این که نیمی‌ از خانواده‌ها پس از پنج سال از اعتیاد فرزندان خود باخبر می‌شوند، نشان‌دهنده این است که خانواده برای این فرزندان محیط مطمئنی نیست؛ زیرا عموما اعتیاد را مخفی می‌کنند نه این که خانواده‌ها دیر متوجه شوند. قبل از هر چیز باید دید اگر خانواده‌ها نشانه‌های اعتیاد را بدانند چقدر در پیشگیری از آن تاثیرگذار خواهند بود.
کد خبر: ۸۲۵۴۵۴
جای خالی مراکز تخصصی مشاوره اعتیاد

این در حالی است که بسیاری از خانواده‌ها متوجه اعتیاد فرزندان خود می‌شوند، اما به انکار روی آورده و سعی می‌کنند به طرق مختلف موضوع را انکار کنند.

این رفتار خانواده‌ها شاید به این دلیل است که محل مناسبی برای مشاوره دادن به این افراد وجود ندارد.

در واقع ما مراکزی را به‌نام مشاوره راه‌اندازی کرده‌ایم که به شکل تلفنی و غیرتلفنی اطلاعات ابتدایی و غیرموثر را به خانواده‌های درگیر مساله اعتیاد ارائه می‌کنند.

درباره اطلاع‌رسانی به خانواده‌ها در حوزه اعتیاد نیز باید گفت، چنانچه خانواده‌ها را خیلی حساس کنیم تا کنترل بیش از حد روی فرزندان خود داشته باشند، راهکار مناسبی نیست، چون ممکن است مخفی‌کاری‌ها را بیشتر کنند.

برای بهبود وضع باید مراکز درمان و مشاوره علمی ‌و مجاز را در کشور توسعه داد تا به این شکل مردم راحت، بدون دغدغه و قیمت ارزان بتوانند مشکلات خود را مطرح کنند. با توسعه چنین مراکزی قطعا والدین می‌توانند مطمئن باشند اطلاعات شان محرمانه باقی خواهد ماند و شخصی آنها را قضاوت نخواهد کرد.

دکتر محمدباقر صابری‌زفرقندی - عضو هیات علمی‌ دانشگاه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها