خبر سلامت

تبلت و تلفن همراه، چشمتان را نزدیک‌بین می‌کند

زمانی می‌گفتند ژاپنی‌ها به علت داشتن فضاهای زندگی کوچک و محدود و همچنین فعالیت زیاد بینایی در فاصله نزدیک دچار نزدیک‌بینی می‌شوند؛ اما امروزه استفاده نامناسب از فضای مجازی و تلفن همراه موجب شده است فعالیت در فاصله نزدیک بیشتر شود.
کد خبر: ۸۲۳۵۷۷

از آنجا که هنگام کار با تبلت و تلفن همراه، صفحه‌ای که افراد به آن نگاه می‌کنند کوچک است، استرس بیشتری به چشم وارد شده و این مساله موجب می‌شود افرادی که استعداد اولیه ابتلا به نزدیک‌بینی دارند، نزدیک بین شوند یا درصورت ابتلا، نزدیک‌بینی تشدید شود.دکتر علی میرزاجانی، رئیس انجمن علمی اپتومتری ایران با بیان این مطالب در گفت‌وگو با جام‌جم گفت: در واقع استفاده نامناسب از فضای مجازی و تلفن همراه می‌تواند موجب افزایش شیوع نزدیک‌بینی در جامعه شود. به بیان دیگر کار در فاصله نزدیک بر عضلات و ساختار داخلی و خارجی چشم اثر می‌گذارد و موجب ایجاد اختلالاتی می‌شود.

وی افزود: افراد هنگام مطالعه باید فاصله‌ای بین 30 تا 40 سانتی‌متر را درنظر بگیرند و برای مانیتور یا صفحه نمایشگر این فاصله باید بین 40 تا 70 سانتی‌متر باشد. به‌طور کلی استفاده چشم در فاصله نزدیک باید به‌صورت منقطع باشد؛ به‌طوری‌که افراد باید پس از هر 20 دقیقه کار در فاصله نزدیک، دو دقیقه به چشم خود استراحت دهند و به فاصله دور نگاه کنند. همچنین پس از هر دو ساعت مطالعه باید 20 دقیقه کار را در فاصله نزدیک تعطیل و به دور نگاه کنند تا عضلات چشم استراحت کند.

دیابتی‌ها در معرض آسیب شبکیه چشم

بیماری قند یا دیابت، از اصلی‌ترین علل خونریزی شبکیه است که با گسترش آن، قدرت بینایی فرد از بین می‌رود. ابتلا به بیماری قلبی نیز ممکن است به خونریزی شبکیه منجر شود که در چنین شرایطی یک لخته آمبولی چشمی تلقی می‌شود.

دکتر عادل قاسم‌‌پور، متخصص و جراح چشم و فوق‌تخصص شبکیه و لیزر به جام‌جم گفت: خونریزی شبکیه و زجاجیه (بخش شفاف چشم) از مشکلات شایع چشمی است که طی آن، خونریزی شبکیه به همراه نشت آن به زجاجیه رخ می‌دهد. این عارضه ممکن است بر اثر انسداد وریدی رخ بدهد که با کاهش فشار خون و کنترل فشار داخل چشمی می‌توان از بروز آن پیشگیری کرد. در بیماران مبتلا به عارضه پرفشاری خون و دیابت برای جلوگیری از این مشکل، معاینات دوره‌ای چشم توصیه می‌شود.وی افزود: مصرف برخی داروها، ضربه، عوارض جراحی‌ مغز و اعصاب، التهاب پانکراس یا کودک‌آزاری و پرتاب کردن کودک به سمت بالا از دیگر علل خونریزی شبکیه است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها