لطفا این «دهکده» را نجات دهید

به نظرم مارشال مک لوهان، جامعه‌شناس و نظریه‌پرداز رسانه وقتی اواخر دهه 60 میلادی نظریه «دهکده جهانی» را ارائه می‌کرد، تا این حد را پیش‌بینی نکرده بود. منظور از تا این حد همین است که ما امروز در دهکده‌ای زندگی می‌کنیم، مثل یک محله کوچک، همه از حال هم خبر داریم، بهتر است بگویم برای پرس‌وجو از حال هم، فقط کافی است انگشت اشاره را روی صفحه‌ای کوچک بچرخانیم.
کد خبر: ۸۲۱۰۹۱
لطفا این «دهکده» را نجات دهید

مک لوهان دوره‌های تاریخ بشر را بر مبنای نوع ارتباط و تحول ابزار ارتباط بشری به سه مرحله بدوی و بی‌سوادی، ارتباط کتبی و ارتباط الکترونیک تقسیم کرده و معتقد بود رسانه‌های الکترونیکی با گسترش خود فاصله‌های زمانی و مکانی موجود میان انسان‌ها را از بین برده و جهان کنونی را به یک دهکده کوچک تبدیل می‌کند.

حالا این‌که زندگی در این دهکده جهانی چه بلایی می‌تواند بر سر ما بیاورد، لابد وظیفه مک لوهان نبوده، اما ما، بیشتر از هر نظریه‌پردازی آثارش را می‌بینیم.

پژوهش‌ها و مقالات زیادی منتشر شده که حال و روز ما را تائید می‌کند؛ ما که گوشی‌هایمان از کنارمان تکان نمی‌خورند، ما که تعجب می‌کردیم برای بازگشایی «مراکز ترک اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی» در کشور چین، اما حالا علایمش را بهتر از هر کسی در خودمان می‌بینیم.

ما که قبلا خوانده بودیم، مضرات این شبکه‌ها احساس نیاز به توجه، دور شدن از دنیای واقعی، از دست دادن روابط واقعی، افسردگی، مقایسه زندگی خود با دیگران، از بین رفتن حریم خصوصی و ده‌ها مساله دیگر است، حالا درون همین دهکده غرق شده‌ایم.

همه این آثار منفی یک طرف، از دست دادن روابط واقعی یک طرف، از دست دادن گپ‌زدن‌های واقعی با پدر و مادر، فرزند و همسر هرچند که اندک و آرام اتفاق می‌افتد، اما نتیجه‌اش رسیدن به روزی است که تنهایی را از زندگی واقعی‌تان نمی‌توانید پاک کنید. لطفا خودمان را از دست این دهکده نجات دهیم.

مستوره برادران‌ نصیری - دبیر گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها