این اخبار حکایت از سیاست جدید آلمان برای استفاده از فرصت ایجاد شده در بازار بسیار مناسب ایران داشته و تحلیلگران بر این اعتقادند کارخانجات خودروسازی آلمان قصد کنار زدن رقیب دیرینه خود در بازار ایران یعنی کارخانههای فرانسوی را دارند.
بر این اساس، شرکت خودروسازی فولکس واگن و دایملر در حال بررسی شرایط بازگشت به بازار ایران پس از اعلام بیانیه مشترک میان این کشور و کشورهای 1+5 هستند و اعتقاد دارند این کشور پس از رفع تحریمها بازار مناسبی برای شرکتهای خودروساز اروپایی خواهد بود، اما مهمترین نکته برای ورود به این بازار، بحث رقابت در قیمت و همچنین امکانات نوین است.
وولف برگ، مدیر کارخانه آلمانی فولکس واگن در مصاحبهای اینترنتی با بلومبرگ درباره دیدگاه خود نسبت به بازار ایران گفت: اکنون ما در حال بررسی بازار خودروساز ایران و همچنین نگرش فرصتهای ایجاد شده پس از اعلام بیانیه مشترک میان ایران و کشورهای 1+5 هستیم.
وی با اشاره به اهمیت بازار بکر ایران و امتیازات ورود به آن افزود: اگر به بازارخودروی ایران که اکنون با انبوهی از تولیدات فرانسه، کره جنوبی و چین اشباع شده، توجه داشته باشیم، درخواهیم یافت بازار ایران با جمعیتی معادل 80 میلیون نفر تشنه دریافت خدمات نوین و البته تجربه قیمتهای مناسب است؛ به گونهای که اگر کارخانهای بتواند خودروهایی با قیمت متوسط را برای اقشار متوسط روانه بازار کند، برنده میدان است.
از سوی دیگر مدیر کارخانه اشتوتگارت مرسدس بنز در پاسخی کاملا سیاستمدارانه به سوال مشابه بلومبرگ گفت: شرکت دایملر هماکنون نیز تجارتی غیررسمی با ایران در ابعاد بسیار کوچک دارد، اما این توافق میتواند زمینهای برای افزایش تجارت دو کشور و رسمی شدن آن باشد.
این اظهارنظرها با نظر مدیر کارخانه BMW تکمیل شده که در پاسخ به سوال بلومرگ اظهار کرد: این شرکت در حال رصد کردن بازار اتومبیل ایران است و نشانههایی برای گسترش روابط تجاری با ایران در سال آینده وجود دارد که برای دریافت پاسخ مناسب از این نشانهها باید کمی زمان صرف کنیم.
400 هزار دستگاه پژو، سهم ایران
با توجه به اظهارنظرهای معنیدار مدیران کارخانجات خودروسازی آلمان که همه حکایت از هماهنگی در تصمیمگیری آنها دارد، بد نیست به سهم قابل توجه خودروهای فرانسوی به صورت تولید مشترک با ایران اشاره کنیم.
شرکت خودروسازی پژو به عنوان نهمین خودروساز بزرگ جهان توانسته 29 درصد از خودروهای خود را طی سال 2014 در ایران به فروش برساند.
این در حالی است که کارخانجات خودروسازی فرانسه شامل رنو و پژو در نظر دارند تا سال 2025 در آفریقا و خاورمیانه یک میلیون خودرو به فروش برسانند و در برنامههای اقتصادی آنها فروش 400 هزار دستگاه خودرو در ایران هدفگذاری شده است.
حال با نگاهی به نتیجه اصلی حضور فولکس واگن در ایران که میتوان از آن به عنوان یکی از تولیدکنندگان موفق در جهان بر اساس دادههای آماری بلومبرگ یاد کرد، درخواهیم یافت سیاست کلی آلمانها برای ورود به بازار ایران و پشتسر گذاشتن رقیب دیرینه خود یعنی پژوی فرانسه، میتواند قیمتهای مناسب محصولات این کارخانه باشد.
بلومبرگ 17 جولای 2015
عماد عزتی - اقتصاد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در استودیوی «جامپلاس» میزبان دکتر اسفندیار معتمدی، استاد نامدار فیزیک و مولف کتب درسی بودیم
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با جامجم:
دختر خانواده: اگر مادر نبود، پدرم فرهنگ جولایی نمیشد