کسی نترسد و در نرود. از گشت تعزیراتی رمضان کسی باید بترسد و از آن فرار کند که حتی در این ماه مبارک هم دست از خلاف برندارد؛ یا کم‌فروشی کند، یا گران‌فروشی، یا حتی بدفروشی. بله، گاهی شیطان در ماه رمضان هم ول کن عده‌ای نیست.
کد خبر: ۸۱۰۶۰۰
گشت رمضان و فرار از آن!

بیخود که جناب مولانا در این ماه مهمانی خدا هشدار نداده است که:

طفل جان از شیر شیطان باز کن

بعد از آنش با ملک انباز کن

اگرچه بعضی آدم‌ها آن‌قدر در شیطنت پیشرفت کرده‌اند که دست شیطان را هم ممکن است از پشت ببندند. اسنادش هم موجود است. نقل می‌کنند که شیطان را دیدند که خیلی پکر و ناراحت است و داغون. گفتند چی شده؛ خدا بد نده؟!.... گفت: والا از دست بعضی آدم‌ها خیلی شاکی‌ام. چون خیلی بی‌وفا و نامردند. تمام راه‌های کلک زدن و دروغ گفتن و افترا بستن و حق‌الناس خوردن و اختلاس کردن و امثالهم را از من یاد گرفتند و به نان و نوایی رسیده‌اند و برج و بارویی ساخته‌اند و هرچه دارند از من دارند؛ آن وقت بر سر در برج خود نوشته‌اند: «هذا من فضل ربی»!

بگذریم. حالا ممکن است سؤال شود که گشت رمضان دیگر چیست و آیا ربطی به گشت ارشاد دارد؟... باید عرض کنیم که خیر، ندارد.

گشت رمضانی تعزیرات از سوی اداره کل تعزیرات حکومتی راه‌اندازی شده است که قرار است در ایام ماه مبارک در سطح شهر تهران بگردند و به تخلفات صنفی رسیدگی کنند.

علی‌الخصوص به گفته رئیس گشت‌های مشترک اداره کل تعزیرات حکومتی، بر سلامت کالاها و خدمات عرضه شده و رعایت قوانین صنفی، بویژه در‌مورد گوشت، مرغ، شیرینی، آش، هلیم و لبنیات.

بسته پیشنهادی: حالا که این گشت خوب تعزیراتی ویژه ماه مبارک رمضان، در سطح شهر تهران راه افتاده است؛ امیدواریم که حتما موارد زیر را مدنظر داشته و سری به آنها بزنند:

1- بازبینی دیگ‌های آش: ماه رمضان که می‌شود، نه تنها رستوران‌ها و ساندویچی‌ها و پیتزافروشی‌ها، که بعضا مشاهده شده است، حتی کفاشی‌ها و لحاف‌دوزی‌ها و امثال اینها هم اقدام به پختن آش و فروش آن در لحظات ملکوتی افطار می‌کند که فهمیده‌اند آش خیلی می‌چسبد. اما خب به چه قیمتی؟ با چه گوشت و سبزی و نخود و لوبیای بهداشتی و استانداردی؟...

2- کنترل زولبیا و بامیه: در هر گشت رمضانی تعزیراتی باید چند نفر کارشناس با گرایش زولبیاشناسی و بامیه‌پژوهی حضور داشته باشند که اینها دقیق و علمی، مواد سازنده زولبیا و بامیه و پشمک عزیز را بشناسند و بتوانند جنس روغن و تخم‌مرغ و شکر استفاده شده در آنها را شناسایی کنند که طرف مثلا تمام روغن‌های فاسدشده و ریخته‌شده‌اش را نذر ساخت زولبیای دوست داشتنی مردم نکند. امان از این شیطان که اگر بتواند، از طریق همین زولبیا و بامیه هم اعمال نفوذ می‌کند!

3- ذکر لسانی لازم: گشت رمضانی تعزیرات به کسانی که ادعای داشتن روزه می‌کنند، اما در حال دروغ گفتن و کلک زدن و مال مردم خوردن و... مشاهده می‌شوند؛ تذکر بدهد که چون روزه‌شان به درد عمه‌شان می‌خورد، یا دست از این اخلاقیات منفی بردارند، یا که بیخود رنج گشنگی و تشنگی را تحمل نکنند؛ یا که اصلا به ما چه؛ خودشان می‌دانند و خدای خودشان.

4- دعوت به نخوردن: بعضی‌ها به عوض روزه‌ای که می‌گیرند؛ افطار و سحر آن چنان می‌خورند که بیش از دیگر ماه‌ها آمار مصرف مرغ و گوشت و برنجشان بالا می‌رود. حال آن که جناب مولانا گفت: «چند خوردی چرب و شیرین از طعام‌/ ‌امتحان کن چند روزی در صیام»... همین بود امتحان؟... مگر باز نگفتند: «گر تو این انبان از نان خالی کنی‌/‌ پر ز گوهرهای اجلالی کنی»؟.... خب پس چی شد؟.... آبش را گرفتیم، چلو شد؟!... این گشت مورد نظر به این قبیل روزه‌داران پرخوار می‌تواند یادآوری کند که برادر من، خواهر من، عزیز من؛ یواش‌تر و کمتر! ظاهرا قرار است با فقرا همدردی کنیم و حال آنها را بفهمیم. کدام فقیری افطار و سحر، دو من اطعمه و اشربه چرب و چیلی می‌خورد به اضافه قرص‌های تقویتی تکمیلی؟!

رضا رفیع

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها