از ساخت لامبورگینی ایرانی تا خودروی پرنده!

این روزها خبر ساخت یک خودروی لامبورگینی دست‌ساز در مشهد سر و صدای زیادی را در دنیای رسانه به راه انداخته است تا جایی که حتی خبرگزاری دویچه ‌وله نیز برای این‌که از قافله عقب نماند و از چند و چون این ماجرا مطلع شود، با سازنده این خودرو تماس گرفته است.
کد خبر: ۸۱۶۷۷۷
از ساخت لامبورگینی ایرانی تا خودروی پرنده!

محمدرضا ریحانی 44 ساله طراح این خودرو ـ به دنبال علاقه‌ای که از کودکی به ساخت خودرو داشته ـ موفق به ساخت نمونه‌ای از یک لامبورگینی آونتادور شده است. به گفته ریحانی وارد کردن یک لامبورگینی با همه هزینه‌هایی که برای گرفتن پلاک این خودرو باید پرداخت کنید حدود دو میلیارد تومان هزینه دارد و این در حالی است که برای ساخت این خودرو فقط 150 میلیون تومان هزینه شده است. البته این خودرو از نظر فنی با یک لامبورگینی واقعی متفاوت است. لامبورگینی آونتادور 12 سیلندر و سرعت آن 400 کیلومتر در ساعت است، اما این خودرو 8 سیلندر است و سرعت‌ آن به 200 کیلومتر در ساعت می‌رسد.

محمدرضا ریحانی طراح و سازنده این خودرو در گفت‌وگو با جام‌جم می‌گوید: ایده اولیه ساخت این خودرو را پسرم مطرح کرد. البته خودم هم علاقه زیادی به ساخت خودرو داشتم. پیش از این نیز کارهای مشابه فنی در زمینه ساخت انواع دستگاه‌های صنعتی دستگاه تراش و جک هیدرولیک انجام داده بودم. اما در حقیقت انگیزه اصلی من در ساخت، علاقه‌مندی به ساخت خودرو بوده است.

پیش از این پروژه‌ در زمینه طراحی پراید برقی کارهای مشابهی را انجام داده بودم. در این طرح برای برقی‌کردن پراید از یک کیت استفاده می‌شود که با نصب آن خودرو می‌تواند با استفاده از شش باتری 72 ولت سه فاز حرکت کند. البته این پروژه با توجه به افزایش ناگهانی قیمت باتری متوقف شد. زمانی که من کار روی این پروژه را آغاز کردم قیمت باتری 60 هزار تومان بود که ناگهان به 240 هزار تومان افزایش یافت و به همین دلیل این پروژه در نهایت متوقف شد.

وی درباره علت انتخاب این خودرو از میان انواع مختلفی از خودروهای موجود در بازار این‌طور توضیح می‌دهد: لامبورگینی خودرویی است که قیمت بالایی داشته و از سوی دیگر ‌طرفداران زیادی دارد. لامبورگینی حتی در مقایسه با فراری نیز در سطح دنیا از محبوبیت بیشتری برخوردار است. از طرف دیگر، همان‌طور که گفتم ایده اصلی ساخت این خودرو را پسرم مطرح کرده بود که به خودروی لامبورگینی علاقه زیادی داشت.

ریحانی درباره تجربه‌های مشابهی که در این زمینه داشته است، می‌گوید: پیش از این نوعی موتور چهار چرخ ساخته بودم که با توجه به بررسی‌های انجام شده به این نتیجه رسیدم ساخت این موتور در مقایسه با نمونه‌های وارداتی هزینه بالاتری خواهد داشت. از این‌رو با توجه به بالا بودن هزینه تولید‌ از آن صرف‌نظر کردم.

روش ابداعی برای ساخت ماکت

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هــای ابرخودروهای مدرن و امروزی موادی است که در ساخت بدنه این خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرد. ریحانی درباره موادی که در ساخت این خودرو مورد استفاده قرار داده است این‌طور توضیح می‌دهد: در خودرو‌های سوپر اسپرت که با سرعت بیش از 300 کیلومتر در ساعت حرکت می‌کنند 90 درصد بدنه خودرو از جنس کامپوزیت است که مواد فیبر کربنی از نوع پیشرفته این کامپوزیت‌هاست. من براساس امکاناتی که در دسترس داشتم از نوعی کامپوزیت برای ساخت این خودرو استفاده کردم. برای ساخت قالب اولیه این خودرو از ترکیب گچ و کامپوزیت ‌ استفاده کردم. در ایران دستگاهی که بتواند ماکت کامل یک خودرو را بسازد وجود ندارد. در کشورهای همسایه مانند مالزی چنین امکاناتی وجود دارد و ماکت کامل خودرو با استفاده از این دستگاه ساخته می‌شود. حتی شرکت‌های خودروسازی داخل کشور نیز به چنین دستگاه و تجهیزاتی دسترسی ندارند. به همین دلیل من از روش جدید ابداعی برای این کار استفاده کردم که می‌توان با استفاده از آن ماکت هر خودرویی را با دقت بالا تهیه کرد.

سازنده این خودرو درباره قطعات اصلی به‌کار رفته در آن می‌گوید: بیشتر شرکت‌های خودروسازی موتور خودرو را خودشان نمی‌سازند. از آنجا‌که من این خودرو را به روش دستی ساخته‌ام به ناچار برای این خودرو از موتورهای موجود در بازار موتور مناسبی را انتخاب کردم. من از موتورهای موجود در بازار موتور 8 سیلندر بیوک را انتخاب کردم، اما قصد دارم در آینده از موتور 10سیلندر لکسوس یا موتور 12سیلندر بی.‌ام.‌و برای این خودرو استفاده کنم. گیربکس این خودرو نیز اتوماتیک است. معمولا در این خودرو‌ها موتور و گیربکس خودور با هم است. آنچه در اینجا مهم است نصب موتور و گیربکس خودروست. من بیشتر قطعات مورد نیاز خودرو را از قطعات موجود در بازار تامین کرده‌ام و آنچه بیش از هر ویژگی دیگری در ساخت این خودرو مهم بوده، طراحی بدنه خودروست. در حوزه خودروسازی مردم بیش از هر چیز ویژگی‌های ظاهری خودرو را مورد توجه قرار می‌دهند. ممکن است بتوان در ساخت این خودرو از موتورهای ضعیف‌تری هم استفاده کرد، اما مهم شباهت بدنه خودرو به یک خودروی واقعی است.

ریحانی پیش از این حتی یک خودروی لامبورگینی را از نزدیک ندیده و این خودرو را از روی چند تصویر ساخته است. وی در این‌باره می‌گوید: متاسفانه من پیش از این یک خودروی لامبورگینی را از نزدیک ندیده بودم. در نمایشگاه‌های متعدد خودرو در چین، دبی و روسیه شرکت کرده بودم، اما موفق به دیدن این خودرو نشدم. در این مدت هیچ خبری درباره این طرح اعلام نشد. هدف من این بود که در این مسیر از حمایت‌های مالی بهره‌مند شوم و بر این اساس هیچ خبری درباره این پروژه اعلام نشد. متاسفانه با وجود این‌که پیشنهادهایی برای برخورداری از حمایت‌های مالی مطرح شد در نهایت در این زمینه هیچ موفقیتی به دست نیامد.

قدم بعدی، ساخت خودروی پرنده

عرض این خودرو 20/2 متر و طول خودرو 5 متر است. برای ساخت این خودرو از زیربدنه پاترول با افزایش 32 سانتی‌متری در عرض خودرو بهره گرفته شده است . به عبارت دیگر در این خودرو از اکسل پاترول استفاده شده است. موتور خودرو 8 سیلندر است و تا 220 اسب بخار قدرت دارد. سرعت خودرو به 200 کیلومتر می‌رسد و وزن خودرو 1800 کیلوگرم است. وی با اشاره به ویژگی‌ها و مشخصات فنی این لامبورگینی دست‌ساز تاکید می‌کند: در ساخت ابرخودروها تعداد زیادی مهندس متخصص همکاری داشته و حتی مهندسان معمولی هم در ساخت چنین خودروهایی نقشی ندارند. بنابراین تردیدی نیست که این خودرو اساسا از نظر فنی و طراحی بدنه با یک خودروی لامبورگینی واقعی قابل مقایسه نباشد. ما نباید این خودرو را با نمونه واقعی لامبورگینی مقایسه کنیم. ویژگی خودرویی که من ساخته‌ام این است که در ساخت آن از حداقل امکانات موجود بهره گرفته شده است. این خودرو از نظر استانداردها و ایمنی بررسی شده است. با توجه به عرض زیاد و وزن بالای این خودرو می‌توان گفت خودروی ساخته شده از ایمنی بالایی برخوردار است.

وی درباره برنامه‌های بعدی خود می‌گوید: در خبرها اعلام شده بود که من قصد دارم از ایران بروم. من در گفت‌وگو با شبکه خبری دویچه وله اعلام نکرده بودم قصد دارم از ایران بروم؛ بلکه گفته بودم اگر در خارج از کشور موقعیت مناسب‌تری وجود داشته باشد، از این موقعیت استفاده می‌کنم. هدف من رفتن نیست. اگر فرصت داشته باشم در طرح بعدی قصد دارم یک لامبورگینی وننو بسازم. قدم بعدی ساخت یک خودروی پرنده است. برای این کار طراحی‌های اولیه را انجام داده‌ام. در اولین فرصت این دو طرح را پیگیری خواهم کرد.

اگرچه بسیاری از کارشناسان معتقدند این طرح کپی‌کاری است، اما ریحانی معتقد است آنچه در این طرح انجام داده کپی‌کاری نبوده است. او درباره این گفته‌ها می‌گوید: کپی مانند سند است در اغلب کشور‌ها با ایجاد تغییراتی در نمونه اصلی، محصول جدید ساخته می‌شود. من بدون ایجاد تغییرات این خودرو را ساخته‌ام تا بیشتر مورد توجه باشد. کپی‌سازی زمانی معنی دارد که بخواهیم خودرویی را به تولید انبوه برسانیم. اگر قرار باشد یک یا دو نمونه از یک خودرو ساخته شود این دیگر کپی‌کاری نیست، بلکه یک کار هنری است. کپی‌کاری در زمینه تولید معنی پیدا می‌کند.

لامبورگینی 150میلیون تومانی

از نظر زمانی ساخت این خودرو حدود یک‌سال و نیم به طول انجامیده است که می‌توان زمان مفید اختصاص یافته به ساخت این خودرو را حدود هشت ماه برآورد کرد. ریحانی ضمن اشاره به این موضوع می‌افزاید: به نظر می‌رسد ساخت نمونه بعدی از این خودرو با توجه به تجربه‌های به‌دست آمده در این زمینه مدت زمان کمتری به طول انجامد. هزینه ساخت این خودرو علاوه بر هزینه مالی، هزینه زمانی را نیز شامل می‌شود. زیرا در این مدت من همه کارهای دیگری را که داشتم تعطیل کرده ‌‌و همه وقت خود را به ساخت این خودرو اختصاص داده بودم. می‌توان گفت این کار بیشتر جنبه هنری دارد و برای کسب موفقیت بیشتر برای ساخت خودرویی که شباهت زیادی با نمونه واقعی داشته باشد باید کمی سلیقه و دقت به خرج داد. من در رشته برق تحصیل کرده‌ام و پیش از این در زمینه خودرو و مهندسی مکانیک تجربه‌ای نداشتم. البته از طریق سایت‌ها و مجلات مختلف در این زمینه اطلاعاتی کسب کرده بودم. اما از تجربه فنی خوبی برخوردار بودم و این تجارب ارزشمند در هموار کردن مسیر محقق شدن این ایده نقش بسیار مهمی داشته است. ساخت دستگاه تراش سری کاری، دستگاه جک هیدرولیک و ربات از جمله تجربه‌های موفق من در حوزه فنی بوده است. چهار سال نیز در زمینه تولید دوچرخه فعالیت کرده بودم که همه این تجربه‌ها در ساخت این خودرو به من کمک کرده است. ‌برای ساخت این خودرو در حدود 150 میلیون تومان هزینه شده است. ریحانی با اشاره به این موضوع تاکید می‌کند: همه این هزینه‌ها را از سرمایه شخصی خودم تامین کرده‌ام. البته برای جذب حامی مالی هماهنگی‌هایی را انجام داده‌ام‌. این خودرو شانزدهم شهریور به عنوان سفیر صلح عازم بندرعباس می‌شود تا روز سی‌ام شهریور که روز جهانی صلح است به خلیج فارس برسد. امیدوارم بتوانم در این مسیر از حمایت‌های حامیان مالی بهره‌مند شوم.

دانش

فرانک فراهانی‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
متاسف
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
۰
۱
متاسفم برای شركت های به اصطلاح خودروساز سایپا و ایران خودرو كه حتی بلد نیستن كپی هم بسازن . در این 2 تا شركت رو باید بست با این فرغون هایی كه می سازن .
امیرحسین
Germany
۰۱:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۸
۰
۱
درد و بلات بخوره تو سر طراح خودروی دنا! كه ابروی ایرانی رو میبره با این طراحی مسخرش هركسی یه نگاهی به این ماشین بكنه متوجه میشه كه این ماشین هیییچ چیزش با هم هماهنگ نیست مخصوصاً اون چراغ عقبای زشتش ولی اون شررركت ایررران خودرو اینقدر مهندسین حاذق داره كه یه ذره به خودشون زحمت نمیدن كه یه ماشین شیك طراحی كنن! اینا فقط اومدن جزییات رو تغییر دادن خوبه نخواستن اساس و پایه ماشینو طراحی كنن .... واقعا جای تاسقه برای این مملكت كه همچین نخبه هایی داره ولی باید برن كشورای دیگه برای اونا كار كنن.واااای بحال این مسوولین وااای

نیازمندی ها