد، باید مصرف آنها را بعد از 15 تا 20 روز متوقف کنید. به این دلیل که این دهانشویه‌ها باعث تغییر رنگ دندان می‌شوند. این نکته را هم فراموش نکنید که دهانشویه‌های درمانی را نباید بیش از یک هفته استفاده کنید. توصیه می‌شود برای تمیز کردن محیط دهان از دهانشویه‌های خانگی استفاده کنید به این دلیل که این نوع دهانشویه‌ها خطر بسیار کمتری روی دهان و دندان دارند. برای تهیه این نوع دهانشویه نصف قاشق چایخوری نمک را داخل یک لیوان آب جوش سرد شده بریزید. سپس آن را هم بزنید تا کاملا حل شود. پس از سرد شدن، محیط دهان را بعد از استفاده از نخ دندان و مسواک زدن با این محلول شست‌وشو دهید.

اگر می‌خواهید از دهانشویه استفاده کنید، حتما آن را تحت نظر متخصص استفاده کرده و به میزان مصرف آن دقت کنید.

دهانشویه‌های حاوی فلوراید مانع از پوسیدگی دندان می‌شوند. بنابراین توصیه می‌شود از انواع حاوی فلوراید استفاده کنید تا بدن در مقابل پوسیدگی مقاوم شود. اما حواس‌تان باشد استفاده طولانی‌مدت از دهانشویه‌ها بویژه انواعی که درمانی هستند باعث از بین رفتن فلور میکروبی طبیعی دهان شده و همین موضوع مقاومت بدن به عوامل بیماری‌زا را کاهش داده و باعث رشد قارچ‌های دهانی می‌شوند. استفاده طولانی‌مدت از کلرهگزیدین باعث تغییر رنگ دندان می‌شود. بنابراین بهتر است برای تمیز شدن دهان و دندان‌ها از نخ دندان و مسواک استفاده کرده و تحت نظر متخصص از دهانشویه استفاده‌ کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها