jamejamnashriyat
نشریات روزنامه جام جم کد خبر: ۸۱۷۰۷۳ ۲۴ تير ۱۳۹۴  |  ۰۰:۰۱

خط‌ناخنی‌ از نگاه ناصر جواهرپور

احیای هنری خاموش

استاد ناصر جواهرپور در تمام روزهای برپایی نمایشگاه خوشنویسی «شاخه طوبی» در فرهنگسرای اندیشه شخصا به استقبال مخاطبانی می‌رود که برای دیدن آثار خط‌ناخنی و نستعلیق او می‌آیند. اگر کسی شعر تابلویی را نتواند بخواند، برایش می‌خواند و حتی درباره پس‌زمینه تابلو توضیح می‌دهد. گرچه شاید همه بازدیدکنندگان این نمایشگاه خوشنویسی ندانند که ناصر جواهرپور، احیاگر خط‌ناخنی است. او که نزد استادانی چون میرزا‌ولی کیمیاقلم، حسین میرخانی و حسن میرخانی آموزش خطاطی دیده، این روزها به سادگی خط‌ناخنی را به علاقه‌مندان یاد می‌دهد تا گرد فراموشی را از این هنر ملی ایرانیان پاک کند.

او درباره خط‌ناخنی توضیح می‌دهد: این خط از جهاتی خط ملی ایرانیان است، زیرا در هیچ جای دنیا چنین کاری، آن هم با این تکنیک خاص انجام نمی‌شود. برخی گمان می‌کنند که خطاط برای نوشتن خط‌ناخنی، ناخن خود را مانند قلم می‌تراشد و در مرکب فرو می‌برد و خط را می‌نویسد. البته گویا شخصی چنین کاری نیز انجام داده است. فردی هم در شهرری با استفاده از کلیشه و پرس‌کاری شبیه خط‌ناخنی ایجاد می‌کند، ولی جریان از این قرار است که کسی مبدع این کار را نمی‌شناسد. خط‌ناخنی اصیل با استفاده از دو ناخن شست و انگشتری نگاشته می‌شود که در واقع نوعی طراحی است. پس ناخن‌های این دو انگشت برای خوشنویس در مقام مداد برای طراح است. کاغذ بین این دو ناخن قرار می‌گیرد و با حرکت ناخن‌ها بر زیر و روی کاغذ، طرح در نهایت از کار درمی‌آید. از آنجا که کاغذ باید در فضای دست جا بگیرد و فقط اندکی امکان لوله شدن آن وجود دارد، پس خط‌ناخنی را هیچ‌گاه نمی‌توان روی کاغذهای بزرگ نوشت. اگر کاغذ بزرگی دیدید که با خط‌ناخنی روی آن چیزی نوشته شده یا به تصویر کشیده شده، حتما باید به آن شک کرد.

او درباره این که آیا آثار این خط با این پیشینه در موزه‌ها هم به نمایش درآمده است یا خیر اینچنین توضیح می‌دهد: آثار متعدد خط‌ناخنی ایرانی که قدمت آنها به اواسط دوره صفویه بازمی‌گردد، در موزه‌های مختلف دنیا وجود دارد. برای نمونه، من زمانی آثار خط‌ناخنی‌ام را در دو موزه ملی لاهور و کراچی پاکستان به نمایش گذاشته بودم. جالب است ‌بدانید وقتی روسای هر دو موزه با سبک کار من آشنا شدند، دستور دادند آثار ناخنی را که تا آن زمان در گنجینه موزه‌هایشان بود و اصلا شناختی نسبت به تاریخ و حتی نحوه ایجاد آن نداشتند، برای مردم به نمایش بگذارند.

جام جم

حورا ن‍ژادصداقت

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
چارچوب سیاست خارجی امام(ره)

چارچوب سیاست خارجی امام(ره)

مردم ایران در جریان انقلاب اسلامی بر اساس تحلیل و واقع‌نگری خود متوجه شدند یکی از مهم‌ترین دلایل و ریشه‌های معضلات کشور، سلطه خارجی و وابستگی رژیم شاه به دولت‌های دیگر بود به همین دلیل در اولین و شاید مهم‌ترین خواست خودشان؛ استقلال را انتخاب کردند.به این معنی که با دیگر کشورها بدون کمترین وابستگی ارتباط داشته باشیم و بیشتر بر امکانات خودمان تمرکز و اتکا کنیم.

پیوستگی سبك زندگی فردی و مدیریتی

پیوستگی سبك زندگی فردی و مدیریتی

اصولا سبك زندگی، مجموعه به هم پیوسته‌ای است كه هم شامل زندگی فردی و اجتماعی و همچنین مدیریت می‌شود. نمی‌توان سبك زندگی مدیریتی را از زندگی فردی و خانوادگی جدا كرد.

موج‌سواری رسانه‌ های معاند در فضای غیر شفاف

موج‌سواری رسانه‌ های معاند در فضای غیر شفاف

وزیرکشور در یک برنامه تلویزیونی اعلام کردند که همین روزها تعداد کشته‌شدگان حوادث آبان سال گذشته را اعلام خواهند کرد. این سخنان خوب است اما سوال این است که علت تاخیر بسیار در این زمینه چیست؟

آتش بی‌توجهی دولت‌ها به جنگل

آتش بی‌توجهی دولت‌ها به جنگل

همیشه وقتی یک آتش‌سوزی وسیع در پهنه‌های جنگلی کشورمان رخ می‌دهد، بحث‌هایی تکراری درباره لزوم تامین امکانات، بالگرد و بودجه مطرح می‌شود و نهادهای مختلف نیز تقصیر را بر گردن هم می‌اندازند و چند روز بعد از خاموش شدن آتش نیز همه‌چیز به فراموشی سپرده می‌شود.

مانیفست مجلس جوان

مانیفست مجلس جوان

اولین نطق رئیس مجلس شورای اسلامی در دوره یازدهم را می‌توان به‌نوعی مانیفست و خط‌مشی اصلی این دوره در چهارسال پیش‌رو قلمداد کرد.

گفتگو

بیشتر

پیشنهاد سردبیر

بیشتر

پیشخوان

بیشتر