گزارش اختصاصی جام جم انلاین از بازار فرش در آلمان

چشم تاجران ایرانی به رونق بازار فرش پس از تحریم

گزیده عناوین روزنامه های صبح سه شنبه

شرط کثیف آلمانی روی فرش قرمز ایرانی

«بزرگان حاشیه نشین»،«جزئیات پول های بلوکه شده شده در نامه سیف به روحانی»،«14 کشته در طوفان ویرانگر تهران و البرز»،«قطعنامه 2231 / جهان به فصل پایان تهدید ایران آری گفت»،«ایجاد شعب بانک های خارجی»،«سقوط درباره قیمت سکه»،«تحریم هابه شکل مشروط لغو شد!» و «شرط کثیف آلمانی روی فرش قرمز ایرانی» از مهمترین عناوین صفحاوت اول روزنامه های صبح امروز هستند.
کد خبر: ۸۱۸۶۰۷
شرط کثیف آلمانی روی فرش قرمز ایرانی

جوان:شرط کثیف آلمانی روی فرش قرمز ایرانی

در حالی که وزرای نفت، صنعت، معدن وتجارت، ‌نیرو و هیئت‌های مختلف بازرگانی به نوبت و در برنامه‌ای فشرده با هیئت آلمانی دیدار و هر یک فرش قرمزی برای آنها پهن می‌کردند، معاون صدر اعظم آلمان برای توسعه روابط تجاری با ایران شرط عجیبی گذاشت و آن هم بهبود روابط با رژیم‌صهیونیستی است.
به گزارش «جوان» آلمان با توجه به توانایی‌ها و ریشه تاریخی در صنعت ایران می‌تواند جایگاه اول شریک خارجی – غربی خود را به دست آورد، به شرط آنکه این ظرفیت‌ها را به موضوع نامشروع رژیم‌صهیونیستی گره نزد. بنابر این گزارش معاون صدراعظم آلمان در اظهار نظری عجیب گفته است: «اگر ایران خواهان برقراری روابط اقتصادی نزدیک‌تر با آلمان و کشورهای غربی دیگر است، باید روابطش را با رژیم‌صهیونیستی بهبود بخشد!»
رویترز در گزارشی نوشته: زیگمار گابریل که وزیر اقتصاد آلمان هم است، نخستین چهره شاخص یک دولت بزرگ غربی است که پس از توافق هسته‌ای تاریخی هفته گذشته میان ایران و کشورهای 1+5 به تهران سفر کرده است. این توافق با وجود مخالفت شدید رژیم‌صهیونیستی که آلمان روابط نزدیکی با آن دارد، حاصل شد و آلمان را در موقعیت ظریفی قرار داد زیرا این کشور تلاش دارد پس از بن بست 12‌ساله‌ای که بر سر برنامه هسته‌ای ایران وجود داشت و طی آن به دلیل تحریم‌ها، تجارت و سرمایه‌گذاری‌اش به میزان چشمگیری کاهش پیدا کرد، فرصت‌های تجاری جدیدی را به دست آورد.
رویترز نوشته است: گابریل با آگاهی از مشکلات دیپلماتیک، سفر خود را با درخواست از ایران برای بهبود روابط با دشمن دیرینه‌اش رژیم‌صهیونیستی آغاز کرد و حتی پیشنهاد کرد آلمان به عنوان یک میانجی عمل کند! بر اساس این گزارش، وی خطاب به گروهی از بازرگانان آلمانی و ایرانی در تهران گفت: اگر نخواهید درباره چنین موضوعاتی صحبت کنید، نمی‌توانید در بلندمدت روابط اقتصادی خوبی با آلمان داشته باشید! به نوشته رویترز، با این همه معاون صدراعظم آلمان با همراه آوردن نمایندگان گروه‌های صنعتی و مقامات شرکت‌های آلمانی در سفرش به تهران، این پیام قوی را ارسال می‌کند که آلمان خواهان احیای هر چه سریع‌تر روابط سیاسی و اقتصادی با ایران است.
بنابراین گزارش گروه‌های صنعتی آلمان اعلام کرده‌اند صادرات این کشور به ایران ممکن است در چند سال آینده چهار برابر شود و شرکت‌هایی مانند فولکس واگن و زیمنس و همچنین هزاران شرکت کوچک‌تر مشتاق حضور پررنگ در ایران و صادرات به این کشور هستند. آلمان زمانی یکی از بزرگ‌ترین تأمین کنندگان ایران خارج از آسیا بود اما در سال 2007 موقعیتش را به چین واگذار کرد که اکنون 15 تا 20 برابر آلمان به ایران کالا صادر می‌کند.
اریک شوایتزر، مدیر اتاق بازرگانی و صنعت آلمان نیز گفته است: سفر گابریل به تهران نشانه بسیار خوبی برای شرکت‌هاست، اگرچه روابط تجاری میان آلمان و ایران فوراً افزایش نخواهد یافت اما ممکن است ظرف دو سال بیش از دو برابر شود و ارزش آن به 6 میلیارد یورو برسد در حالی‌که در میان مدت می‌تواند به 10 میلیارد یورو هم صعود کند.
به گفته تحلیلگران دویچه بانک، اگر صادرات آلمان به ایران به سطح پیش از تحریم یک دهه قبل بازگردد، به معنای 5/4 میلیارد یورو
(9/4 میلیارد دلار) درآمد بالاتر برای شرکت‌های آلمانی خواهد بود. بلومبرگ اخیراً در گزارشی به اشتیاق خودروسازان بزرگ آلمانی شامل فولکس واگن و بی. ام. دبلیو برای حضور در بازار ایران اشاره کرده و نوشته بود: برای فولکس واگن که بزرگ‌ترین خودروساز اروپاست، فروش خودرو در ایران به رشد در خارج بازارهای بزرگی مانند اروپا و امریکای شمالی کمک خواهد کرد.

فرش قرمز وزرا
در همین حال بیژن زنگنه در نشست خبری با خبرنگاران پس از دیدار با زیگمار گابریل معاون صدر اعظم و وزیر اقتصاد و انرژی آلمان و هیئت همراه گفته است: طی سه سال آینده تولید گاز کشور به هزار میلیون متر مکعب در روز و تولید نفت به 7/4 میلیون بشکه می‌رسد. وی به قراردادهای IPC که در سپتامبر سال جاری رونمایی می‌شود اشاره و ابراز امیدواری کرد که شرکت‌های آلمانی از این فرصت استفاده کنند. وی با اشاره به اینکه ما درصدد ارتقای سطح همکاری دو کشور در زمینه نفت، گاز و پتروشیمی و همچنین سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها هستیم، گفت: در بخش آموزش فنی و مدیریتی نیز دو کشور امکان همکاری را خواهند داشت و این فرصت‌ها نه تنها برای شرکت‌های بزرگ آلمانی بلکه برای شرکت‌های کوچک و متوسط نیز جذاب خواهد بود.

پیشنهاد‌های وزیر نیرو به آلمانی‌ها
وزیر نیرو نیز با بیان اینکه از شرکت‌های آلمانی می‌خواهیم که سرمایه‌گذاری مستقیم در حوزه آب و برق در ایران داشته باشند، گفت: ایران و آلمان می‌توانند سرمایه‌گذاری مشترک برای ساخت نیروگاه در کشورهای ثالث داشته باشند.
‌حمید چیت‌چیان در دیدار با زیگمار گابریل با اشاره به اینکه شرکت زیمنس همکاری خوبی با مپنا داشته است، گفت: ما نیازمند هوشمند‌سازی شبکه برق کشور، ‌نصب نیروگاه‌های کلاس f و توسعه ظرفیت نیروگاه‌ها هستیم، بنابر این ساخت 37 هزار مگاوات نیروگاه جدید در پنج سال آینده نشان از همت ایران برای توسعه ظرفیت نیروگاهی دارد.
وی به زمینه‌های همکاری در بخش آب نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 41 درصد جمعیت شهری کشور تحت پوشش شبکه فاضلاب است و این پوشش روز به روز در حال توسعه است به طوری‌که این توسعه بازار بزرگی برای صنعت تصفیه فاضلاب ایجاد کرده است. به گفته وی، شیرین‌سازی آب دریا با ظرفیت یک میلیارد متر مکعب در سال در برنامه وزارت نیرو قرار دارد، البته انتقال آب و حفاری تونل برای این وزارتخانه حائز اهمیت زیادی است.
چیت‌چیان با اشاره به اینکه در تمام زمینه‌هایی که به آن اشاره کردم ایران و آلمان می‌توانند همکاری‌هایی به این شکل و در شش بخش با یکدیگر داشته باشند، افزود: اولین همکاری ایران و آلمان می‌تواند به صورت سرمایه‌گذاری مستقیم یا با سهم 100 درصد متعلق به شرکت‌های آلمانی یا با مشارکت با شرکت‌های ایرانی باشد. همچنین قائم‌مقام مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی با تشریح جزئیات مذاکرات نفتی ایران و آلمان، گفت: حجم زیادی از تجهیزات ساخته‌شده نفتی ما در آلمان بلوکه شده است که صحبت کردیم هرچه زودتر این تجهیزات آزاد شود. محمدحسن پیوندی در گفت‌وگو با فارس، گفت: علاوه بر ما، خود آلمانی‌ها هم از بلوکه شدن تجهیزات ما ضرر می‌کنند چون همه پول تجهیزات را دریافت نکرده‌اند و مثلاً با دریافت 30 درصد از پول این تجهیزات را ساخته‌اند و بلوکه شده است.
محمدرضا نعمت زاده نیز عصر دوشنبه در حاشیه دیدار با هیئت بلندپایه آلمانی در جمع خبرنگاران، افزود: برنامه داریم با ایجاد روابط با کشورهای صنعتی غربی بتوانیم وضعیت صنایع کشور را به ویژه در زمینه تکنولوژی‌های جدید و مشارکت برای صادرات خودرو تحکیم بخشیم، لذا در این رابطه با آلمان مذاکراتی انجام شد. نعمت زاده ادامه داد: در این جلسه عمدتاً روی سرمایه گذاری مشترک، انتقال تکنولوژی‌های جدید و نوسازی خطوط تولید بحث شد و انتظار ما از آلمانی‌ها آن است که در بخش توسعه فناوری و سرمایه گذاری مشترک فعالیت کنند.
نعمت زاده در این خصوص که همکاری‌های مشترک از چه زمانی آغاز خواهد شد، گفت: بخشی از این موضوع مربوط به زمانبندی توافق است و به طور قطع اینها (هیئت آلمانی) قبل از اینکه تحریم‌ها کاملاً برداشته نشود، کاری انجام نخواهند داد اما مذاکرات را انجام خواهیم داد.

نگرانی آلمانی‌ها از زمان‌بر بودن دوره لغو تحریم‌ها
معاون صدراعظم آلمان نیز از آغاز تلاش‌های گسترده دولت برلین به منظور لغو تحریم‌های بانکی و مالی ایران خبر داد و گفت: نگرانی فعلی شرکت‌های آلمانی از زمان‌بر بودن دوره لغو تحریم‌های ایران است. «زیگمار گابریل» روز گذشته در جمع خبرنگاران با بیان اینکه شرکت‌های آلمانی آماده همکاری و بازگشت به صنایع آب، برق و انرژی ایران هستند، گفت: در شرایط فعلی ابزارهای مالی مناسب برای توسعه صادرات و مبادلات اقتصادی بین ایران و آلمان وجود دارد. معاون صدراعظم آلمان با تأکید بر اینکه کماکان برخی از مسائل و محدودیت‌های بانکی و مالی بین ایران و آلمان از طریق شبکه جهانی بانکی پابرجاست، تصریح کرد: لغو تحریم‌های مالی و بانکی ایران در گرو لغو تحریم‌های بانکی از سوی امریکاست. وزیر اقتصاد و انرژی آلمان با اشاره به آغاز تلاش‌های گسترده دولت برلین برای لغو تحریم‌های بانکی و مالی ایران، تأکید کرد: هم‌اکنون مذاکرات دولت با بانک‌های آلمانی به منظور حل و فصل و برطرف شدن تحریم‌های بانکی ایران ادامه دارد.
معاون صدراعظم و وزیر اقتصاد و انرژی کشور آلمان با بیان اینکه این کشور می‌تواند در زمینه صرفه جویی انرژی و گسترش انرژی‌های تجدیدپذیر و آب با ایران همکاری کند، گفت: شرکت‌های آلمانی علاقه‌مند حضور در ایران در حوزه آب و برق هستند.
زیگمار گابریل در دیدار خود با حمید چیت‌چیان که از استقبال گرم و مهمان‌نوازی در همین ساعات اولیه ذوق زده شده بود، ‌گفت: ‌مشخص می‌شود این دو کشور برای شکل‌گیری روابط مجدد اقتصادی تلاش می‌کنند و علاقه زیادی به آن دارند. معاون صدراعظم آلمان با بیان آنکه شرکت‌های آلمانی به دنبال همکاری‌های اقتصادی ماندگار و پایدار هستند، گفت: «خودروسازی، پتروشیمی، انرژی‌های نو، بهره وری انرژی و محیط‌زیست از جمله بخش‌هایی به شمار می‌روند که شرک‌های آلمانی آماده همکاری در این بخش‌ها با ایران هستند.»

احیای روابط در آینده نزدیک امکانپذیر نیست
همچنین رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران نیز در گفت وگو با تسنیم و در تحلیل نتایج این دیدار‌ها گفت: درمقطع فعلی احیای روابط اقتصادی، برقراری سرمایه گذاری مشترک و بهبود روابط بازرگانی دو کشور ایران و آلمان بدون ایجاد مقدمات لازم بعید است. مهدی پورقاضی افزود: دراین مرحله از نشست برای تجدید همکاری‌های ایران و آلمان، صحبت‌های مستقیمی با بخش خصوصی وجود ندارد. رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه ایران و آلمان سابقه همکاری طولانی دارند که در 10 سال گذشته کاهش یافته است، ادامه داد: برگزاری چنین نشست‌هایی می‌تواند گام مثبتی برای احیای روابط تجاری دو کشور و از سر‌گیری روابط اقتصادی باشداما درمقطع فعلی احیای روابط اقتصادی، برقراری سرمایه‌گذاری مشترک و بهبود روابط بازرگانی دو کشور، بدون ایجاد مقدمات لازم بعید است.
وی درباره قرارداد‌های احتمالی صنایع ایران تصریح کرد: شرکت فولکس واگن در ایران به دنبال طرف قرارداد می‌گردد و شرکت زیمنس نیز تمایل به حضور در بازار ایران دارد. گفتنی است با وجود تحریم‌ها، آلمان نزدیک به 2 میلیارد و 150‌میلیون یورو به ایران صادرات داشته و ایران حدود 250 میلیون یورو به آلمان کالا صادر کرده است اما پیش‌بینی‌ها از دورخیز صادرات ۱۱‌میلیارد دلاری آنها به ایران خبر می‌دهد.

جوان

-وزارت خارجه:برنامه موشکی ما در صلاحیت شورای امنیت نیست
-شرط کثیف آلمانی روی فرش قرمز ایرانی
-احترام متقابل از نوع آمریکایی

جام جم

-جام جم بررسی می کند: بایدهای حضور هیات های اقتصادی خارجی در ایران
-سرافراز:رسانه ملی و ابتکار عمل جریان سازی خبری
-جمع بندی مذاکرات از ایستگاه شورای امنیت گذشت
-ضرب شست توفان به مدیریت بحران

خراسان

-بدعهدی 1+5 ساعتی پس از قطعنامه شورای امنیت
-خراسان رضوی بی نصیب از رتبه های برتر کنکور
-موضع قاطع ایران درباره قطعنامه 2231
-بزرگان حاشیه نشین

ابرار

-نیویورک تایمز:نارضایتی کنگره از رأی گیری شورای امنیت درباره توافق هسته ای
-جزئیات پول های بلوکه شده شده در نامه سیف به روحانی
-شورای امنیت به اتفاق آراء توافق هسته ای را تصویب کرد
-صدور بیانیه ایران پس از تصویب قطعنامه

آفتاب

-شورای امنیت سازمان ملل با رای قاطع توافقنامه وین را پذیرفت: مهر تأیید بر لغو تحریم ها
-با تأیید شورایعالی امنیت ملی مجلس هم توافق را تصویب می کند
-بازی سیاسی منتقدین دولت با نقدینگی
-دلارهایی که نیامده جنجال ساز شدند

اسرار

-قطعنامه 2231 این بار به نفع ایران / تایید توافق هسته ای در شورای امنیت
-عراقچی:بازگشت به میز مذاکرات در صورت رد توافق در داخل
-14 کشته در طوفان ویرانگر تهران و البرز
-انصرف از استیضاح وزیر کشور

اعتماد

-قطعنامه 2231 / جهان به فصل پایان تهدید ایران آری گفت
-مذاکرات اقتصادی ایران و آلمان پس از 13 سال
-سیل تابستانی خانه، جاده و مسافران را برد
-پایان عقد اخوت 50 ساله

افکار

-ایران نسبت به برخی مسائل منقطه دیدگاه های متفاوتی با سیاست های آلمان دارد
-سیل در استان های تهران و البرز بیش از ده کشته به جا گذاشت
-تصویب قطعنامه شورای امنیت درباره برجام
-ارز تا 10 ماه آینده تک نرخی می شود

امتیاز

-آلمانی ها به دنبال احیای فرصت های از دست رفته در ایران هستند
-آغاز دور جدید حذف یارانه نقدی
-ایجاد شعب بانک های خارجی
-اجرای آثار بزرگان جهان

امین

-عراقچی:صدور بیانیه ایران پس از تصویب قطعنامه
-تولیدکنندگان آسیایی بزرگترین برنده تجارت با ایران
-نتیجه مشترک آمریکا و روسیه درباره جنگ سوریه
-مردنماهایی که برای جذابیت آرایش می کنند!

ایران

-فرستاده آلمان به روحانی:خواهان بازگشت به ایران هستیم
-رأی قاطع شورای امنیت به پایان تحریم ایران
-سقوط دوباره قیمت سکه
-صورتم را گم کرده ام

راه مردم

-داریوش خواجه نوری:موسیقی باید از تک صدایی بودن رها شود
-افزایش ظرفیت تولید نفت ایران به 4/7 میلیون بشکه در روز
-مفقود شدن عروس و داماد در سیل
- ... و ناگهان اجرای ارز تک نرخی

رسالت

-واکنش وزارت خارجه به قطعنامه شورای امنیت: ایران در صورت تحریم های جدید در تعهدات خود تجدید نظر می کند
-وزیر دفاع:برنامه موشکی ایران با قدرت ادامه می یابد
-اعتراف سازمان ملل به حق غنی سازی ایران
-همزاد پنداری مرکل و نتانیاهو

رویش ملت

-بروجردی:پارچین باید از گردونه هرگونه بازدید خارج باشد
-رای مثبت شورای امنیت به قطعنامه لغو تحریم های ایران
-اعتماد؛کلید گمشده سفارت آمریکا در ایران

سایه

-هشدار روی میز مذاکرات اقتصادی/ آلمان، اقتصاد ایران را می بلعد
-مردم گوش به زنگ اخبار باران های تابستانی باشد
-سیف:بازار به شرایط گذشته باز می گردد
-تحریم هابه شکل مشروط لغو شد!

سیاست روز

-چرای تاکید دوباره رهبرمعظم انقلاب بر پرهیز از ایجاد دو دستگی در بین مردم و لزوم هوشیاری مسئولان: دام دشمن را با دقت ببنید
-باز هم غافلگیر شدند حتی هواشناسی
-سکه مخابرات در جیب دولت
-آلمان ها اختیار ندارند

دنیای اقتصاد

-تخریب سازه تحریم ها در نیویورک و بروکسل
-تغییر زمین بازی در اقتصاد
-شمارش معکوس کسری مسکن
-قرمزی ناپایدار صنایع بورسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها