جان کری» در واکنش به دو مخالف دموکرات:

مخالفت با برجام چیزی جز کوبیدن بر طبل جنگ نیست

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در گفتگو با رادیو ان‌پی‌آر آمریکا گفت که توافق هسته‌ای میان تهران و شش کشور پیام آور امید برای جهان خواهد بود.
کد خبر: ۸۱۸۸۵۷
کری : توافق هسته‌ای پیام‌آور امید برای جهان است

جان کری افزود که صحبت کردن درباره نهایی بودن توافق هنوز زود است اما امیدوارم که کنگره آمریکا و شورای امنیت ملی ایران نیز این توافق را تایید کنند.

وزیر امور خارجه آمریکا تصریح کرد: در صورتی که توافق نهایی شود ایرانی‌ها شاهد برداشته شدن تحریم‌ها خواهند بود که پس از آن تجارت، بازرگانی، سفر و سرمایه گذاری در ایران هموار خواهد شد.

کری در پاسخ به سوالی در این باره که آیا این توافق به گسترش دموکراسی در ایران کمک خواهد کرد، گفت: این مذاکرات بسیار پیچیده و سخت بوده و چند سال به طول انجامیده است. البته آمریکا همچنان به پیگیری دموکراسی و حقوق بشر در ایران ادامه خواهد داد. این توافق برای آن بوده که موضوع هسته‌ای را حل کند تا خطر تسلیحات اتمی رفع شود. در واقع تمرکز ما بر روی جلوگیری از بروز درگیری بوده است و با وجود حل شدن این موضوع جهان امن تر خواهد شد.

در عین حال، وزیر امور خارجه آمریکا از موضع دولت اوباما درباره دو کشور ایران و کوبا دفاع کرد و عنوان داشت که اگر روابط دیپلماتیک با کوبا و توافق هسته‌ای با ایران - از سوی رئیس جمهوری آتی این کشور یا کنگره - به کنار گذاشته شود به ایالات متحده آسیب خواهد رسید.

کری در این گفتگو عنوان داشت که کنگره یا رئیس جمهوری جدید می‌توانند تصمیماتی را اتخاذ کنند، «اما من فکر می‌کنم که این یک اشتباه وحشتناک است. اکثریت بزرگی از مردم آمریکا باور دارند که انجام این کار خیلی خوب است ... با گذر زمان، مردم منافعی را که از طریق این سیاست حاصل می‌شود، خواهند دید».

«ما با اتحاد شوروی روابط دیپلماتیک داشتیم. ما با "چین سرخ" نیز روابط دیپلماتیک داشتیم. ما برای تجارت باید با کشورها رابطه داشته باشیم. و اگر چنین کاری نکنیم، شهروندان آمریکایی آسیب خواهند دید».

وزیر خارجه آمریکا در مورد موضوع ایران نیز گفت که اگر کنگره در تأیید توافق هسته‌ای با این کشور ناکام بماند، نتایج فاجعه‌بار خواهد بود. «من به شما می‌گویم، آمریکا تمام اعتبار خود را از دست خواهد داد. ما شانسی برای موفقیت نخواهیم داشت. و اگر سپس تصمیم بگیریم که از گزینه نظامی استفاده کنیم (پس از یک توافق ناکام) آیا شما باور دارید که سازمان ملل با ما همسو باشد؟ آیا شما فکر می‌کنید که همکاران اروپایی از ما حمایت خواهند کرد؟ مطمئنا خیر».(تسنیم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها