دارندگان خون‌های سالم، سهم زیادی در اهدا ندارند

هر چقدر مشارکت زنان ایرانی در عرصه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی کشورمان زیاد بوده، خبری از حضور فعال آنها در فرآیند اهدای خون نیست و به نظر می‌رسد این کار، اولویت زیادی میان بقیه کارها برای اعضای گروهی که نیمی از جمعیت جامعه به نامشان ثبت شده است، ندار‌د؛ اتفاقی که به گفته مشاور سازمان انتقال خون در امور زنان و خانواده، به رواج باورهای غلط میان آنها درخصوص مضرات اهدای خون برمی‌گردد.
کد خبر: ۸۲۶۳۹۳
دارندگان خون‌های سالم، سهم زیادی در اهدا ندارند

موضوعی که باعث شده سهم اهدای خون بانوان ایرانی به میزانی کمتر از متوسط جهانی برسد. تا جایی که طاهره مجیدی با اعلام این خبر به ایرنا می‌گوید: در کشورهای پیشرفته، سهم زنان در اهدای خون 50 درصد، در کشورهای در حال توسعه 30 درصد و در ایران 4/4 درصد است.

این در حالی است که طبق بررسی‌ها و شواهد موجود علمی، خون زنان نسبت به خونی که توسط مردان اهدا می‌شود، از سلامت بیشتری برخوردار است. مشاور سازمان انتقال خون در امور زنان و خانواده با اشاره به این موضوع می‌گوید: خون بانوان به دلیل نداشتن رفتارهای مخاطره‌آمیز، خون سالمی است. تحقیقات هم نشان می‌دهد میزان آلودگی ویروس اچ‌آی‌وی در خون زنان نسبت به مردان بسیار پایین‌تر است. بجز این، زنان به سوالات پزشک اهدای خون، صادقانه‌‌تر پاسخ می‌دهند و همین مساله تاثیر مثبتی در روند اهدا دارد. این موضوع باعث شده سازمان انتقال خون برای افزایش انگیزه میان زنان ایرانی نسبت به فرآیند اهدای خون تلاش کند. برای حضور کمرنگ زنان در این فرآیند اگر دنبال دلیل می‌گردید بهتر است سراغی از کم‌خونی و ترس بگیرید؛ دو عامل مهم که دست در دست هم داده و زنان را نسبت به اهدای خون بی‌میل کرده‌است. اگر دور ترس را به عنوان یک عامل ذاتی و مشترک میان بیشتر زنان نادیده بگیریم، به کم‌خونی می‌رسیم. عاملی که باعث شده زنان حضور پررنگی بین بقیه داوطلبان اهدا نداشته باشند؛ در حالی که کم‌خونی شامل حال همه زنان جامعه نمی‌شود و زنانی که شرایط اهدای خون داشته باشند، حتی در دوران عادت ماهانه هم می‌توانند خون اهدا کنند.

اما گشتی در دنیای آمارها کافی است تا با یک واقعیت دیگر هم روبه‌رو شوید. زنان با این که اهداکننده‌های خوبی نیستند، اما مصرف‌کننده‌های خوبی هستند و خون‌های اهدایی، جان مادران زیادی را در حین زایمان نجات می‌دهد؛ درنتیجه می‌توان اسم زنان را در سطرهای بالایی فهرست مصرف‌کنندگان خون نوشت. از این نظر بحث فرهنگسازی و تشویق زنان به اهدای خون، موضوعی است که باید بیشتر از گذشته مورد توجه سازمان انتقال خون و بقیه سازمان‌های مرتبط قرار بگیرد؛ اتفاقی که با توجه به نقش محوری زنان در خانواده می‌تواند آنها را به سفیران اهدای خون در جامعه تبدیل کند.

مینا مولایی

گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها