صنعت خودرو و چند سوال بی‌پاسخ

دیروز جناب آقای محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت در بخشی از نشست رسانه‌ای خود، حمایت‌کنندگان از کمپین نخریدن خودروهای داخلی را «ضدانقلاب» خوانده و نخریدن این خودروها را «گناه»، «خلاف» و «خیانت به تولید ملی» توصیف کرد.
کد خبر: ۸۳۱۳۸۸
صنعت خودرو و چند سوال بی‌پاسخ

وی در ادامه تصریح کرده‌اند که «خودروسازان داخلی مشکلی ندارند». قبل از این‌که وارد بحث اصلی و پاسخگویی به استدلال ایشان شویم، ذکر این نکته ضروری است که این قلم در مقام دفاع یا رد هیچ‌کمپینی از جمله «کمپین نخریدن خودروهای داخلی» نیست.

چرا که اصولا این کمپین‌ها از دل رسانه‌های اجتماعی که به هر فرد عادی قدرت تریبون‌دار شدن را می‌دهد، برآمده و در واقع خود مردم باعث استقبال یا بی‌اعتنایی به آن می‌شوند.

با این حال با نگاهی به نوع سخنان وزیر، ایشان سوالات پرسیده شده اما پاسخ داده نشده را دوباره روی میز قرار می‌دهد:

1ـ اول از همه باید پرسید چرا‌ ایشان طوری سخن می‌گوید که در ذهن شنونده، شان مقام وزارت به سهامداری شرکت خودروساز سقوط می‌کند؟ مگر ایشان در مقام وزیر ، مسئول حمایت از حقوق مردم نیستد؟ اگر هستند، پس جای حقوق مادی و معنوی وامنیت مردم در صنعت خودرو کجاست؟ مگر بارها گفته نشده صنعت خودرو دولتی نیست و متعلق به بخش خصوصی و عمومی غیردولتی است؟ پس چرا وزیر ، با این بخش، آن‌گونه که تامین‌کننده حقوق مردم باشد، برخورد نمی‌کند؟ یادتان می‌آید زمانی که مردم از دولت درخواست کاهش قیمت خودرو را داشتند، سخنگوی دولت گفت چون خودروسازان دولتی نیستند، ما امکان امر و نهی کردن به آن را نداریم؟ اگر آن امکان نیست، الان این دفاع تمام قد آقای وزیر چه معنی می‌دهد؟

2ـ ایشان بحث حمایت از تولید ملی را به‌عنوان محور استدلالشان مطرح کرده‌اند. درپاسخ باید گفت کدام ایرانی را سراغ دارید که اعتلای نام ایران را در سر نداشته باشد؟ اما حمایت از تولید ملی به چه قیمت؟ به بهای دم فرو بستن طولانی از قیمت غیرواقعی و کیفیت غیر قابل دفاع برخی خودروهای داخلی؟

3ـ انواع کالاهای صنعتی در رسته‌های مختلف تولید و صادر می‌شود. این که وزیر تقریبا در هر فرصتی ناچار است از خودروسازان دفاع کند، خود موید مشکل خودروسازان در ایران است. در ثانی حمایت از خودروی ملی و تولید ملی یک چیز است و حمایت از آنچه خودروسازان خوانده می‌شود یک چیز دیگر. تعرفه واردات قطعات یدکی 10درصد و تعرفه واردات خودرو 90 درصد است اما این تعرفه پایین برای قطعات یدکی منجر به ورود قطعات کم‌کیفیت از خارج شده است.

4- و سرانجام یکی از اثرات«پساتحریم» این است که استانداردهای رقابت بالا می‌رود و مردم کالای ارزان و با کیفیت می‌خواهند و تولیدکنندگان و از جمله خودروسازان، اگر به این قاعده تن ندهند، امروز نه فردا نه اما در آینده نزدیک، اسیر جبر بازار و خواست مصرف‌کننده می‌شوند. دیگر هم بهانه تحریم وسط نیست. افکار عمومی از رشد بهره‌روری، کاهش هزینه‌های تولید با استفاده از علم روز مدیریت، فروتنی و پاسخگویی به مشتری و رقابت به نفع مصرف‌کننده حمایت می‌کندومی پرسد چرا قیمت خودرو پایین نمی‌آید؟مگر گفته نمی‌شد تحریم ها صنعت خودرو را قفل کرده؟پس چرااثرات رفع یا شل شدن آن دیده نمی شود؟درنهایت نیز واقعیت این است که مردم خودرو ایرانی و ملی می‌خواهند وکیست که نخواهد؟ اماخودرویی که حداقل شاخص های قیمتی وکیفی وایمنی را داشته باشد.لذاانتظار بحق این است که با مردمی هوشیار وتحلیل گرمان با زبان استدلال صنعتی واقتصادی سخن بگوییم و اگر استدلالمان به حق باشد،کیست که نپذیرد؟...

سید علی دوستی موسوی - دبیر گروه اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱۴
رحیم
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
۰
۰
بنده فقط یك سوال از جناب وزیر وسایر مسئولین كه با سخنان توهین آمیز با مردم صحبت میكنند دارم . شما فقط پاسخ این سوال را بدهید كه : چرا شركت سایپا برای قرار ندادن رادیو پخش پراید مبلغ یكصد هزار تومان اول جزوه قیمت خودرو دریافت وموقع تحویل خودرو وشاید پس از چندماه همان مبلغ یكصد هزارتومان را به مشتری بعنوان كسری قطعه برگشت میدهد !!! واین مبلغ هم از آن موقعی كه پراید 7/5 میلیون بوده است تا كنون كه قیمت آن بالای 20 میلیون است همان یكصدهزارتومان میباشد !!! چطور این قطعه افزایش قیمت نداشته وبقیه قطعات خودرو سه برابر شده است !!! شاید در آینده خودرو سازان محترم برای افزایش سود خود سپر - لاستیك و....را روی خودرو قرار ندهند ووجه آنرا با قیمت سابق به مشتری برگردانند !!!
حامد
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
۰
۰
خرج و برج خودرو سازان داخلی خیلی زیاد شده ،ای كاش در دولت قبل با آن درآمد بالای نفتی بجای آبروریزی بین المللی با شركت های بزرگ خودرو سازی ارتباط برقرار میشد و آنها را وارد بازار ایران می كرد.
میلاد
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
۰
۰
... ایناهم شد خودرو .با كوچكترین تصادف كشته می دهند. راستی ماشین خارجیت اسمش چیه !
شماها در حق این ملت خیانت فساد غارت تجاوز كردید نه مردم ...
احمد
United States
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
۰
۰
با سلام.دوست عزیز خیانتو كسانی دارند در حق مردم میكنند كه ماشینای اشغال رو به چند برابر به مردم میفروشند خیانت كار آنهایی است كهاز تحریم برای غارت مردم عزیزمون استفاده میكنند همه با هم ما از ایران خودرو و سایپا نمیخریم
فقط و فقط ایرانیم
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
۰
۰
لطفا به آقای ... وكیل مدافع حلبی سازان ملی و آقازاداه های محترم بفرمائید مردم هشت سال خودروهای بی كیفیت و گران قیمت شمارو خریدن و جونشان را دست شما دادند و شما نگفتید خودروسازان این چه خودروییه كه تولید میكنید و مردم را سركیسه میكنید، پس مردم در زمان تحریم حمایت كردن و این آشغالهای تولید داخل را خریدن ولی حالا كه میگن دیگه نمیخریم مگر اینكه كیفیت را بالا ببرید و قیمت را اصلاح كنید تو ... مردم را خیانت كار مینامی كه فقط خوش خدمتی به آیان بكنی باید بگم شما وزیر نیستی در اصل مدیرعامل و مسئول بازاریابی حلبی سازان ایران هستید.
نمیخرم - نمیخرند -نمیخرند
نرم افزار موبایل
-
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
۰
۰
... مردم این اشغالارو نمیخوان،كیفیت خودروهاتون و نمیگیم مثل بنز و بی ام و كه صد سال دیگه هم به اونجا نمیرسید ، مثل شركت هیوندای ببرید بالا ...
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
۰
۰
به این می گن سوالات منطقی ؟ احسنت
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
۰
۰
سلام
اول اینكه لحن صحبت یك ادم باسواد و مثلان نماینده ملت بسیار جای تعامل دارد كه ازاین پس در انتخاب اینها به عنوان حامیان حقوق ملت میبایست اندیشید ودوم اینكه چه اسراری بعد از بیش از30 سال تولید خودروهای بی كیفیت توسط خودروسازی ها داخلی موردحمایت بی منطق وزیر محترم میباشد.نه اینكه مردم میبایست در رفاه وامنیت وازادانه حق انتخاب كالای ارزان وبا كیفیت داشته باشند سوم اینكه چراگزارشات شفاف دراختیار مردم قرار نمیدهند چرا به شعور مردم احترام نمیگذارند تابا مطالعه ومقایسه اماری ارائه شود تا همه مردم كه خودشان انقدر سوادو تحلیل اقتصادی دارند تابتوانند انتخاب مناسب را مدنظربگیرند.تا كالای مناسب مورد مصرف قرارگیرد.
متخصص خودرو
Spain
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
۰
۰
آقای وزیر باید بر خودت شرم داشته باشی كه به شكل تكلیفی به مدیران خودرو ساز دستور می دهی كسری بودجه خودتان را باید از مردم بگیرید ودولت هیچ كمكی نمی تواند به شما بكند . چرا این مردم باید تاوان بی تدبیری شمارا بدهند . خودروی كه قیمت تمام شده آن برای ایران خودرو 12 میلیون می باشد این مردم باید 31 میلیون پول بدهند . مردم عزیز ایران، خودرو صفر نخرید ومصیبت خودر ا به نمایندگان شجاع و باغیرت مجلس منتقل كنید شورای رقابت هم مدافع منافع خودروسازان است . با سپاس
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
۰
۰
آقایان رئیس روئسا ما ملت ایران ماشین صفر نمیخریم مگه زوره ما به همون ماشینهای دهه 60 قانع هستیم نمیخریم نمیخریم نمیخریم متوجه هستین ؛ نباید بخریم و نمیخریم
اكبر
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
۰
۰
حمایت‌كنندگان از كمپین نخریدن خودروهای داخلی «ضدانقلاب» و نخریدن این خودروها «گناه»، «خلاف» و «خیانت به تولید ملی» است.«خودروسازان داخلی مشكلی ندارند»
40سال فقط خون مردم رو به شیشه گرفتن و هیچ كاری هم نتونستن بكنن.
خانواده شهید
Spain
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
۰
۰
آخه .....
اینبار شاهد معجزه ملی خواهید بود كه درتاریخ ثبت خواهدشد..... اینبار مردم فهیم حماسه ای می آفرینن كه دنیا حساب كار دستش بیاد-زنده باد وحدت ملی -
جلال
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
۰
۰
بعد از 37سال هنوز بدنبال ضد انقلاب میگردید.تا كسی حرف حق زد، شد ضد انقلاب ؟ تا بحث تحریم ها شد این خودرو سازها قیمت ها را بالا بردند و به ملت ماشین نفروختند و درپاركینگ ها قایم كردند و هروز دعا میكردند تا تحریمها بیشتر بیشتر بشود تا فرزندان از اسمان افتاده شان دربلاد كفر با پول این ملت بدبخت كیف كنند و حتی به خودشان فشار نیاوردند چندتا مهندس جوان استخدام كنند تا قیافه یا موتور تولیداتشون را تغیر بدهند بعد همان كپی را تكراركردند و تولید چین را باسم این كشور به خورد ملت دادن الان زبانشان دراز شده كه چرا نمیخرید . مگر پولی مانده كه كسی جنس شما را بخرد . در كشور المان شما اگر المانی باشید و ماشین المانی بخرید20درصد تخفیف میگیرید . شما چه كردید
شركت مزدا اعلام كرد تولیدات سال2014ما فلان عیب را دارد محصول را ازمشتری گرفتن بعد محصول جدید دادن با نامه عذرخواهی و كلی اپشن اضافی شما چه كردید
من به عنوان یك ایرانی اگر جنس ایرانی نمیخرم به چند دلیل
1. از بی كیفیتی و قطعات جعلی ان( باسم ایرانی ساخت چین)
2. عدم پاسخگویی درمقابل مشتری و برخورد از بالا به پایین با مشتری
3. تولید ملی كه موتورش غربی بدنه اش چینیست
4. مسئولینی كه خود حاضر به استفاده از تولید خود نمیباشند
پس دیگر التماس ملت نكن . و ما را از هیچ چیز نترسان
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
۰
۰
دولت تدبیر و امید با انتخاب چنین وزیری واقعا ناامیدم كرد.
واقعا چنین آدم های بی مسئولیتی چطور به این رده میرسند وزیر صنعت یك كشور چنین برداشتی داشته باشه وای به حال صنعت بعد میگن چرا لنگ می زنیم تو صنعت
بهتره میدان و قدرت رو به جوانها ی با استعداد و باسواد بدهند تا مملكت رو بسازند

نیازمندی ها