کبابی‌های معروف پایتخت را بشناسید

من آنچه وصف کباب است با تو می‌گویم...

شاید یکی از نشانه‌های یک کبابی خوب بویی باشد که از آن طرف خیابان آدم را به سمت چراغ‌های نئون این طرف خیابان می‌کشد جایی که بوی تافتون تازه با ریحان درهم آمیخته شده است. انتخاب یک کبابی خیلی ساده است. نزدیک‌ترین کبابی خوب شهر به مسیرتان می‌تواند بهترین انتخاب شما باشد. این روزها به دلیل تعدد کبابی‌های خوب در سطح شهر فقط کافی است که اراده کنید.
کد خبر: ۸۱۹۳۲۷

اراده کنید تا بتوانید دو سیخ کباب کوبیده عالی با ریحان و نان تازه بخورید، اینها از بهترین کبابسراهای تهران است، کبابسراهایی که مطمئنا یکی از آنها به محل زندگی، محل کار یا مسیر هر روزتان نزدیک است.

کبابی ایرانیان

این کبابسرا در دو طبقه در خیابان قائم‌مقام فراهانی نزدیک میدان هفت تیر واقع است. ورودیه کبابی ایرانیان در حال حاضر باز است و شما می‌توانید براحتی مراحل تهیه کباب را ببینید. اینجا کبابسرای ایرانیان است بی‌هیچ غل و غش و ادعایی.

کباب‌هایش را خیلی ساده در یک دیس با نان تافتون تازه و لیمو و پیاز سرو می‌کند. تمام کباب‌های اینجا خوب است چه در گذشته که ساعت‌ها در صف می‌ایستادی چه در حال حاضر که به صورت خیلی پیشرفته سفارشاتت را جلوی در می‌دهی و منوی بیرون برایت آماده می‌شود. نمی‌توان از قائم‌مقام فراهانی رد شد و از کباب کوبیده و جوجه کباب با استخوان ایرانیان گذشت.

حسین محمدی، مدیر این کبابی حدود 17 سال است ایرانیان را دارد. اوایل اینجا یک مغازه 13 متری بود و بعد به این سه طبقه معروف تبدیل شده. به جایی که معتقد است غذا را باید طوری درست کرد که انگار خانواده خودت سر سفره نشسته‌اند.

وزن غذاهای ایرانیان بالاست. برنج‌هایی که ایرانیان می‌ریزد 1.5 پرس است، اما همان یک‌ پرس حساب می‌شود. مدیریت اینجا معتقد است کسی نباید گرسنه از سر سفره یا میز بلند شود، سفره برکت دارد و خدا برکتش را می‌دهد.

از دیگر کارهای حسین محمدی جاسبی علاوه بر مدیریت کبابسرای ایرانیان، ریاست اتحادیه کباب، حلیم، آشپزخانه و غذاهای سنتی تهران و حومه است.

کبابی بهار

کمتر کسی پیدا می‌شود که در تهران زندگی کرده باشد و از میدان هفت تیر گذر نکرده باشد. ضلع شمال شرق میدان خیابان بهارشیراز محلی است که یکی از معروف‌ترین کبابی‌های شهر تهران در آن واقع است. کبابی بهار سالیان سال است شاهد صف‌های طویل در غروب آفتاب بوده. صف آدم‌هایی که قابلمه به دست مدت‌ها در صف می‌ایستادند و کباب می‌خریدند و آخر هفته‌ها در کنار خانواده‌هایشان نوش‌جان می‌کردند. محله سنتی بهار شیراز پر است از این دست خانواده‌ها و سنت کبابخوری. شاید به همین دلیل است که این اطراف بیشتر از فست‌فود کبابسرا دیده می‌شود. کبابسرای بهار دو طبقه است که هم می‌توانید در آن جا بنشینید و کباب نوش جان کنید و هم این‌که بخرید و در سکوت با خانواده‌تان وقت بگذرانید. سطح قیمت این کبابسرا متوسط است و باید عنوان کرد که در آنجا نمی‌توان براحتی جای پارک پیدا کرد. پس بهتر است خودرو‌تان را پارک و کمی پیاده‌روی کنید که به هضم کباب نوش‌جان شده‌تان هم کمک می‌کند.

چلوکبابی شمشیری

حدود 7 ـ 6 دهه پیش در گوشه جنوب شرقی سبزه میدان (مهم‌ترین میدان تهران قدیم) که پشت مسجد شاه قرار دارد قهوه‌خانه‌ای وجود داشت. این قهوه‌خانه متعلق به فردی به نام حسن بود و به دلیل این‌که در پشت مبال (مستراح) مسجد شاه واقع شده بود، مردم آن را به قهوه‌خانه مبال‌آباد می‌شناختند. هیچ‌کس در آن زمان نمی‌دانست که سال‌ها بعد حسن مبال‌آبادی صاحب آن قهوه‌خانه یکی از مشهورترین و ثروتمندترین افراد این شهر می‌شود. او بعد‌ها تصمیم گرفت که قهوه‌خانه‌اش را به چلوکبابی تبدیل کند و این تصمیمش با دوران مبارزات جبهه ملی و پیروزی دکتر مصدق در عرصه سیاست و نهضت ملی نفت همزمان شد. تغییری که باعث شد حسن آقا با مصدق آشنا شود، جذب جبهه ملی شود و نامش به حاج حسن شمشیری تغییر کند. دیگر زمانی شده بود که چلوکبابی او جایی برای خودش پیدا کرده بود و او یکی از ثروتمندان سیاسی ایران شده بود. عشق او به دکتر مصدق باعث شد که میزان زیادی از ثروتش را در راه او خرج کند. حاج حسن فرزندی نداشت و بعد از مرگش چلوکبابی شمشیری تا به امروز به فعالیت خود ادامه داده که گفته می‌شود مردم‌دوستی حاج حسن باعث شد تا این نام ماندگار شود. در حال حاضر این چلوکبابی ماندگار شده و شاید خیلی از مردم تاریخچه آن را ندانند. چلوکباب شمشیری جزو یکی از معروف‌ترین چلوکبابی‌های شهر تهران است که شعبه اصلی‌اش هنوز در بازار تهران فعالیت می‌کند، اما باید قید ماشین‌تان را بزنید چون جای پارک به سختی پیدا می‌شود. سطح قیمت هم متوسط است مطمئن باشید که چیزی از دست نمی‌دهید.

نایب

اعتمادالسلطنه در نوشته‌هایش می‌نویسد: «نایب اولین چلوکبابی تهران بوده که در بازار تهران قرار داشته است و شبیه رستوران‌های اروپاییان غذا را روی میز سرو می‌کرد»، ولی اسناد دیگری نیز وجود دارد که اولین چلوکبابی در تبریز نزدیک مرز قفقاز تاسیس شده بود. پیشخدمت‌های رستوران نایب در آن زمان برنج‌ها را به صورت هرم در بشقاب‌ها قرار می‌دادند و همراه آن تکه کره‌ای نیز سرو می‌شده است. پیشخدمت‌ها یکی یکی برنج‌ها را بر سر میزها می‌بردند و بلافاصله نفر بعدی کباب‌ها را با سیخ در بشقاب‌ها قرار می‌داده است. در آن زمان هر نفر پول مشخصی را پرداخت می‌کرد و تا می‌توانسته و میل داشته کباب می‌خورده و فرقی بین کسی که یک سیخ کباب خورده و چهار یا پنج سیخ، وجود نداشته است. این چلوکبابی یکی از قدیمی‌ترین چلوکبابی‌هاست.

کبابی گلبرگ

سال‌هاست اهالی شرق تهران جلوی این کبابی صف‌های طولانی می‌کشند تا بتوانند مهمانی‌ها و ضیافت‌هایشان را به صرف کباب برگزار کنند. در این‌که شرق تهرانی‌ها به خورد و خوراکشان اهمیت بیشتری می‌دهند شکی نیست. این موضوع را می‌توان براحتی از تعداد شکم‌سراهای خیابان گلبرگ نارمک فهمید. به وجود آمدن و رشد کردن غذاسراهای این منطقه مرهون وجود کبابی گلبرگ است که بیش از چند دهه شاهد کبابخورهای این منطقه بوده. سال‌ها پیش که سراسر این خیابان خانه بود کبابی گلبرگ نسبت به گذشته جای خود را کمی بزرگ کرده و در کنارش رستوران گلبرگ را هم راه‌اندازی کرده که انواع کباب‌ها را می‌توان به همراه برنج در آنجا سفارش دارد. این کبابی برای سرو کباب‌هایش از نان سنگک استفاده می‌کند. سطح قیمت آن متوسط است و براحتی می‌توانید جای پارک پیدا کنید.

کبابی ریحون

شاید شما هم از آن دسته افرادی باشید که فضای کبابی‌ها را دوست ندارید این حق شماست که در جایی که راحت هستید غذایتان را میل کنید. اگر دنبال محیطی نسبتا آرام هستید ریحون را به شما پیشنهاد می‌کنیم. رستوران ریحون در خیابان جردن سال‌هاست به خاطر کباب‌هایش مشتری دارد. اگر یک رستوران تر و تمیز می‌خواهید تا با کباب‌هایش دلی از عزا درآورید ریحون را انتخاب کنید. رستوران ریحون با دالان‌های درهم فضای خیلی سنتی و مناسب برای غذای ایرانی دارد. کباب‌هایش با آن دورچین‌های هیجان‌انگیز جای هیچ کمبودی را برای شما نمی‌گذارد. ریحون جای پارک هم دارد، البته اگر برای رسیدن به آن اعصاب ترافیک‌های وحشتناک خیابان جردن را داشته باشید. شما می‌توانید جلسات و مهمانی‌های خود را هم در آنجا برگزار کنید.

کبابی حاج حبیب

حاج حبیب رزاقی یکی از پیشکسوت‌های این صنف است. هر‌چند هیچ‌وقت مشخص نشد که قدیمی‌ترین کبابی تهران کدام است، اما خیلی‌ها معتقدند حاج حبیب قدیمی‌ترین کبابی تهران را دارد. کبابی او در چهارراه سیروس، روبه‌روی ساختمان پست در کوچه‌ای به نام بهبهانی واقع است. حاج حبیب رزاقی صاحب این دکان از قدیمی‌‌های تهران است. او از دوستان و هم‌دوره‌های حسن شمشیری صاحب کبابی شمشیری بوده است. حاج حبیب تاریخ ناطق است. او از زبان دکتر مصدق و جبهه ملی کلی خاطرات دارد و حاج حسن شمشیری را یکی از برترین افرادی می‌داند که در زندگی‌اش دیده است. حاج حبیب متولد 1313 است و از 9 سالگی بعد از دو کلاس درس خواندن در این صنف مشغول به کار شده. 71 سال است که هر روز به عشق کباب زدن و قوت دادن به مردم از خواب بیدار می‌شود و به حجره می‌رود و با مشتریانش خوش و بش می‌کند. خودش می‌گوید که گذر عمرش را در چهره مشتریانش دیده، در چهره کسانی که 56 سال است مشتری او هستند و 56 سال کبابش را خورده‌اند.

قانون کار در زندگی حاج حبیب خدمت به خلق است: «خداوند از خدمت به خلق خشنود می‌شود. کار ما هم خدمت کردن به خلق است. انسانیت در این است که غذایی را که می‌پزی و در اختیار مردم می‌گذاری، سالم و تازه باشد. باید از پیرمردی که به دکان می‌آید تا خانم بارداری که می‌خواهد کباب بخورد از سلامتی غذا مطمئن باشند. ما در قبال سلامتی مردم مسئولیم. من دکان لوکسی ندارم. 57 سال پیش یک یخچال خریده‌ام و هنوز هم همان را دارم، اما سعی کرده‌ام مردم از غذایی که می‌خورند راضی باشند. یادم می‌آید یک فرد نابابی مرحوم شمشیری را جلوی کبابی‌اش سیلی زد. شمشیری او را با خود به دکانش برد یک پرس غذا برایش کشید و بعد از سیر شدن مهمانش از او پرسید حالا به چه جرمی زدی؟ ما امثال شمشیری‌ها کم داریم. مردم به اخلاق اهمیت می‌دهند. افراد بااخلاق و خدا‌‌دوست هیچ‌وقت رضایت خود را به رضایت مردم ترجیح نمی‌دهند، کما این‌که سیدحسین نداد. سیدحسین کسی بود که من از او زندگی آموختم. او صد سال داشت و در میدان شاپور دکان داشت. یادم می‌آید او تا آخر عمرش مستاجر بود. همیشه می‌گفت خدا روزی‌رسان است.»

مریم امیرپور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها