همه ما در طول زندگی، ناخواسته مرتکب اشتباهاتی شده‌ایم. اشتباهاتی که ممکن است علاوه بر خودمان بر زندگی اطرافیانمان نیز تاثیر گذاشته باشد؛ اما تاثیر برخی از این اشتباهات سهوی به‌قدری مخرب است که حتی می‌تواند مسیر زندگی افراد را به کلی عوض کند یا حتی باعث مرگ افراد شود که ما این هفته به شرح مختصر برخی از آنها می‌پردازیم.
کد خبر: ۸۱۱۵۸۳
اشتباهات فاجعه‌بار

اشتباه بزرگ

جیمز آر.اسکات از آن دست مردانی بود که از زندگی مشترک خود رضایتی نداشت؛ اما به جای طلاق، تصمیم گرفت با سد کردن تنها راهی که به خانه منتهی می‌شد همسرش را از بازگشت به خانه منع کند.از این‌رو شانزدهم جولای 1993 به طرف سد میسوری، در نزدیکی خانه‌اش رفت و با برداشتن کیسه‌های شن مقابل رود می‌سی‌سی‌پی باعث روان شدن آب به سمت تنها پل منتهی به خانه اش شد.وی گمان می‌کرد که با زیر آب رفتن پل، برای چند روز هم که شده می‌تواند از بازگشت همسرش به خانه جلوگیری کند.

غافل از این که برداشتن کیسه‌های شنی سد همانا و راه افتادن بزرگ‌ترین سیل 1993 همان! البته جیمز به محض بیخ پیدا کردن ماجرا به طرف سد بازگشت تا با برگرداندن کیسه‌های شن از وقوع سیل جلوگیری کند اما دیگر کار از کار گذشته بود.

از طرف دیگر با شروع سیل تعدادی از خبرنگاران برای تهیه گزارش به محل اعزام شده و تلاش‌های جیمز و چند نفر دیگر برای جلوگیری از سیل را با دوربین‌هایشان ثبت کردند. با انتشار این تصاویر از تلویزیون در ابتدا همگی جیمز را به‌عنوان قهرمانی که در خطیرترین شرایط برای جلوگیری از سیل دست به کار شده، تصور می‌کردند. گرچه مدتی بعد با تحلیل اتفاقات کم‌کم فرضیه‌های دیگری نیز مطرح شد که براساس آنها جیمز قهرمان، خود می‌توانست عامل این فاجعه باشد.

البته آفتاب مدت زیادی پشت ابر نماند و بالاخره یک سال بعد جیمز به یکی از دوستان خود گفت، برای جلوگیری از بازگشت همسرش به خانه باعث ایجاد آن سیل عظیم شده است.

در نتیجه این اشتباه احمقانه و رخ دادن بزرگ‌ترین سیل 1993 به دست جیمز اسکات، دادگاه او را به حبس ابد محکوم کرد.

ترمیم یا تخریب؟

داستان جالب این اشتباه هنری زمانی آغاز شد که شهروندی 80 ساله به نام سیسیلیا گیمِنِز در یکی از روستاهای کوچک اسپانیا تصمیم گرفت برای کمک به کاهش هزینه‌های کلیسا به‌طور رایگان نقاشی معروف عیسی مسیح با 120 سال قدمت را خود، به تنهایی مرمت کند. اما چیزی که باعث وجود این اثر در فهرست خرابکاری‌های بزرگ شده، این است که پس از اتمام کار مرمت، نقاشی هیچ شباهتی به عیسی مسیح نداشت.

البته پس از اتمام کار و رونمایی از آن، اخبار انتشار یافته از این واقعه آن‌قدر جالب و خنده‌دار بود که 150 هزار توریست از سراسر دنیا برای بازدید از آن به کلیسا آمدند!

سیسیلیا پس از شنیدن اخبار و واکنش‌ها، طی مصاحبه‌ای به شبکه‌های تلویزیونی اسپانیا گفت: «ما همیشه خودمان همه چیز را ترمیم می‌کردیم و حتی کشیش هم در جریان این کار بود. گذشته از این نیت من خیر بوده و همیشه تصور می‌کردم بازسازی و مرمت این اثر هنری کار درستی است.»

از طرف دیگر اثر خلق شده به حدی برای رئیس کارخانه آبمیوه‌سازی محلی جالب بود که از سیسیلیا درخواست کرد جهت طراحی آرم شرکتش با او وارد مذاکره شود. البته با وجود شرایط به وجود آمده و استقبال افراد از تابلو جدید، متخصصان هنری بررسی‌های لازم جهت بازگرداندن تابلو به حالت اولیه‌اش را کردند، اما در نهایت مشخص شد که این کار ممکن نیست و عملا با یک اثر نه‌چندان هنری جدید روبه‌رو هستند.

آتش بیار معرکه

بیستم جولای 2013 دختری به نام رنه جانسون در حالی که سوار بر ماشین بود هنگام گذر از منطقه‌ای در اورگون یک ترقه‌ای روشن کرد و آن را از پنجره به طرف بوته‌های کنار جاده پرتاب کرد؛ غافل از این‌که ترقه پرتاب شده ظرف چند ثانیه بوته را شعله‌ور کرده و در نهایت باعث آتش گرفتن تمام پوشش گیاهی آن منطقه می‌شود.آتش حاصل از ترقه کوچک رنه به‌قدری وسیع بود که حدود بیست و یک هزار هکتار از آن منطقه را فرا گرفت و ساکنان را مجبور به تخلیه اضطراری آن محل کرد!

در ابتدا کسی موفق به شناسایی مسبب این حادثه نشده بود، اما دو روز بعد رنه در فیسبوک خود جمله‌ای نوشت که همه مخاطبانش را در بهت فرو برد؛ «از آتشی که به پا کردم خوشتان آمد؟؟!!!»

نهایتا در پی سوال‌هایی که در زیر این پست از رنه پرسیده شد، مسبب آتش‌سوزی مهیب مشخص شد. رنه جانسون، این دختر 23 ساله از سوی دادگاه مقصر این حادثه شناخته شد. براساس گزارش‌های منتشر شده مقابله با این آتش‌سوزی عظیم تقریبا 8 میلیون دلار هزینه داشت که بنابر حکم قاضی رنه به‌عنوان مسبب قطعی،موظف به پرداخت تمامی آن شد!

هنرنمایی دردسرساز

همان‌طور که می‌دانید مردم کشور‌های مختلف با توجه به فرهنگ و شرایط اقلیمی‌شان ویژگی‌های منحصربه‌فرد و مخصوص به خود را دارند؛ برای مثال می‌توان گفت که مردم ایتالیا معمولا در جهان به لاف زدن شهرت دارند؛ اما چیزی که در این قسمت می‌خواهیم درباره آن صحبت کنیم جدا از لاف زدن حماقت محض نیز محسوب می‌شود.

فرانچسکو اسکتینو،ناخدای 54 ساله،‌ کشتی لوکس و تفریحی بسیار عظیمی بود که در سیزدهم ژانویه 2012 همراه 4229 مسافر سوار بر این کشتی در آب‌های ایتالیا به حرکت درآمدند. پس از گذشت چند ساعت از آغاز حرکت،کشتی در میانه راه بود که ناخدا اسکتینو تصمیم گرفت برای جلب نظر معشوقه اش دست به حرکتی غیرعادی و خطرناک بزند.وی قصد داشت برای سلام دادن به گارد ساحلی جزیره جیلیو که از نزدیکی آن عبور می‌کرد، بیش از حد به سواحل آن منطقه نزدیک شود تا با این کار شجاعت خود را به معشوقه‌اش ثابت کند. اما متاسفانه ناخدا موفق به کنترل تمام و کمال شرایط نشد و کشتی با یک صخره برخورد کرد؛ برخوردی که باعث شد شکافی در کشتی ایجاد شده و در اثر آن حجم عظیمی از آب وارد کشتی شود. ولی از آنجا که ناخدا این حرکت را چند بار دیگر نیز انجام داده بود و به مهارت خود ایمان داشت، تمامی آژیرهای خطر را از کار انداخت تا با خیال راحت به انجام حرکات نمایشی خود بپردازد.

در نتیجه این اقدامات و نرسیدن به موقع گروه امداد، این کشتی 290 متری همراه 4229 نفر واژگون و باعث کشته شدن 32 نفر شد.

در پی این حادثه فرانچسکو اسکتینو در دادگاه به جرم نزدیک کردن بیش از حد کشتی به ساحل و همچنین رها کردنش در وضع بحرانی درحالی که هنوز مسافران و خدمه در آن بودند به 16 سال حبس محکوم شد.

ثوابی که کباب شد

مایکل جیمز اشنایدر از آن دسته افراد خوش‌قلبی بود که حتی آزارش به یک مورچه هم نمی‌رسید چه برسد به آن‌که بخواهد باعث مرگ یک انسان شود.

براساس تصاویر ثبت شده از دوربین‌های کنترل ترافیک در یکی از بزرگراه‌های فلوریدا، مردی که برای نجات جان یک گربه ماشین خود را در گوشه‌ای از بزرگراه پارک کرده بود؛ باعث ایجاد ترافیکی بسیار طولانی برای چند ساعت و کشته شدن زنی کهنسال بر اثر تصادف ناشی از اقدام جسورانه شد.

بنابر گزارش پلیس بزرگراه؛ این مرد 35 ساله در بزرگراه در حال رانندگی بود که ناگهان متوجه حضور گربه‌ای در وسط بزرگراه می‌شود، وی سپس خودرو‌اش را در گوشه‌ای از بزرگراه پارک می‌کند تا به کمک گربه سرگردان و وحشتزده بشتابد. او برای این کار به طرف لاین سرعت رفته که ناگهان متوجه نزدیک شدن خودرویی با سرعت تمام می‌شود. راننده خودرو که از دیدن عابر پیاده در لاین سرعت غافلگیر شده بود با قدرت تمام ترمز گرفته و برای جلوگیری از برخورد با عابر فرمان را می‌چرخاند که این‌کار باعث شروع تصادفی زنجیره‌ای می‌شود. اما در این میان شدت ضربه وارد شده به خودرو یک زن 75 ساله، به حدی زیاد بود که باعث کشته شدن او شد. البته باید گفت که خود مایکل نیز در این تصادف زنجیره‌ای آسیب دید و به بیمارستان منتقل شد.

در آخر باید افزود فاجعه‌ای که از روی خوش قلبی برای کمک به یک حیوان در بزرگراه رخ داد،حتی باعث نجات جان او نیز نشد و گربه مذکور نیز در آن تصادف کشته شد.

دینـا فراهانی / تپش (ضمیمه چهارشنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها