از شش سال پیش در حاشیه اجلاس اعضای اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی، بازار فیلم برپا می‌شود و همواره کشورمان با بیشترین تولیدات در این بازار حضور داشته است. امسال در ششمین دوره بازار فیلم، 93 شرکت یا شبکه تلویزیونی آثارشان را ارائه می‌کنند که از این تعداد 30 شرکت تولیدکننده ایرانی و بقیه از کشورهای عراق، ترکیه، لبنان، فلسطین و دیگر کشورها در بازار فیلم اسلامی حضور دارند.
کد خبر: ۸۲۶۹۱۳
سریال‌سازی برای مخاطب خارجی

در میان تولیدکنندگان آثار تلویزیونی در کشورهای اسلامی، شرکت‌های ایرانی - شبکه‌های تلویزیونی رسانه ملی - سابقه درخشان‌تری از خود به نمایش گذاشته‌اند و تقریبا حرف اول را می‌زنند. از میان کشورهای اسلامی و غیراسلامی که صنعت تولید فیلم و سریال‌ها در آنها رشد قابل توجهی داشته، تولیدکنندگان آثار نمایشی به‌منظور جلب توجه بازار جهانی و متاثر از مسائل مرتبط با سود و زیان، توجه چندانی به تولید آثار اسلامی و پاک ندارند و اصولا رسالتی در این باره احساس نمی‌کنند.

در چنین شرایطی بازار فیلم اسلامی می‌تواند برای شبکه‌های تلویزیونی و شرکت‌های تولید فیلم یک فرصت قابل توجه برای عرضه محصولات محسوب شود و تولید‌کنندگان می‌توانند ضمن تولید فیلم‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی برای مخاطب داخلی، نیم‌نگاهی به شبکه‌های اسلامی خارج از کشور داشته باشند و در طراحی داستان‌ها و تولید آثار به گستره وسیع‌تری از مخاطبان توجه داشته باشند.

بازار فیلم اسلامی و معرفی یک نشان حلال برای آثار اسلامی می‌تواند مقدمه‌ای باشد برای برنامه‌ریزی در زمینه صدور محصولات نمایشی و استفاده تمام عیار از این فرصت که به نظر می‌رسد مدیران رسانه ملی به آن بی‌توجه نبوده‌اند. این بازار نه تنها می‌تواند از دو منظر تبلیغی و درآمدسازی قابل تامل باشد، در ارتقای کیفیت آثار نمایشی نیز بی‌تاثیر نخواهد بود.

رونق آثار ایرانی در بازار فیلم و منتفع شدن تهیه‌کنندگان و سازندگان آثار تلویزیونی از فروش آثار در بازار فیلم، انگیزه تولید آثار بهتر و باکیفیت‌تر را سبب می‌شود سازندگان آثار ایرانی این نکته را در نظر داشته باشند که به‌واسطه بازار فیلم اسلامی امکان تماشای آثارشان توسط مخاطبان جهانی نیز فراهم می‌شود و البته این مساله با درآمد نیز همراه خواهد بود، ممکن است با نگاهی متفاوت‌تر و دقیق‌تر دست به کار شوند و آثار باکیفیت‌تری ارائه کنند. این مسئله حتی می‌تواند به انتخاب داستان‌ها نیز سمت و سو بدهد و سازندگان آثار تلویزیونی را به ساخت آثاری برای معرفی فرهنگ ایرانی - اسلامی علاقه‌مند کند.

البته تمامی این فرضیات زمانی به واقعیت نزدیک خواهد شد که بازار فیلم اسلامی از رونق کافی برخوردار باشد و در زمینه عرضه، قیمت‌گذاری و مناسبات مالی بین سازندگان و خریداران محصولات تلویزیونی استانداردها و قواعد رعایت شود.

آذر مهاجر

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها