شاخص‌های حرکت دستگاه قضایی به سوی تبدیل شدن به سیستمی در تراز انقلاب اسلامی چیست؟

توسعه قضایی، پیش نیاز پیشرفت ایران

فشار دانه‌درشت‌ها بر قوه قضاییه

در آستانه هفتم تیر، روز قوه قضاییه برخی صاحبنظران مطالبات عمده از دستگاه قضایی را مطرح کرده و این در حالی است که به‌نظر می‌رسد دستگاه قضایی برای تحقق این مطالبات با موانعی دست به گریبان است.
کد خبر: ۸۱۱۷۵۹

به گزارش جام‌جم، یکی از مهم‌ترین مطالبات از قوه قضاییه، قاطعیت این نهاد در برخورد با مفاسد اقتصادی بویژه پرونده‌های مربوط به «دانه‌درشت»هاست. این در حالی است که معاون اول قوه قضاییه دیروز از مشکلات پیش‌روی دستگاه قضا برای رسیدگی به این پرونده‌ها سخن گفت و از فشار فوق‌العاده‌ای که در زمان رسیدگی به پرونده مفسدان بزرگ اقتصادی بر قوه قضاییه وارد می‌شود پرده برداشت. او گفت: این فشار تا حدی است که گاهی اوقات منسوبان آنها چون صاحب قدرت هستند برای تعیین قاضی نیز فشار می‌آورند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران با اشاره به برخورد جدی با دانه‌درشت‌ها از سال 92 تاکنون گفت: در برخی پرونده‌های مربوط به نزدیکان صاحبان قدرت و ثروت، به قوه قضاییه فوق‌العاده فشار می‌آورند و تهدید و تطمیع می‌کنند تا ما به وظیفه خود عمل نکنیم. وی تصریح کرد: به عنوان نمونه اگر در پرونده‌ای، 200 ساعت بررسی آن زمان ببرد، بیش از 200 ساعت هم در موضوعات مختلف از جمله برای تعیین قاضی، بر قوه قضاییه فشار وارد می‌کنند.

محسنی‌اژه‌ای در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اقدامات قوه قضاییه برای کاهش معوقات بانکی افزود: اجرائیات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور فعال‌تر شده است و در سال 93 نزدیک به 4000 میلیارد تومان از معوقات و مطالبات بانک‌ها را وصول کرد.

وی با اشاره به این‌که بسیاری از موسسات، ‌شرکت‌های اعتباری،‌ شرکت‌های واسپاری، لیزینگ و صرافی‌ها که در مسائل پولی به نحوی دخالت می‌کنند، غیرمجاز در حال فعالیت هستند، گفت: اینها یا باید خودشان را با قانون تطبیق دهند یا باید بساط‌شان را جمع کنند و اگر این کار را نکردند، با آنها برخورد خواهد شد. وی اضافه کرد: حدود هزار شرکت لیزینگ و حدود 500 شرکت تعاونی اعتباری که بدون مجوز هستند، شناسایی شدند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها