نشست خبری نهمین جشنواره موسیقی جوان

بزرگان موسیقی آثار جوانان را داوری می‌کنند

نشست خبری نهمین جشنواره موسیقی جوان ۷ شهریوماه در تالار وحدت برگزار شد و طی آن محمدرضا شجریان و شهرام ناظری و تعدادی دیگر از استادان آواز به عنوان شورای داوری بخش آواز این جشنواره، معرفی شدند.
کد خبر: ۸۳۰۴۰۶
بزرگان موسیقی آثار جوانان را داوری می‌کنند

به گزارش مهر، دبیر نهمین جشنواره موسیقی جوان در نشست خبری این دوره از جشنواره، با اشاره به اینکه دوره نهم نسبت به دوره های قبل تغییراتی داشته است، گفت: در بخش کلاسیک ایرانی ما ساز تنبک را اضافه کرده بودیم ضمن اینکه در بخش موسیقی کلاسیک غربی نیز سازهای بادی برنجی به بخش های مختلف جشنواره اضافه شده است. این در حالی است که با توجه به اهمیت ماجرا، طبق برنامه ریزی انجام شده بخش موسیقی نواحی نیز به جشنواره امسال اضافه شد که این موضوع به خودی خود می تواند اتفاق خوبی باشد.

هومان اسعدی افزود: ما در بخش موسیقی نواحی، فراخوان را طوری منتشر کردیم که در همه سازها این آمادگی وجود داشته باشد که تمامی هنرمندان فعال این بخش بتوانند آثار خود را ارائه دهند. البته در این بخش استادان تخصصی هر رشته به عنوان هیأت انتخاب و داوری حضور داشتند که در بخشی از آن‌ها ما شاهد به حد نصاب رسیدن آثار بودیم و در بخشی دیگر نیز آثار مورد نظر ما به حد نصاب نرسید که در این بخش آقایان محمدرضا درویشی و حمیدرضا اردلان کار داوری آثار به حد نصاب نرسیده را انجام دادند. در این بخش هنرمندانی چون عبدالرحمان غوثی، اکبر مرادی، آرش شهریاری، عاشیق عمران حیدری، شهریار صدیق، بیژن کامکار و علی اکبر شکارچی آثار را مورد بررسی قرار دادند.

کسی از بخش نواحی خبر نداشت

وی توضیح داد: متاسفانه علی‌رغم تمام تلاشی که از سوی ستاد خبری جشنواره انجام گرفت، اطلاع رسانی مناسبی از سوی رسانه ها در حوزه مناطق انجام نگرفت به طوری که ما حتی در منطقه بلوچستان نیز شاهد ارسال یک اثر نبودیم. معلوم بود کسی از وجود چنین بخشی در جشنواره موسیقی جوان آگاهی نداشته است اما به طور حتم آنچه که مد نظر ماست برنامه ریزی بهتر و دقیق تر در دوره های بعدی است که امیدواریم دبیر آینده در انجام آن تلاش لازم را انجام دهد.

دبیر نهمین جشنواره موسیقی جوان در ادامه این نشست خبری با اشاره به ترکیب شورای سیاست گذاری جشنواره و تفاوت آن نسبت به دوره های قبلی گفت: فرق شورای سیاست گذاری جشنواره نهم نسبت به دوره های قبل این است که ما در هر بخش شاهد حضور هنرمندان متعدد و صاحب نام هستیم. این در حالی است که در حوزه آواز کلاسیک هم فراخوانی در نظر گرفته بودیم که بتوانیم با استفاده از استادان این حوزه آن را نیز در جشنواره امسال داشته باشیم که متاسفانه این امر اتفاق نیفتاد و به طور حتم اگر در دوره های بعدی شاهد استقبال هنرمندان و استادان این حوزه باشیم، قطعاً از این بخش نیز بهره مند خواهیم شد.

وی درباره بخش تنبک جشنواره نیز گفت: بیش از ۲ دوره بود که تصمیم داشتیم بخش نوازندگی تنبک را به بخش های دیگر جشنواره اضافه کنیم و خوشبختانه بالاخره این اتفاق افتاده و ما شاهد برگزاری این بخش در جشنواره نهم هستیم، البته برای داوری این بخش تلاش کردیم از استادان یک نسل جلوتر از پیشکسوتان برای حضور دعوت کنیم که از این میان هنرمندانی چون نوید افقه، پژمان حدادی، کامبیز گنجه ای و ارژنگ کامکار به عنوان استادان این بخش در داوری و انتخاب آثار همراه ما خواهند بود.

بزرگان موسیقی در تالار رودکی گرد هم می آیند

اسعدی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به شورای داوری آواز نهمین جشنواره موسیقی جوان، تأکید کرد: طبق آخرین جلسات و برنامه ریزی های صورت گرفته، شورای داوری بخش آواز ایرانی نهمین جشنواره موسیقی جوان متشکل از محمدرضا شجریان، شهرام ناظری، نصرالله ناصح پور، رامبد صدیف و علی اصغر شاه زیدی، کار داوری هنرمندان شرکت کننده در این بخش را نیز انجام خواهند داد.

مدیرعامل انجمن موسیقی ایران و دبیر اجرایی نهمین جشنواره موسیقی جوان نیز در این نشست گفت: خوشبختانه جشنواره از ثبات قابل توجهی برخوردار است و ما نسبت به ارسال کمی و کیفی آثار شاهد اتفاقات خوبی هستیم که امیدواریم در دوره های بعدی نیز استمرار پیدا کند. با توجه بر این رویکرد، حدود هزار و ۲۰۰ اثر بعد از اعلام فراخوان به دبیرخانه جشنواره رسیده که هیأت داوران بعد از بررسی تمامی آثار، ۳۳۹ اثر را برای حضور در بخش نهایی انتخاب کرد. آنچه که ما در این دوره از جشنواره شاهد آن هستیم، میزبانی بیش از ۶۰ استاد صاحب نام موسیقی کشور در بخش های مختلف و ۳ نسل موسیقی هستیم که نسل اول شامل استادان برجسته، نسل دوم شامل استادان میانی و نسل سوم شامل گروه های شرکت کننده می شود.

علی ترابی افزود: من اعتقاد دارم چشم انداز موسیقی ایران از این جشنواره است که می تواند مورد بررسی قرار گیرد و من همین جا از تمامی کسانی که نسبت به آسیب شناسی جشنواره نقطه نظراتی دارند دعوت می کنم که همراه ما باشند و ما را از نقطه نظرات خود بی نصیب نکنند.

مدیرعامل انجمن موسیقی ایران در بخش دیگری از صحبت های خود ضمن ارائه گزارشی از روند حضور گروه ها در این دوره از جشنواره گفت: جنس برگزاری جشنواره موسیقی جوان، مخاطب پسند نیست، ما هم خیلی دنبال این موضوع نیستیم که این جشنواره مخاطب تصادفی داشته باشد.

وی افزود: در مجموع سعی کردیم ضمن ارائه کارهای متعارف در حوزه اطلاع رسانی، تلاش کنیم تا مخاطبان بیشتری از این دوره از جشنواره دیدن کنند ولی هدف ما این نیست که بخواهیم جشنواره موسیقی جوان را تبدیل به یک جشنواره توده ای که جذابیت عمومی دارد، کنیم.

نهمین جشنواره موسیقی جوان از ۹ شهریورماه در تالار رودکی در ۳ نوبت صبح و ظهر و عصر میزبان علاقه مندان موسیقی خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها