از ابتدای دور تازه گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و 1+5، با وجود این‌که مجلس شورای اسلامی حق داشت در مقاطع مختلف وارد موضوع مذاکرات شود، اما نمایندگان، دولت و تیم مذاکره‌کننده را به اختیار خود گذاشتند تا این گفت‌وگوها را پیش ببرند. در این میان البته گاهی مجلس با صدور بیانیه‌هایی مواضع خود را اعلام کرده و در هفته‌های اخیر با رویکردی فعال‌تر، «قانون الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ایران» را به تصویب رساند که چارچوب از پیش معلوم گفت‌وگوهای هسته‌ای را برای تیم مذاکره‌کننده روشن‌تر کرد.
کد خبر: ۸۱۶۵۲۶

هدف از بیانیه‌های نمایندگان و طرح‌هایی که در حوزه مذاکرات هسته‌ای مطرح می‌شد، جلوگیری از ایجاد انحراف در مسیر مذاکرات از سوی طرف غربی بود و در همین راستا بیانیه اخیر نمایندگان نیز ضمن حمایت دوباره از تیم مذاکره‌کننده کشورمان و تاکید بر پایداری بر خطوط قرمز، تلاش می‌کرد تا ظرفیت چانه‌زنی کشورمان را در مذاکرات بالا ببرد.

در همین راستا، در صورت پایان مذاکرات و دستیابی به توافق جامع هسته‌ای، اکثریت مجلس بدون هرگونه حب و بغض متن توافق را مورد بررسی قرار داده و با حسن‌نیت نتیجه مذاکرات هسته‌ای را ارزیابی خواهد کرد. سنجه نمایندگان در این بررسی‌ها، تامین منافع ملی است که چارچوب آن پیش از این از سوی رهبر معظم انقلاب تبیین شده و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان نیز همین اصل مهم را مورد توجه خود قرار داده است.

بنابراین باید منتظر ماند و دید که متن توافق جامع چه جزئیاتی دارد و اگر این متن منافع ملی کشورمان را تامین کرد، مجلس از آن استقبال خواهد کرد. با توجه به این‌که تیم مذاکره‌کننده نیز همین هدف مجلس در تامین منافع ملت ایران را مورد توجه قرار داده و توافقی بدون رعایت مصالح کشور را امضا نخواهد کرد، بنابراین می‌توان انتظار داشت که پس از پایان مذاکرات وین، مشکلی در بررسی توافق از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی وجود نخواهد داشت.

دکتر نوذر شفیعی

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها