با محسن نصرپور، مدیرکل صداوسیمای مرکز گیلان

توجه به بومی‌گرایی برای نزدیکی اقوام

اشاره: محسن نصرپور، متولد سال 1348 و کارشناس ارشد مدیریت دولتی از مرکز آموزش عالی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور است. او در سازمان صداوسیما، مسئولیت‌هایی چون مشاور معاونت امور مجلس و استان‌ها، مدیر امور عمومی امور مجلس و استان‌ها و مدیرکل صداوسیمای مرکز کیش داشته است. فرصتی دست داد تا با مدیرکل صداوسیمای مرکز گیلان، گفت‌وگویی را در باره وضعیت برنامه‌سازی در مرکز گیلان و میزان مخاطبان این شبکه انجام دهیم.
کد خبر: ۸۲۶۳۳۴

یکی از دغدغه‌های مدیران کل مراکز، تهیه برنامه‌های فاخر و ماندگار و در عین حال، مخاطب‌پسند است. شما در این زمینه چه کرده‌اید؟

تولید برنامه‌های فاخر و ماندگار با توجه به رسالت رسانه‌های استانی در انعکاس داشته‌های فرهنگی استان‌ها و میزان وثوق و جامعیت اطلاع‌رسانی نزد مردم از اولویت‌های انکارناپذیر است. صدا و سیمای مرکز گیلان هم در این باره عزم و اراده‌ای جدی دارد.

تولید مستندهای فاخری چون درناهای کاغذی، من آشغال هستم، خواهران غریب، دیلمان بهشت نیاکان، اسب کاسپین، مسابقه تلویزیونی رزم‌آوران، مستند پروفسور سمیعی، زمانی برای زندگی، فیلم‌های سینمایی بارون با بارون فرق دارد، آفتاب پس از باران و رویای شیشه‌ای و چندین سریال و کارهای نمایشی ارتعاش (برگزیده جشنواره تئاتر فجر) و مادر و مرگ و دیگر هیچ در حوزه صدا و ده‌ها گزارش ویژه خبری تلویزیونی و رادیویی با موضوعات اقتصادی ـ فرهنگی ـ اجتماعی ازجمله برنامه‌های فاخر و ماندگار مرکز گیلان در چند سال اخیر است.

از نظر پوشش دیجیتال در چه وضعیتی قرار دارید؟

از نظر توسعه پوشش تلویزیونی دیجیتال، مرکز گیلان از جمله مراکز پیشرو است. در تاریخ هشتم آبان 88، اولین فرستنده دیجیتال در کشور و تهران و در آبان 1389 سومین سامانه پر قدرت تلویزیونی دیجیتال کشور در شهر رشت افتتاح شد. این نکته را هم یادآوری کنم که اولین فرستنده پر قدرت دیجیتال با قدرت شش کیلو وات ساخت داخلی در ایستگاه زیباکنار گیلان نصب و راه‌اندازی شده و در حال حاضر، تنها فرستنده بالای سه کیلو وات در کشور است. سال گذشته نیز مناقصه خرید 30 دستگاه فرستنده متوسط قدرت با اعتبار 20 میلیارد ریال از اعتبارات استانی انجام شده و فرستنده‌ها در حال نصب در نقاط مختلف استان است. در حال حاضر، میزان پوشش دیجیتال در کل استان بالای 85 درصد و در نواحی شهری بالای 98 درصد است و از مجموع 52 شهر استان، فقط 2 شهر باقی مانده که تا پایان سال... تحت پوشش دیجیتال قرار می‌گیرند.

شبکه باران توانسته چند در صد مخاطبان را جذب کند؟

نتایج یافته‌های حاصل از نظرسنجی واحد پژوهش مرکز گیلان در خرداد 1394 نشان می‌دهد، 70 درصد پاسخگویان، زیاد تا خیلی زیاد برنامه‌های شبکه باران را تماشا می‌کنند و 60 درصد آنان نیز اظهار داشته‌اند، در حد زیاد و خیلی زیاد از برنامه‌های مورد نظر رضایت دارند.

در مراکز استان نیروی خلاق زیاد است، اما از آنها درست بهره‌برداری نمی‌شود. یکی از گلایه‌های آنها هم همین مسأله است. شما چه راهکاری در این باره دارید؟

گیلان از نظر پرورش نیروهای خلاق و هنرمند، ازجمله استان‌های سرآمد کشور است. جامعه را باید به مثابه نظامی ارگانیک مورد توجه قرار داد که همچون حیات، در حال ریزش و رویش دائمی است.

توجه به اصل مرکز گریزی در تولید برنامه‌ها و پوشش مناطق مختلف استان، توجه به زبان و گویش‌های موجود در گیلان و حرکت جدی به سمت گویش گیلکی و تالش در برنامه‌سازی و تبدیل سیمای باران به سیمای اقوام گیلانی، از کارهای اساسی این مرکز در زمینه تقویت بومی‌گرایی سازنده است

کثرت و وحدت، حقیقت بارز آن است و تعداد و تنوع به عنوان نیاز، ابعاد مادی و معنوی آن را تحت تأثیر قرار داده است. رسانه نیز به عنوان بخش مهمی از این نظام، نیازمند حضوری پویاست. لذا نوآوری و خلاقیت به عنوان موتور محرکه سازمان‌های پویا و انسان هنرمند و خلاق به عنوان حامل و بستر تبلور این خلاقیت همواره مورد نظر بوده و تلاش زیادی صورت گرفته تا با ایجاد تعامل بین ساختار فردی افراد خلاق و نظام ساختاری رسانه، برای بهبود برنامه‌های رسانه و جذب مخاطب بهره‌گیری شود.

یکی از سیاست‌های سازمان برای شبکه‌های استانی، تقویت بومی‌گرایی است. برنامه‌های مرکز گیلان تا چه اندازه در این زمینه موفق بوده است؟

بومی‌گرایی منطقی که تقویت‌کننده روح میهن‌پرستی و تقویت عرق ملی باشد، راهکار و راهبردی مهم در تقویت همگرایی استان‌هاست. صدا و سیمای مرکز باران با توجه به این که استان گیلان از نظر قومی استانی چندوجهی و دارای ساختاری متنوع است و اقوام گیل، گالش و تالش قرن‌هاست در این استان به صلح و صفا کنار هم زندگی می‌کنند، تلاش کرده با پرداخت منطقی و هدفمند به بومی‌گرایی و تقویت داشته‌های فرهنگی، اقتصادی، مذهبی، اجتماعی و سیاسی زاد بوم گیلان از جمله تاریخ، فرهنگ و طبیعت و نظایر آن به توسعه همه جانبه گیلان کمک کند.

توجه به اصل مرکز گریزی در تولید برنامه‌ها و پوشش مناطق مختلف استان، توجه به زبان و گویش‌های موجود در گیلان و حرکت جدی به سمت گویش گیلکی و تالش در برنامه‌سازی و تبدیل سیمای باران به سیمای اقوام گیلانی، از کارهای اساسی این مرکز در زمینه تقویت بومی‌گرایی سازنده است.

تعامل شما با ارگان‌های دولتی و غیر دولتی در استان چگونه است و به نظر شما چطور می‌توان از ظرفیت‌های مختلف استان در تولید برنامه کمک گرفت؟

اصل، تعامل انکار‌ناپذیر در همه مدیریت‌ها بویژه مدیریت فرهنگی است. تعامل یعنی همکاری با دیگران حول اهداف مشترک تا جایی که این همکاری نافی اهداف سازمانی نباشد.

صدا و سیمای مرکز گیلان در این چند ساله تعامل سازنده و عمیقی با نهادهای دولتی و غیردولتی استان داشته و تلاش کرده از ظرفیت و توان آنها به روش‌های مختلف استفاده کند. جلب مشارکت دستگاه‌های دولتی و غیردولتی در برنامه‌سازی و بهره‌گیری از توان مالی ـ پشتیبانی و تجهیزاتی، از راهکارهایی بود که مرکز گیلان از آنها برای تقویت همکاری دو جانبه و چند جانبه با ادارات و نهادها بهره برده است. ضمن این که ارتباط عمیقی بین شبکه استانی و نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان و استاندار، روحانیت معظم و نهادهای فرهنگی از جمله سپاه پاسداران، سازمان تبلیغات اسلامی و حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها برقرار است.

برای ارتقای برنامه‌سازی در مراکز چه پیشنهادی دارید؟

برون‌سپاری و بهره‌گیری از افراد و گروه‌های متخصص بیرونی که می‌توانند در قالب اهداف و نیازهای سازمان با هزینه‌های کمتر و کارایی بیشتر برنامه‌سازی کنند، تقویت ارتباط با نهادهای علمی دانشگاهی و حوزوی، بهره‌گیری از نخبگان فرهنگی استان‌ها و حرکت جدی‌تر به سمت مردم و مردمی‌تر کردن برنامه‌ها، چهار راهبرد اصلی برای ارتقای برنامه‌سازی‌هاست. در کنار آن، تقویت بنیان‌های فنی سازمان و بهره‌گیری جدی‌تر عوامل برنامه‌ساز از امکانات فنی جدید و به‌روز و از همه مهم‌تر، آموزش مداوم و هدفمند نیروها از عوامل اصلی ارتقای برنامه‌سازی در مراکز است.

فرشید شکیبا

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها