این ستون مجالی است برای معرفی پایاننامههای فارغالتحصیلان گرایشهای مختلف رشته علوم ارتباطات و ارائه چکیدهای از پژوهشهای انجام شده به پژوهشگران، برنامهسازان، دانشجویان و علاقهمندان به مباحث علوم ارتباطات. گفتنی است فارغالتحصیلان گرایشهای مرتبط با علوم ارتباطات میتوانند پایاننامههای خود را جهت معرفی به گروه رسانه روزنامه جامجم ارسال کنند.
راهکارهای تولید برنامههای شاد
علیرضا توحیدی در پژوهشی با عنوان راهبردهای مطلوب تهیه و پخش برنامههای نشاطآور و سرگرمی در شبکه نسیم، فلسفه وجودی مدیریت و برنامهریزی برای برنامههای نشاطآور و ایجاد موقعیتهایی برای رضایتخاطر و رشد و تکامل فرد و جامعه را مورد بررسی قرار داده است.
در این پژوهش شبکه نسیم، شبکهای تعریف شده که برای جلب رضایت و توجه مخاطبان و رقابت با شبکههای گوناگون سرگرمی و شرایط جنگ نرم، بر اساس اسناد بالادستی راهاندازی شده است.
بر این مبنا درک مدیران رسانه از قدرت و تأثیرگذاری بر محیط و در مسیر تحولات تاثیرگذار دانسته شده است.
پژوهشگر بر اساس تعاریف ارائه شده از این شبکه تلویزیونی، مدیران را به استفاده از منابع (نقاط قوت) و بهرهگیری از فرصتهای محیطی و فایق آمدن بر محدودیتها (نقاط ضعف) سازمانی مناسب توصیه کرده و برای آن پیش نیازی چون ارزیابی دقیق، همهجانبه و صحیح محیط سازمان در نظر گرفته است.
در این تحقیق، از روش تحقیق کیفی با تکنیک مصاحبه عمیق با خبرگان استفاده شده است و با بهکارگیری الگوی جامع برنامهریزی راهبردی که با تلاش فرد آر دیوید ارائه شده و تحلیل سوات، تدوین راهبردهای مطلوب و سیاستگذاری صحیح در تهیه و پخش برنامههای نشاطآور و سرگرمی شبکه نسیم بررسی شده است.
همچنین با راهنمایی استادان و کارشناسان جوانب فردی، اجتماعی، روانشناسی، جامعهشناسی، فرهنگی، اقتصادی این مساله مطالعه شده و ضمن انجام دادن تحقیق کیفی و مصاحبه با مدیران و صاحبنظران با تجربه، عوامل مهم داخلی و خارجی تأثیرگذار بر آن فهرست و مأموریت، چشمانداز و راهبردهای مطلوب استخراج شده است. بهعبارت دیگر این تحقیق برای تهیه و پخش برنامههای نشاطآور و سرگرمی شبکه نسیم، راهبرد تسهیل تعامل مردمی، کاربرد فناوریهای دیجیتال و مشارکت در ارائه جذاب برنامههای نشاطآور و سرگرمی و روایت جدیدِ دیدنیهای ایران با هدف کسب رضایت و اعتماد قشرهای مختلف تدوین شده است.
راهبردهای توسعه و ورزش همگانی
«تدوین راهبردهای توسعه ورزش همگانی از طریق شبکه ورزش سیما» دیگر پژوهشی است که درباره برنامههای تلویزیون انجام شده است. در این پژوهش که پایاننامه سعید باقری است راهبردهای توسعه ورزش همگانی از طریق شبکه ورزش سیما مورد بررسی قرار گرفته و دلیل توجه به این موضوع، نقش کلیدی رسانه و بخصوص تلویزیون در اثرگذاری بر نگرشها و رفتار مخاطبان تحلیل شده است. در این تحقیق از روش مقایسه دائم بر تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شده است.
پس از ارزیابی قوتها و ضعفها و همچنین فرصتها و تهدیدها، با بهره گرفتن از ماتریس ارزیابی عوامل داخلی و ماتریس ارزیابی عوامل خارجی مشخص میشود که موقعیت راهبردی شبکه ورزش درخصوص توسعه ورزش همگانی در منطقه S – T یا قوت و تهدید مواجه است؛ لذا در این پژوهش راهبردهای S – T که طی آن شبکه ورزش سیما با استفاده از نقاط قوت خود میکوشد تا از تهدیدهای محیطی اجتناب کند، تدوین شده است.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد