توفان‌های نمکی دریاچه ارومیه تا 500 کیلومتر را تحت شعاع قرار می‌دهد

دریاچه ارومیه یکی از کانون‌های اصلی ریزگرد منطقه خاورمیانه

مدیرکل ستاد بحران آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه دریاچه ارومیه به عنوان یکی از کانون‌های اصلی ریزگرد منطقه خاورمیانه است، گفت: ریزگردها و توفان‌های نمکی فعال حاشیه دریاچه ارومیه تا 500 کیلومتر را تحت شعاع خود قرار می‌دهد.
کد خبر: ۸۱۳۰۶۶
دریاچه ارومیه یکی از کانون‌های اصلی ریزگرد منطقه خاورمیانه

خلیل ساعی بعد از ظهر امروز در نخستین در کارگاه تخصصی آموزشی مربیان ستاد احیای دریاچه ارومیه که در عجب‌شیر برگزار شد، اظهار داشت: هدف از تشکیل این کارگاه، آموزش افراد توانمند با سوابق تحصیلی بالا و سازمان‌های مردم نهاد که با جوامع محلی بیشتر در ارتباط هستند در بخش کشاورزی تا بتوانند همکار و همیار این ستاد در احیای دریاچه ارومیه ایفای نقش کنند.

وی گفت: دولت در نظر دارد در بازه زمانی پنج ساله در هر سال 8 درصد آب مصرفی را کاهش دهد و با تحقیقاتی که انجام گرفته در پنج سال آینده با صرفه‌جویی 40 در صد مصرف آب کشاورزی که حدود یک هزار و 700 میلیون متر مکعب صرفه‌جویی می‌شود تا این آب به بستر دریاچه ارومیه برگردد.

ساعی به وضعیت منابع تامین‌کننده نیاز آبی دریاچه ارومیه در سال گذشته اشاره کرد و افزود: از سه سد این حوضه مقدار یک هزار و 500 میلیون مترمکعب به پیکره آبی دریاچه انتقال یافته است.

وی با بیان اینکه دریاچه ارومیه یکی از کانون‌های اصلی ریزگرد منطقه خاورمیانه است، افزود: ریزگردها و توفان‌های نمکی فعال حاشیه دریاچه ارومیه تا 500 کیلومتر را تحت شعاع خود قرار می‌دهد.

دبیر شورای فرهنگی اجتماعی احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌شرقی به کانون‌های ریزگرد شناسایی‌ شده در محدوده دریاچه ارومیه اشاره کرد و افزود: شهرستان عجب‌شیر بیشترین مجاورت با حوزه دریاچه ارومیه با 88 هکتار را داراست و تعداد دفعات وقوع ریزگردهای نمکی 6 مرتبه بوده که این پدیده حساسیت موضوع را در این منطقه دو چندان می‌کند.

مدیرکل ستاد بحران استان آذربایجان‌شرقی مصرف حوزه آب تجدیدپذیر حوزه دریاچه ارومیه را حدود 70 درصد عنوان کرد و افزود: برنامه‌ای که دولت در نظر دارد، رساندن آب تجدیدپذیر حاشیه دریاچه ارومیه به 45 درصد در سال است.

وی افزود: کل مصرف منابع آب حوضه آبریز دریاچه ارومیه در حال حاضر حدود 70درصد از کل ظرفیت آب تجدیدپذیر این حوضه است که حدود یک هزار و 700 میلیون‌ مترمکعب در مصرف این بخش کاهش یافته است.

ساعی با اشاره به اینکه آب قابل دسترس برای مصرف آب کشاورزی در حوزه دریاچه ارومیه 2 هزار و 590 میلیون مترمکعب است، افزود: در این حالت مجموع آب قابل دسترس برای همه‌ مصارف حوضه، حدود 3 هزار و 124 میلیون‌ مترمکعب که معادل 45 درصد از منابع آب تجدیدپذیر این حوضه خواهد بود.

در حال حاضر 2 هزار و 388 میلیون متر مکعب آب در دریاچه ارومیه وجود دارد

وی به چشم انداز ستاد در احیای دریاچه ارومیه تا سال 1402 بازگشت دریاچه به تراز اکولوژیک اشاره کرد و افزود: در حال حاضر حدود 2 هزار و 388 میلیون متر مکعب آب در دریاچه ارومیه وجود دارد که باید تا سال 1402 این رقم به 14میلیارد متر مکعب با آب تامین شود و در این‌صورت است که دریاچه ارومیه احیا خواهد شد.

مدیرکل ستاد بحران استان آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه تا سال 1385 تعداد چاه‌های آب‌های زیرزمینی 64 هزار و 400 حلقه بوده که این رقم در سال 91 به 88 هزار و 900 حلقه چاه افزایش یافته است، گفت: در سال 92 تعداد 790 هزار حلقه چاه به این تعداد افزوده شده که موجب کاهش آب‌های زیرزمینی گشته است.

وی خاطر نشان کرد: 96 کیلومتر مجرای ورودی آب حوضه دریاچه ارومیه که نیاز به لایه‌روبی دارد از این مقدار 16 کیلومتر صخره است که نیاز به این کار ندارد و 47کیلومتر لایه روبی کانالی به عرض 26 متر انجام شده است و مابقی تا پایان مهر ماه سال 94 به پایان می‌رسد. (فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها