خاک و خورشید، خاک و باد، خاک و آب، خاک و آتش، همه برابر نهادهایی هستند که در زبان شاعرانه کلیم کاشانی، به طرز ناهمتایی، معنی یافتهاند: تاریکی و نور، نرمی و درشتی، خشکی و تری، سردی و گرمی و... بر تنی و فروتنی. این فضیلتها، حکایتکننده یگانگی تولد و تعالی مرگ آدمی و نشانه ناپایداری و نفی ارزش زندگانی هستند. مگر خاک، خاستگاه زندگی و همه هستی و وجود و نوزایی کائنات نیست؟ خاکی که هم بستر رویش گیاه است و هم قرارگاه جانیافته آدمی؟ پس، بیجا نیست که مردم افتاده و فروتن را به خاک، همانند کرده و «خاکسار» دانستهاند. خاکسار؛ نه خاکپرست. خاکسار؛ یعنی دردمندی که خاکش، حاصلپرور است و نه به طینت و سرشت؛ به رفتار و خصلت، بلندمرتبه است. کسی که در عین درویشی و افتادگی، بلند همت و عزیز است و بیشتر از دیگران از بخشش و لطف و عطیه الاهی برخوردار.
واژه «فیض» در اصطلاح کلیم کاشانی در اینجا میتواند همان «جود» صوفیانه و بهره دائمی لطف حق باشد؛ همان تجلیات اقدس ازلی که شاعر آن را با «مهتاب» برابر کرده است.
خاکساران، دیوار کوتاهانی که کلبه دل و روحشان همیشه ماهتابی و نورانی است. تاکید شاعر در این بیت بیشتر بر خصلتهای انسانی است؛ افتادگی و تواضع. همچنان که در این بیت کلیم کاشانی: «افتاده را به چشم حقارت مبین که خاک/ گر سرکشد، غبار دل آسمان شود.» شاعر در اینجا باز بهدرستی، انسان فروتن و خاکسار را بزرگ داشته است. واژه «غبارشدن» افزون بر «نرم و گرد شدن» معنی مجازی پیدا کرده و بر خاطر و دل انسان خودخواه و خودبین غبار اندوه و افسردگی مانده است. حافظ نیز اینگونه خاکسارانه از غبار خاطر، یاد کرده است: «چنان بزی که اگر خاک ره شوی، کس را/ غبار خاطری از رهگذار ما نرسد.»
راستی چه کسانی در این خاکدان هستی، غبار بر خاطر ندارند؟ خاکساران و رستگاران نیستند؟ آنان که ارزش ازلی خاک نیاکانی و معنویت خاکساری، برایشان بسیار زیاد است. آیا آن که پیشانی بر خاک مینهد و پروردگار خود را سجده میکند، نمیتواند نمونهای از تجربه افتادگی و فروتنی در برابر تقدس و بازتاب گرامی جهان ازلی باشد؟ به یقین، واژه «خاک» در سنت ادبی ما، مفهومی ویژه دارد؛ مفهومی که میتواند نشانگر آگاهی و شناخت آدمی در این خاکدان باشد. آن آگاهی و بصیرتی که آدمی را رازگوی خاک میکند و پیش از مردن، دل از دنیا کنده. به قول سعدی: «ای برادر! چو عاقبت خاک است/ خاک شو، پیش از آن که خاک شوی» که میتواند یادآور «موتوا قبل ان تموتو» نیز باشد.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با جامجم:
دختر خانواده: اگر مادر نبود، پدرم فرهنگ جولایی نمیشد
درگفتوگو با رئیس دانشکده الهیات دانشگاه الزهرا ابعاد بیانات رهبر انقلاب درخصوص تقلید زنان از مجتهد زن را بررسی کردهایم