بتازگی فهرست NRI یا همان شاخص آمادگی شبکه‌ای کشورهای جهان منتشر شد و کشور ما در این فهرست رتبه 86 را به خود اختصاص داده است. شاخص آمادگی شبکه‌ای معیاری است که برای نشان دادن ظرفیت هر کشور در استفاده از فناوری اطلاعات و البته میزان بهره‌وری شهروندان آن کشور از فناوری نامبرده استفاده می‌شود.
کد خبر: ۸۲۶۲۰۴

براساس آخرین برآوردهای سال 2015، کشور ما از لحاظ محیط، آمادگی، استفاده و تاثیر شاخص آمادگی شبکه‌ای مورد ارزیابی قرار گرفته است. در بخش آمادگی محیطی فناوری اطلاعات، ایران رتبه 93، در بخش محیط سیاسی و رگولاتوری رتبه 100 و در بخش محیط کسب و کار و نوآوری رتبه 86 را از آن خود کرده است. در بخش محیط کسب و کار و نوآوری رتبه کشورمان نسبت به سال گذشته تغییری نداشته است، اما در بخش‌هایی چون شاخص آمادگی الکترونیکی (رتبه 86)، حوزه آمادگی زیرساخت و محتوای دیجیتالی (رتبه 97)، مقرون به‌صرفه بودن فناوری (رتبه 46) و مهارت‌های فناوری (رتبه 85) نسبت به سال پیش صعود چشمگیری داشته است.

در بخش استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات رتبه کسب شده کشورمان 108 بوده است. در این زیر شاخص رتبه ایران در پارامترهای استفاده افراد از فناوری اطلاعات 100، استفاده از کسب و کارها 129 و استفاده دولت از فناوری اطلاعات 109 بوده است. آمار نشان می‌دهد کشور در بخش استفاده افراد از فناوری اطلاعات پیشرفت داشته و در قسمت استفاده دولت از فناوری نسبت به سال گذشته با رکود مواجه بوده است.

در حوزه آخر و بخش مرتبط به تاثیر فناوری اطلاعات، ایران رتبه 116 را از آن خود کرده است. در بخش تاثیر فناوری اطلاعات دو پارامتر اقتصادی و اجتماعی مورد بررسی قرار می‌گیرد که رتبه ایران در بخش اقتصادی 110 بوده است. متاسفانه در بخش تاثیر اجتماعی و در مقایسه با رتبه کشور در سال گذشته، ایران با ده پله سقوط به رتبه 115 دست یافته است.

در آسیا و براساس آمار منتشر شده کشورهای سنگاپور، ژاپن، هنگ‌کنگ، کره جنوبی، تایوان، امارات، قطر، بحرین، مالزی و عربستان سعودی 10 کشور برتر را تشکیل می‌دهند. 10 کشور برتر دنیا هم به‌ترتیب سنگاپور، فنلاند، سوئد، هلند، نروژ، سوئیس، آمریکا، بریتانیا، لوکزامبورگ و ژاپن هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها