در ستون پیشخوان قصد داریم کتاب‌هایی را که با موضوع ارتباطات و رسانه منتشر شده است، معرفی کنیم. این کتاب‌ها را استادان وکارشناسان ارتباطات نوشته‌اند. مطالب این آثار کمک می‌کند در دوره‌ای که به عصر ارتباطات معروف شده است، بتوانیم درست‌تر از وسایل ارتباط جمعی استفاده کنیم. برخی از این کتاب‌ها نیز درباره شاخه‌های تخصصی ارتباطات مانند روزنامه‌نگاری نوشته شده‌اند.
کد خبر: ۸۳۳۳۴۹
پیشخوان

***

سنجش محتوای فرهنگی رسانه‌ها

رده‌بندی و رتبه‌بندی بازی‌های ویدئویی و رایانه‌ای (محتواسنج فرهنگی بازی‌ها) نوشته دکتر مسعود کوثری، دکتربهناز دوران و دکتر مقداد مهرابی، بهمن 93 در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شده است. این کتاب در یک مقدمه و چهار فصل به نظام‌های رده‌بندی بازی‌های رایانه‌ای، روش‌های تحقیق، شاخص‌های سه‌گانه محتوایی، یافته‌های‌ تحقیق (رده‌بندی بازی‌ها) و نگرش والدین نسبت به نظام رده‌بندی بازی‌ها پرداخته است.

نویسندگان کتاب، هدف این پژوهش را بررسی عناصر دانسته‌اند که در ساخت یک نظام رده‌بندی موثر خواهند بود. علاوه بر آن، تلاش شده بر اساس مقدمات نظری یک نظام رده‌بندی جدید هم پیشنهاد شود که علاوه بر بهره‌برداری از نظام‌های رده‌بندی موجود، نه تنها به رده بندی بازی‌ها بلکه به رتبه‌بندی آنها بپردازد. رده‌بندی، تناسب سن بازیکن و محتوای بازی را تعیین خواهد کرد، در حالی که در میان خود بازی‌هایی که برای یک رده سنی مناسب تشخیص داده می‌شد، تفاوت محتوایی گاه قابل توجهی وجود دارد که ضرورت نوعی رتبه بندی را پدید می‌آورد.

رده‌بندی و رتبه‌بندی بازی‌های ویدئویی و رایانه‌ای در 211 صفحه توسط پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شده است.

دیپلماسی رسانه‌ای

کتاب «دیپلماسی رسانه‌ای با تاکید بر نقش سازمان صدا و سیما» به قلم علی‌محمد اسماعیلی توسط انتشارات جام‌جم منتشر شده و در پنج فصل، مبانی نظری و عملی دیپلماسی رسانه‌ای را مورد بررسی قرار داده است.

تمرکز اصلی این کتاب بازکاوی کارکرد دیپلماسی رسانه‌ای در دنیای معاصر و نقش سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در این زمینه است. فصل اول کتاب به طرح کلیاتی چون ضرورت و اهمیت تحقیق، اهداف و سوالات تحقیق و تعریف مفاهیم اختصاص دارد. فصل دوم از زیرفصل‌هایی چون مروری بر پیشینه تحقیق، مبانی نظری تحقیق، نظریه ستاره‌گرایی در روابط بین‌الملل، نظریه‌های تعامل دیپلماسی و رسانه، نظریه‌های تعامل دیپلماسی و رسانه‌ها، تفاوت دیپلماسی پشت درهای بسته و دیپلماسی مخفی، میانجیگری رسانه‌ای، دپیلماسی رسانه‌ای و امنیت ملی و پرستیژ ملی و تاثیر رسانه در میزان تعهد تشکیل شده است.

بخش سوم این کتاب به روش‌های تحقیق می‌پردازد و در فصل چهارم جایگاه صدا و سیما در حوزه دیپلماسی رسانه‌ای، جایگاه و نقش سازمان صدا و سیما از نظر امام راحل (ره)، جایگاه و نقش سازمان صدا و سیما در کلام رهبر معظم انقلاب، جایگاه سازمان قانون اساسی و حوزه بین‌الملل، تاکتیک‌های استفاده شده در حوزه دیپلماسی رسانه‌ای و موفقیت دیپلماسی رسانه‌ای ایران از نگاه رسانه‌های خارجی بررسی شده است.

این کتاب در 244 صفحه توسط انتشارات جام‌جم منتشر شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها